יוסי ורדי: "כשיש לך חשבון ICQ או טוויטר - ההרגשה היא שאתה לא לבד"

ורדי אמר את הדברים במסגרת כנס ה-140 בנושא היווצרותו של האינטרנט בזמן אמת ■ משקיע האינטרנט ג'ף פולבר: "ייווצרו המון הזדמנויות ורעיונות טובים, והאפשרויות לתקשורת בין אנשים תהיינה עמוקות יותר"

"אם מסתכלים איך האינטרנט מתפתח בזמן אמת, זה ברור שייווצרו המון הזדמנויות ורעיונות טובים, והאפשרויות לתקשורת בין אנשים תהיינה עמוקות יותר" - כך סבור משקיע האינטרנט ג'ף פולבר, בכנס ה-140 שנערך היום (א') בתל-אביב. הכנס מתמקד בהיווצרותו של האינטרנט בזמן אמת, והפאנלים שנערכו במסגרתו הם קצרים וממוקדים, בהתאם לתקשורת שמאפיינת את שירות המיקרו-בלוגינג טוויטר.

המשקיע ד"ר יוסי ורדי אמר כי "עוד ב-ICQ ניסיתי להבין מה משך את האנשים, שכן אם היינו מצליחים לפענח את זה היינו מצליחים לייצר עוד מוצרים, בדומה למאפיית דונטס. אבל אני חושב שגם ב-ICQ, פייסבוק או טוויטר, זה לא רק מידע. הסיבה הרבה יותר עמוקה וראשונית - זה נוגע בצרכים הכי בסיסיים של האנשים. כשיש לך חשבון ICQ או טוויטר, ההרגשה שלך היא שאתה לא לבד - אתה יכול לשלוח הודעות ולדבר עם אנשים, וזה הדבר הכי חשוב".

ורדי הוסיף כי "אתה לא חייב לתקשר עם אנשים באופן אקטיבי כדי לא להרגיש לבד, שכן כאשר אתה יודע שהחברים שלך נמצאים און-ליין, אתה ישר מאבד את הרגשת הבדידות. ההרגשה של ה'ביחד' היא מאוד עוצמתית, ובמובן הזה הטוויטר הוא כלי בעל כוח, והוא יכול לתת את ההרגשה הזו".

גיא זהר, מגיש תוכנית החדשות "היום שהיה" בערוץ 10, הציג את הסיבות שבגינן הוא נוהג להשתמש בטוויטר. "גיליתי עוד לפני 6 שנים שאני לא עיתונאי אלא מספר סיפורים. זה מה שגרם לי להבין שחייבים להיות כל הזמן מעודכנים ולהיות במקומות בהם האנשים נמצאים. בטוויטר הסיפורים הן לא לגבי אינפורמציה אלא מתבססים על קשרים. זה די דומה למציאות שבה אנשים נרדמים עם הטלוויזיה או עם הרדיו - גם זה מתבסס על הרצון לשמור על איזשהו קשר".

זהר הוסיף כי "כמו שבכל ערב אני עונה על השאלה 'מה קורה' בתוכנית שלי, ככה גם בטוויטר. אולם, טוויטר מתבסס מתבסס על האופן שבו אנחנו אוספים ומסדרים את הטוויטים שלנו, ולכן על מנת שאוכל ליצור את ה'אני' שלי בטוויטר, השירות חייב להתפתח ולהפוך למשהו הרבה יותר מתוחכם ממה שהוא היום".

בפאנל שעסק בהשפעה של טוויטר על כלי התקשורת המסורתיים, ליאור פרידמן מחדשות ערוץ 2 ציין כי "חשוב להיות שקוף במדיומים הללו. לרוב עיתונאים לא חולקים עם הצופים שלהם את העובדה שהם יודעים שעוד מעט יקרה משהו חדשותי וחשוב, וטוויטר הוא בדיוק הכלי שמאפשר לתת ערך מוסף לצופים. אפשר לעדכן בטוויטר שמשהו עתיד לקרות ולתת לצופה את המידע הנוסף הזה, ולהשאיר אותו מחובר".

פרידמן סבור כי גם בעידן הניו-מדיה, לעיתונות המסורתית יש עוד מקום וחשיבות. לדבריו, "למרות שהרבה משתמשים שלחו טוויטים מאיראן וסיפרו על מה נעשה שם, עדיין יש ערך מוסף לעיתונאים שיכולים לתת את הפרשנות שלהם במקומות כאלה".

דיוויד סרנגה, שהיה אחראי על פעילות הניו-מדיה של הקונסוליה הישראלית בניו-יורק, סיפר כיצד התחילה הפעילות בטוויטר. "כשפרצה המלחמה קיבלתי טלפון ממחלקת ההסברה בירושלים, שבו אמרו לי שיש לנו בעיה בטוויטר: אנשים מעלים מידע שהוא מסולף ולא נכון, ואין מי שיזים את האינפורמציה הזו. סגרתי את הטלפון ושאלתי את מומחי האינטרנט שלי - מה זה טוויטר? תוך 48 שעות התארגנו בניסיון להבין איך פועלים בזירה הזו על מנת להשיג את תשומת-הלב הבינלאומית, וערכנו מסיבת עיתונאים בטוויטר. תוך 48 שעות היו לנו מעל 4,000 עוקבים, והצלחנו להגיע לאנשים שבדרך-כלל לא היינו מגיעים אליהם".

סרנגה הוסיף כי "התפקיד של המדיה החברתית זה לא רק להביא את האינפורמציה במדיה החדשה, שכן זה מגיע רק לסגמנט מאוד מסוים באוכלוסייה, אלא לחבר בין שני העולמית - המדיה המסורתית והחדשה. טוויטר זה ממש מהפכה - בפעם הראשונה יכולנו לנהל דיאלוג עם הקהל, ולהכניס את ישראל לזירה חדשה שבה יש לה שם ופנים, ואפשר לשוחח איתו".

ד"ר יוסי מטיאס, מנכ"ל מרכז המחקר והפיתוח של גוגל ישראל, העלה את הבן שלו לבמה, וניהל עימו דיאלוג על מנת שיעזור לו להבין את עתיד האינטרנט. מיכאל, שהוא בן 13 בלבד, העיד כי הוא משתמש בטוויטר ופייסבוק, ונכנס לשירותים הללו גם מהסלולר שלו. "הסטטוסים בפייסבוק וטוויטר מסייעים לי לדעת מה קורה עכשיו עם החברים שלי, או להתעדכן בתוצאות אמת בתחום הספורט", אמר מיכאל.

כשמטיאס שאל אותו מה הדבר שהכי חסר לו כאשר הוא מצ'וטט עם החברים שלו, אמר מיכאל ש"הייתי רוצה לראות את מה שהחברים שלי מדפיסים בזמן אמת, ולא להמתין עד שהם מסיימים לכתוב את ההודעה". אפשרות זו, דרך אגב, היא אחד הפיצ'רים הייחודיים שיש לכלי החדש של גוגל גוגל ווייב. "מסתבר שעבור הדור הצעיר, תקשורת באמצעות מסרים מיידיים היא כבר צורת תקשורת מיושנת", אמר מטיאס. "גוגל ווייב זה הניסוי של גוגל עם צורות חדשות של תקשורת, בזמן אמת", הוסיף מטיאס.