בעקבות הרפורמה: צניחה במסירת אופנועים וקטנועים בנובמבר

בנובמבר נמסרו בסך-הכל 875 אופנועים וקטנועים - לעומת למעלה מ-2,000 כלים באמצע השנה ו-1,595 בחודש המקביל אשתקד

צניחה חדה במספר מסירות האופנועים והקטנועים בחודש נובמבר: בחודש שעבר נמסרו 875 כלים דו-גלגליים, לעומת 1,206 שנמסרו בחודש שעבר, ו-1,595 בנובמבר 2008 - כך עולה מדו"ח המסירות של משרד התחבורה שפורסם היום. בענף הדו-גלגלי רואים בנתונים אלה המשך ישיר לרפורמה שייקרה את מחירי הביטוח לכלים הדו-גלגליים.

"זו הוכחה לכך שבניגוד לדעתו של הממונה על הביטוח, ידין ענתבי, שסבר כי שוק האופנועים נמצא בעלייה - השוק סופג ירידה", אמרו היום בעפר-אבניר, אחת משתי היבואניות הגדולות בענף.

גדי אבירם, מנכ"ל מטרו: "למרות שהירידה פחות חדה ממה שמוצג בנתונים הלא מלאים, עדיין מדובר בתוצאה מהמהלומה שספג השוק ממחיר הביטוח". עם זאת, יבואני הדו-גלגלי סבורים כי מדובר בירידה חדה פחות, שכן לדברי היבואנים כ-300 כלים שנמסרו בסוף נובמבר עדיין לא נקלטו בדו"ח.

יצוין כי בכל שנה נמסרים פחות אופנועים בחורף, יחסית לחודשי הקיץ, אולם גם אם מסתכלים על הנתונים של השנה שעברה, הירידה היא דרסטית. ירידה חדה במיוחד נרשמה בסגמנט האופנועים הכבדים (מעל 500 סמ"ק), אולם גם בקרב הדגמים הפופולרים של קטנועי 125 סמ"ק נרשמה ירידה חדה: מותג הקטנועים סאניאנג (SYM) מטייוואן רשם ירידה מ-320 בחודש שעבר ל-189 החודש, ומותג הקטנועים KYMCO מטייוואן רשם ירידה פחות חדה בנפח זה - 189 כלים בנובמבר לעומת 210 באוקטובר.

מניתוח הנתונים עולה שמטרו היא עדיין היבואנית השולטת בשוק, עם כ-41% מנתח השוק. בזירת הקטנועים בנפח 125 סמ"ק, מוביל מותג סאניאנג של מטרו עם 4,100 מסירות מתחילת השנה, לעומת 3,400 מסירות בסגמנט למתחרה KYMCO של עפר-אבניר.

טלי ברנר, יו"ר איגוד היבואנים לרכב דו-גלגלי: "אנחנו מייחסים את הירידה החדה לקטסטרופה של מחירי הביטוח. חד וחלק. התרענו על זה, חברי הכנסת חששו מזה, הציבור חשש מזה וזה בדיוק מה שקורה. לצערי אני לא יכולה להבטיח שמגמה זו לא תימשך, אם מישהו לא יעצור את טירוף הרפורמה הזו. כולם מדברים על עידוד הנסיעה בדו-גלגלי, אבל המציאות שיצרה הרפורמה של ענתבי מוכיחה שלא כל הדיבורים מתרגמים למעשים".