רבע הכוס המלאה: תוספת תקציב של 100 מ' ש' למדען בתמ"ת

בקיזוז הקיצוץ שבוצע בתקציב המדען ל-2009 לפני חודשיים, התוספת היא 72 מ' ש' ■ הסכום ניתן ע"ח האוצר, ובנוסף קיבל 100 מ' ש' מקדמה מתקציבו ל-2010 ■ לטענת המדען חסרים לו 400 מ' ש' כדי להיענות לבקשות סיוע ראויות

למדען הראשי בתמ"ת, ד"ר אלי אופר, אושרה תוספת תקציב לשנה הנוכחית בסך 100 מיליון שקל על חשבון האוצר. נזכיר, כי לפני חודשיים קוצץ ב-2% בסיס התקציב של המדען, שהיקפו 1.24 מיליארד שקל בקירוב, במסגרת הקיצוץ הרוחבי של משרדי הממשלה (ה"פלאט"), כלומר בכ-28 מיליון שקל. בקיזוז הקיצוץ הזה מתקבל שהמדען קיבל כעת תוספת של 72 מיליון שקל.

כמו כן, קיבל מקדמה בסך 100 מיליון שקל על חשבון תקציב המדען לשנת 2010, כך שלשנת הכספים הנוכחית יהיו בידיו 172 מיליון שקל נוספים. כך יגיע סך תקציב המדען לשנה הנוכחית ל-1.69 מיליארד שקל.

ממשרד התמ"ת נמסר בהקשר זה כי במשרד המדען מנהלים מרתון לאישור הבקשות לערוצי הסיוע השונים שנמצאו ראויות עד לסוף השנה הקלנדרית כך שכל תוספת 200 מיליוני השקלים תמוצה.

שר התמ"ת, בנימין (פואד) בן אליעזר הודה לאוצר על נכונותו לסייע במציאת מקורות תקציביים נוספים למדען הראשי על רקע המשבר הכלכלי. "תקציבים אלו יכולים להעניק חמצן לחברות במשק הישראלי", אמר בן אליעזר. ואכן, לא מדובר בצעד של מה בכך מצד האוצר, אולם נזכיר כי בחודשים האחרונים התריע המדען כי חסרים לו 400 מיליון שקל כדי להיענות לביקושים הגוברים לסיוע ממשרדו בעקבות המשבר הכלכלי. במילים אחרות מדובר בפחות מרבע הכוס המלאה מבחינת צרכי המדען.

היענות לבקשות אלו צפויה הייתה להביא להערכתו ל-3,000 מועסקים ישירים נוספים ול-12 אלף מועסקים נוספים עקיפים במשק. כלומר, המדען קיבל למעשה רבע מהסכום שלטענתו נדרש לו והקדמה של סכום נוסף השווה לרבע מהסכום, על חשבון תקציב השנה הבאה.

על התוספת המובטחת ידווח ד"ר אופר הבוקר (ג') במהלך דיון בוועדת המדע של הכנסת, שבו יסקור את פעילות משרדו. נציין, כי התקציב אליו יגיע המדען השנה עדיין רחוק משיא של 1.8 מיליארד שקל בקירוב של תקציבו לשנת 2000, אולם מדובר בשיפור מהותי לעומת תקציב של 1.145 מיליארד שקל ב-2005.

מו"פ תחרותי

מהתמ"ת נמסר, כי 200 מיליוני השקלים יתווספו לתקציב המדען ל=2009 לפי הפירוט הבא: 179 מיליון שקל לטובת קרן המחקר מו"פ תחרותי לטובת פיתוח מוצרים חדשניים. הקרן תומכת בתעשייה מסורתית, בפריפריה, בשת"פ בינלאומי, בחברות סטארט=אפ וכן בחברות קטנות ובינוניות.

15 מיליון שקל ניתנו לטובת תוכנית מגנ"ט למו"פ גנרי - לפיתוח תשתיות ידע בתחומים המגוונים של מעבר ידע מהאקדמיה לתעשייה. 6 מיליוני השקלים הנותרים ניתנו לטובת פרויקטים בחממות הטכנולוגיות של התמ"ת.

ממשרד התמ"ת נמסר, כי ביום חמישי האחרון התקיימה ישיבת ועדת מחקר ראשונה לבחינת פרויקטים שמבקשים תקציב שיכול להינתן בזכות התוספת של 200 מיליוני השקלים. מחר (ד') צפויה להתקיים ישיבת ועדת המחקר השנייה ובמהלך החודש הקרוב צפויות להתקיים שתי ישיבות ועדה נוספות.

במסגרת הוועדות עולים במקצה תחרותי 50-60 פרוייקטים שנבדקו ע"י הבודקים של המדע"ר. 10 ימים לפני כל דיון מועברים לחברי הוועדה רשימת הפרויקטים והחומרים הנלווים אליהם, המציגים את הניתוחים השונים.