סימן שאלה בנוגע לעתיד חברת הסטארט-אפ אקסאנט

ל"גלובס" נודע כי על הפרק עומד הסכם השקעה משמעותי ממשקיע אסטרטגי גדול וכן הסכם שת"פ עם אחת מענקיות החומרה, מה שעתיד לספק לחברה חמצן לתקופה הקרובה - אלא שההסכם החדש נתקל בקשיים מול חלק מהמשקיעים בחברה

אי ודאות בנוגע לעתידה של חברת הסטארט-אפ אקסאנט על רקע מו"מ על המשך דרכה של החברה. ל"גלובס" נודע כי על הפרק עומד הסכם השקעה משמעותי ממשקיע אסטרטגי גדול וכן הסכם שת"פ עם אחת מענקיות החומרה, מה שעתיד לספק לחברה חמצן לתקופה הקרובה. אלא שההסכם החדש נתקל בקשיים מול חלק מהמשקיעים בחברה, ויתכן כי בסופו של דבר לא יצא אל הפועל, מה שיעמיד את עתידה של החברה בסימן שאלה. גיורא ירון, יו"ר החברה, סרב להגיב לידיעה.

אקסאנט הוקמה ב-2001 והיא מפתחת תוכנה וחומרה לאחסון קבצים. המערכת של אקסאנט מאפשרת ניצול יעיל יותר של חומרת אחסון וכך ניתנת לגידול בקלות יחסית, בעיקר תוך התבססות על וירטואליזציה. הפתרונות מהסוג שמציעה אקסאנט הפכו לפופולאריים במיוחד בשנתיים האחרונות, בעיקר עקב ריבוי האתרים שמספקים תוכן שמייצרים גולשים, ותוכן דיגיטאלי בכלל, שיוצר גידול מהיר בהוצאות האחסון ברשת הארגונית (NAS).

עד כה, לא הצליחה החברה להתרומם ולהגיע למכירות משמעותיות לרווחיות. אחת הסיבות היא שבעולם החומרה "רכיבה" על גבה של אחת מהענקיות שמבוססות בשוק מסייעת בכדי לפרוץ קדימה, וההסכם שעומד על הפרק כרגע - על פי הערכות עם דל - יכול להיות קפיצת מהותית בהיקפי הפעילות. בינתיים המצב בחברה אינו טוב. בשבוע שעבר כונסו העובדים ומנכ"ל החברה מארק ווינר הודיע להם כי תשלום המשכורות לחודש נובמבר ידחה ביום. החברה עתידה לסיים את 2009 עם מכירות של כמה מיליוני דולרים, מה שלא מספיק לרווחיות תפעולית חיובית.

במשך השנים גייסה אקסאנט קרוב ל-70 מיליון דולר ממספר גדול של משקיעים, כאשר ההשקעה הראשונית הייתה מקרן אוורגרין, גיורא ירון וקרן מיקרודנט של איתן וורטהיימר, בעלי המניות המרכזיים בחברה. מלבדם, השקיעו בחברה לאורך השנים גם אינטל קפיטל, קודאק, קרן ההון סיכון CSK (של חברת היטאצ'י), קרן ההון סיכון האמריקנית Coral וכן QVT, קרן גידור אמריקנית.