ברננקי 'על הגריל': "ה'פד' עשה את מה שהיה יכול וצריך לעשות"

יו"ר הבנק המרכזי האמריקני בפני וועדת הבנקאות של הסנאט: "היו בידי הכלים והתמיכה הפוליטית לתוכניות הסיוע חסרות התקדים; זו תהיה טרגדיה אם אחרי כל התלאות, הממשלה לא תתקן את העוולות"

יו"ר הפדרל ריזרב, בן ברננקי, שהוביל את המהלך היקר ביותר מעולם בשימוש בכספי הבנק המרכזי בתוכניות החילוץ והסיוע הממשלתיות, נאבק הערב (ה') במאמצים למתן את כוחו, סמכויותיו ועצמאותו, בשימוע בוועדת הבנקאות של הסנאט המפקחת על הפד'.

ברננקי השמיע את טיעוניו לקראת ההחלטה האם למנותו לקדנציה שנייה כיו"ר הבנק המרכזי האמריקני. לדבריו, היו בידיו הכלים והתמיכה הפוליטית להוציא את הכלכלה האמריקנית ממצבה המגמגם, בדמות אותן תוכניות סיוע חסרות תקדים.

ברננקי זכה לקיתונות של ביקורת מהקונגרס וכן מהציבור על השימוש המאסיבי בכספי משלמי המיסים כדי לחלץ את וול סטריט מהבור, בעוד שהאזרח הפשוט נאבק באבטלה הגואה, בירידה בהכנסה ובהתאם גם בצריכה, ובעלייה הגדולה בעיקולי הבתים.

באם ייבחר לקדנציה שניה, ברננקי התחייב לעבוד בשיתוף פעולה עם הקונגרס כדי לתקן את הרגולציה הפיננסית ולהגביר את הפיקוח של הבנק המרכזי על השווקים הפיננסיים. "זו תהיה טרגדיה אם אחרי כל התלאות שעברו הכלכלה האמריקנית והאזרחים האמריקניים בשנתיים האחרונות, הממשלה לא תנקוט צעדים כדי לתקן את העוולות ולמנוע הישנות של המשבר הפיננסי הגדול", אמר ברננקי.

ברננקי הדף את כל מטחי הביקורת שהופנו נגדו, ואמר כי הבנק המרכזי עשה את כל מה שהיה יכול וצריך לעשות, כדי לחלץ את הכלכלה מהמצב העגום אליו נקלעה. יו"ר וועדת הבנקאות בסנאט, כריסטופר דוד צפה כי מינויו של ברננקי לקדנציה שנייה לא יעמוד בסימן שאלה.

עם זאת, דוד מבקש לצמצם את סמכויותיו של הבנק המרכזי, בין השאר בנושא הפיקוח על הבנקים, וזאת על רקע כשלון הרגולטורים למנוע מהמוסדות הפיננסיים להתחיל למעשה את המשבר, במתן הלוואות הסאב פריים.