CPG בונה גשר בין סין לישראל

פיטר רייט, יו"ר ומנכ"ל חברת CPG, זכה להיות הראשון שיפעיל קרן פרייבט אקוויטי זרה לתשתיות בסין ■ בימים אלו הוא הגיע לישראל כדי לגייס משקיעים ישראלים שמעוניינים לקחת חלק בפוטנציאל האדיר של שוק התשתיות הסיני

כבר כשהיה ילד בן שמונה עלו בדמיונו של פיטר רייט רעיונות לפיתוחה של סין. היום, פיתוח המדינה הוא כבר לא בגדר דמיון בשביל רייט, לאחר שהחברה שייסד ושבראשה הוא עומד זכתה לפני מספר שבועות ברישיון הראשון אי-פעם לפעול כקרן פרייבט אקוויטי זרה ראשונה לתשתיות בסין.

חברת CPG, שבה משמש רייט כיו"ר וכמנכ"ל, היא חברה לבנקאות, השקעות וניהול נכסים המתמחה ביצירת שותפויות עם ממשלות לעסקאות שמעורבים בהן נכסים ותשתיות. לאחרונה ביקר רייט בישראל כדי "לבנות גשר" בין החברה לבין משקיעים ישראלים שמחפשים פלטפורמה להיכנס דרכה לסין וסיפר לנו על הזדמנויות הפיתוח האדירות שנוצרו במדינה.

קרן סין לתשתיות של CPG היא הראשונה מתוך סדרת קרנות שיפעלו כמשקיע אסטרטגי בנכסי תשתיות בסין. היא תפעל ככלי השקעה עיקרי לקרנות לתשתיות עירוניות בסין ש-CPG הקימה בשיתוף עם רשויות שלטוניות בולטות במדינה. הקרן, CPG China Infrastructure Fund No.1 או בקיצור CPGIF, מחפשת לגייס 2 מיליארד דולר אמריקני במהלך השנה-שנתיים הקרובות. הקרן תגייס תחילה 500 מיליון דולר בהתחייבויות השקעה, כש-85% מהם ישולמו בקלוזינג של הקרן שמתוכנן לתחילת פברואר 2010, ואילו שאר הכסף ישמש להשקעות שיזוהו בתוך 18 חודשים.

"עם החזר כולל על ההון העצמי (IRR) בשיעור של 15% ותשואות בשיעור של 10% בשנה השנייה והשלישית", נכתב בפרוספקט של הקרן, "מספקת קרן CPGIF למשקיעים את התשואה מהגבוהות שניתן להשיג באפיק ההשקעה בתשתיות".

"התפתחות עוצרת נשימה"

רייט בן ה-47, שנולד וגדל בסידני שבאוסטרליה, מכיר את סין מהבחינה העסקית מאז 1992. "ההתפתחות של סין בתקופה שאני מכיר אותה היא עוצרת נשימה ממש, אין דרך אחרת לתאר זאת", מספר רייט. "הקצב שבו סין גדלה הוא יוצא מגדר הרגיל והקצב שבו סין תמשיך לגדול הוא משמעותי. אחד הדברים שהדהימו אותי הוא ההיקף של המשך האורבניזציה הצפוי בסין. כשאני אומר אורבניזציה אני מתכוון לקצב שבו המדינה תהפוך את החברה הכפרית לחברה עירונית במשך 25 השנים הבאות. האג'נדה של השלטון המרכזי בסין היא להעביר 100 מיליון איש שכיום חיים באזורים כפריים לאזורים עירוניים. האזורים העירוניים האלה לא קיימים היום, כך שאם חושבים על זה, צריך ליצור ערים, ליצור דיור, ליצור בתי ספר, ליצור תעסוקה ולחנך 100 מיליון איש במשך 25 שנה".

לקרן שמוקמת יהיו שתי רגליים - רגל אחת בסין ורגל בינלאומית. "אנחנו מחפשים להשקיע גם בחלקים אחרים בעולם", אומר רייט, וכשנשאל היכן הוא משיב כי "אני לא חושב שהגדרנו לעצמנו שאנחנו רוצים להיות בריו דה ז'נרו כי יש שם חופים נחמדים. יש כמה פרויקטים עם משקל משמעותי ועם תועלת אמיתית לסין במונחים של הכשרת מיומנויות, ואנחנו נוטים להסתכל על פרויקטים שבהם ההון הוא חלק אחד ממה שסין מביאה לשולחן והחלק השני הוא מיומנויות. יש פרויקט משמעותי בצפון אמריקה שאנחנו כרגע מסתכלים עליו ובנוסף יש פרויקט באפריקה, שהוא פרויקט משמעותי כי הוא מביא כמות משמעותית של מיומנויות מסין".

