הבנקים מחקו השנה 900 מיליון שקל בגין חובותיו של לבייב

12% מהפרשות המערכת הבנקאית לחובות מסופקים - בגלל לבייב ■ חובותיו ייפרסו מחדש עד 2016 ■ אלו הן ההפרשות הגדולות ביותר של הבנקים במיתון הנוכחי בשל אשראי שניתן ללווה בודד

נפילת לב לבייב פגעה גם בבנקים. מבדיקת "גלובס" עולה כי הבנקים מחקו 900 מיליון שקל בגין חובותיו של לב לבייב. אלו הן ההפרשות הגדולות ביותר של הבנקים במיתון הנוכחי בשל אשראי שניתן ללווה בודד. ההפרשות המצרפיות לחובות מסופקים בחמשת הרבעונים האחרונים הסתכמו ב-7.6 מיליארד שקל כך שההפרשות בגין לבייב היו 12% מההפרשות במערכת הבנקאית.

המחיקות בגין לבייב היו בשני הרבעונים האחרונים של 2008 ובשנת 2009 בעיקר ברבעון השלישי, לאחר שהודיע לבייב על כוונתו לבקש הסדר חוב. בתחילה הוגדר האשראי שניתן ללבייב כ"חוב בעייתי", הועבר לטיפול מחלקות האשראים המיוחדים וסווג כ"חוב בהשגחה מיוחדת". לאחר מכן בוצעו הפרשות לחובות מסופקים, כך עולה מניתוח הדו"חות הכספיים של הבנקים לרבעון השלישי שנעשה בידי "גלובס".

החוב של לבייב לבנקים, דרך החברה הפרטית ממורנד שבשליטתו, עומד על 3.1 מיליארד שקל. החובות מגובים בערבות אישית של לבייב, בכל מניות אפריקה ישראל שברשותו ובביטחונות ספציפיים. נוסף לכך, חובות אפריקה ישראל עצמה לבנקים נאמדים בכ-500 מיליון שקל.

ההפרשה הגדולה ביותר בוצעה בבנק הפועלים ועמדה על כ-550 מיליון שקל. הפועלים הוא הנושה העיקרי של ממורנד והיקף החוב נאמד ב-2 מיליארד שקל. בשאר הבנקים החשיפה נמוכה יותר, וכך גם ההפרשות לחובות מסופקים. על פי הערכות בנק לאומי הפריש בעבור לבייב 150 מיליון שקל, בנק דיסקונט כ-100 מיליון שקל, הבינלאומי ומזרחי טפחות הפרישו כ-50 מיליון שקל כל אחד.

במסגרת הסדר החוב של לבייב עם בעלי האג"ח סיכמו איתו הבנקים על הקטנת חובותיו בממורנד וחיזוק ביטחונות על בסיס נכסיו האישיים. נקבע כי לבייב יזרים לבנק הפועלים בשלב הראשון 410 מיליון שקל ובשלב השני 60 מיליון שקל. לשאר הבנקים ישלם לבייב פרי פאסו (בחלקים שווים לפי גודל החוב) 260 מיליון שקל באופן מיידי ועוד 40 מיליון שקל עד סוף 2010, ויתרת החובות של לבייב לבנקים תיפרס מחדש לפירעון בשנים 2011 עד 2016. עוד נקבע כי התמורה שתתקבל ממכירת נכסים ספציפיים ברוסיה תועבר לבנקים לאחר שתתבצע.