כשמדברים על פורטפוליו, צריך לזכור שהקרן החדשה עדיין בתקופת השקה, כי עד כה לא היה בסיס לקבלת רישיון ליצירת קרן פרייבט אקוויטי. "הקדשנו חמש שנים ליצירת קשר עם הממשלה", אומר רייט, "האג'נדה שלנו היא להתיישר עם השלטון, ליצור שותפויות עם הממשלה ועם השלטונות המחוזיים ולהתייחס לאפיקי השקעה (asset classes) בתשתיות שאנחנו מאמינים שהממשלה צריכה.

"אפיקי ההשקעה הראשונים קשורים בלוגיסטיקה, תחבורה, וכך הפוקוס העיקרי שלנו כרגע הוא כבישי אגרה. השוק בסין מאוד מחולק כשמדברים על כבישי אגרה. לסין יש אג'נדה מאוד שאפתנית ל-10 השנים הבאות - היא רוצה, וחייבת, לפתח 45 אלף ק"מ של כבישי אגרה חדשים. בהמשך אנחנו מקווים שיהיה לנו איזשהו באלאנס בין כבישי אגרה לתשתיות בסיסיות".

שיתוף פעולה עם השלטון

הפרויקט הראשון הוא בעיר טיאנג'ין, הממוקמת על נהר האיהה וסמוך למפרץ בוהאי של האוקיינוס השקט, כשבצפון-מערב שוכנת בייג'ין. פרויקט זה הוא חלק מסדר היום שהציבה לעצמה סין להפיכת אזורים כפריים לאזורים אורבניים. "זהו פרויקט בשיתוף עם השלטון המקומי בטיאנג'ין", מציין רייט, "והיקפו 32 אלף קמ"ר. בשטח זה אנחנו מקימים את הכבישים, את מערכות הניקוז, את החשמל והאנרגיה, את תשתיות המים ואת כל מה שאנחנו מכנים תשתיות בסיסיות".

אתם מדברים על IRR של 15%. תאר לנו מה ייכלל בקרן הראשונה?

"חמישה כבישים קיימים שאנחנו רוכשים מהממשלה, שבהם אנחנו מבצעים את פרויקט התשתיות הבסיסיות הראשונות. בקרן שאנחנו יוצרים, השלטון יחזיק ב-10% מהשותפות הכללית וכ-10% מהשותפות המוגבלת. הם גם יביאו משקיעים שבבעלות המדינה ויכניסו מימון לתהליך. כך שהשלטון ומשקיעים הקשורים במדינה יחזיקו ב-20%-30% מהקרן. הכוונה שלנו היא ליצור איזון בין הון זר להון מקומי. חשוב לנו שהשלטון ישחק בתפקיד של משקיע כי זה חשוב מאוד עבור משקיעים זרים".

זה יהיה נכון להניח שבאת לישראל כדי לגייס משקיעים או בנקים?

"הנציג שלנו בישראל, ישי אראל, ואני עסקנו בדיונים במשך שנה. אנחנו יודעים שיש פה שוק מתוחכם של משקיעים מוסדיים שהם בעלי ידע לגבי אפיק ההשקעה, ועם הבנה בתשתיות. אנחנו גם יודעים שיש קשר חזק בין סין לישראל.

"לרבים מהמשקיעים בעלי ההון ומהמשקיעים המוסדיים יש הרהורים לגבי סין. אבל השאלה תמיד היתה דרך איזו פלטפורמה, עם איזה שותף ומהי נקודה הכניסה הטובה ביותר, כי עד עכשיו השקעה בסין היתה עם גישה שקופה למדינה רק אם היית תעשיין. אבל אם היית משקיע פיננסי, השיבה של הכסף למולדת לא היתה קיימת.

"הממשלה היום בסין מאוד נלהבת לפתח רובד של שקיפות שדרכו משקיעים זרים יוכלו לבוא למדינה, ולכן יש מדיניות שלאט-לאט מתחילה להתגבש. אני מאמין, ואני אתערב על החיים שלי (כי לגמרי הקדשתי את הקריירה שלי ליחסים עם סין), שאנחנו נראה תנועה מאסיבית של הון לתוך סין במהלך חמש השנים הקרובות, כי סין מפגינה תשוקה להשקעה משותפת. אין לה את היכולת המספקת ברמת הערים והמחוזות לעשות את מה שהיא צריכה לעשות".

ישנם גם פרויקטים ענקיים של תשתיות בישראל, עם מימון רב. מהם היתרונות הגדולים של סין ומה אתה יכול להציע למשקיעים?

"יש צנרת פרויקטים בסין שאף מדינה לא יכולה להציע. יש לכם כאן פרויקט אחד או שניים, או שיש לכם חמישה, אבל צנרת הפרויקטים שאנחנו שריינו ל-CPG היא אדירה.

"אני בא מהשוק האוסטרלי, שבו, כמו השוק הישראלי, המשתתפים במכרזים הם מאוד תחרותיים ומאוד אינטליגנטיים, עם הצעות גבוהות ושמתמודדים עם סף כניסה גבוה מאוד. זה שוק שיש בו הרבה אי ודאות והצנרת שנמתחת בין המועד שבו מוכרז על הפרויקט לבין המועד שבו הפרויקט ממש מפיק תוצאות היא מאוד ארוכה. בסין הדברים מקודמים באופן מהיר מאוד.

"הסיבה שעומדת לנגד עיניו של המשקיע לדבר איתי, ובד-בבד לבחון את השוק בסין, היא שאני יכול לתת לו זרם עסקאות מיידי, צנרת גדולה ותשואה גבוהה יותר מהמקבילים בשוק. אם מסתכלים רק על כבישי אגרה, בכל העולם, ה-IRR אצל המקבילים הוא 12%-13%. אנחנו מציעים משהו שהוא באופן משמעותי גבוה יותר - 15% וזה גם בטח יגיע לסביבות ה-20%".

כמה אתם מקווים לגייס בישראל?

"אין לנו יעד כספי. אני כאן כדי ליצור יחסים. זהו הביקור הראשון שלי כאן והפילוסופיה שלי היא שפיתוח יחסים ואמון לוקח הרבה זמן. מה שהייתי רוצה לעשות הוא לבנות גשר בין CPG למשקיעים מוסדיים ולמשקיעים פרטיים בישראל והייתי רוצה שהמשקיע הישראלי יראה את CPG בתור אחת הפלטפורמות לכניסה לסין".

מה הסיכונים בסין?

"הסיכונים בסין זהים לסיכונים בכל מדינה אחרת. סיכון של שינוי החוק הוא תמיד בעיה, אבל סיכון של שינוי החוק שורר בעולם המערבי כשם שהוא שורר בשווקים המתעוררים. בכל זאת, ניתן למתן את הסיכון הזה כשאתה והשלטון שותפים, או כשהשלטון הוא שותף בקרן". *

"הסינים הגיעו למסקנה שהם צריכים הון זר ומיומנויות זרות"

"גלובס": אמרת שהצמיחה של סין תימשך, אבל רבים חושבים שהצמיחה של סין מיצתה את עצמה. רבים מאמינים שסין לא תצליח לשמור על קצב הצמיחה של השנתיים האחרונות בגלל המשבר הכלכלי.

רייט: "פרשנים כלכליים רבים נותנים פרשנות כזו, אבל אם תשכחו את הצמיחה, הרי ש-100 מיליון איש שכרגע חיים בחוות ובסביבה חקלאית יצטרכו לשבת בערים, ואני אומר לכם שערים אלה לא קיימות. איכשהו יצטרך להיות פיתוח של אותן ערים, על המרכיבים שציינתי, במשך 25 השנים הבאות.

"אפילו אם אתה לא מומחה תשתיות ולא כלכלן, בוודאי תסיק מכך שתהיה צמיחה משמעותית בתמ"ג, והכוונה היא לצמיחה בפעילות. התגובה שלי לפרשנים כלכליים שאומרים 'משבר כלכלי עולמי כאן ומשבר כלכלי עולמי שם, אני לא חושב שתימשך צמיחה', היא 'אוקיי, אז תסבירו לי איך המדינה תחביא את כל הפעילות שתתרחש תוך כדי יצירת הערים האלה'.

"אני חושב שהתמ"ג הוא מספר מאקרו שיכול מאוד להטעות, כי אם אתם מסתכלים על מה שקרה במהלך המשבר הכלכלי, התמ"ג של העיר טיאנג'ין, שיש לה מעמד מחוזי בסין, עלה ב-24%. זה היה ב-2008, כשהעולם קרס. במחוזות אחרים, כמו האנגז'ו וגוואנגז'ו, היתה צמיחה שלילית כי יש להם אוריינטציה תעשייתית, עם דגש על ייצוא, ומפעלים רבים בהם נסגרו. כך שכשמסתכלים על נתוני מאקרו של תמ"ג, הם לא מספרים לך את סיפורי המיקרו".

האם הסכמתה של ממשלת סין לכך שיפעלו במדינה קרנות פרייבט אקוויטי זרות קשורה במשבר הכלכלי העולמי?

"בכלל לא. נתקלתי במגמה הזו לפני כמעט שמונה שנים, עוד כשעבדתי ב-Macquarie, כשרגולטורים בשלטון המרכזי בסין שאלו מה עצתנו לפיתוח תעשיית קרנות השקעה. מה שהם רוצים הוא ליצור שלד, מסגרת רגולטורית שהיא שקופה לזרם של הון זר לתוך ומחוץ לסין. הם הגיעו למסקנה שהם צריכים הון זר ומיומנויות זרות להשלים את הפיתוח של סין, והם הגיעו למסקנה הזו לפני זמן רב". *

"אני כל הזמן בטיסות. המשרד שלי הוא במושב 1B"

רייט עוסק בבנקאות להשקעות יותר מ-25 שנה, תוך התמקדות בהון ליזמות ופיתוח. בתפקידו האחרון שימש כמנהל בכיר בבנק ההשקעות Macquarie Bank המוביל בתחום התשתיות. לפני שהגיע ל-Macquarie Bank שימש רייט כמנכ"ל זרוע אסיה-פאסיפיק של החברה העולמית Cendant, שעוסקת בתיירות, בנדל"ן ובשירותים עסקיים.

המשרדים הראשיים של CPG יושבים בסינגפור, אבל יש לחברה גם משרדים בבייג'ין, בשנחאי, בסידני, בלוס אנג'לס, וצפויים להיפתח עוד משרדים בערים נוספות בסין. כפי שרייט מגדיר זאת, "המשרד שלי הוא במושב 1B. אני כל הזמן בטיסות. אני מסתובב בעולם כדי ליצור קשרים עם משקיעים".

כשנשאל מתי הוא חשב לראשונה על הקמת חברה שתעסוק בתשתיות בסין, משיב רייט כי "אני חושב שסין תפסה את תשומת לבי כשטיילתי בה בהיותי בן שמונה. כשהתחלתי להיות מעורב בסין מבחינה עסקית, בתחילת שנות ה-90, התחלתי להבין את סין הרבה יותר טוב והתחלתי לפתח שם קשרים פוליטיים ועסקיים משלי.

"ההחלטה האמיתית להקים את חברת CPG הגיעה ב-2004, כשנה לפני שפרשתי מ-Macquarie. אז החלטתי להתמקד בסין. כשהרהרתי בהקמת CPG ההתמקדות שלי היתה על שווקים מתעוררים בהם אוכל ליישם את המודל שלי, ששונה באופן מהותי משיטת ה-PPP המסורתית שנוטה להתבסס על חוזי BOT טהורים, ללא שום שותפות בין המגזר הציבורי והפרטי.

"המודל של CPG מתבסס על שותפות אמיתית והתחלקות בסיכון ובתגמול דרך מבנה בעלות בקרן, שבו השלטון והיזמויות שבבעלות המדינה הם חלק מהבעלות, יחד עם הסקטור הפרטי. האתגר הגדול שעומד בפני סין, מלבד התשתיות, הוא איך לחנך מחדש את אותם 100 מיליון איש שיש להעביר לסביבה עירונית. כשבחרתי את סין, זה היה בהתבסס על ידיעה שלא יהיה רק מעבר של מיומנויות, אלא גם שיפור של מיומנויות". *