כן למהפכה החשמלית

כניסת חברת החשמל לתשתיות תקשורת תתרום להרחבת התחרות בשוק הסלולר

מי שהיה נוכח השבוע (ב') בדיון בוועדת המדע והטכנולוגיה של הכנסת שמע קשת של דעות לגבי הרחבת התחרות בשוק תשתיות התקשורת. שר התקשורת, משה כחלון, דיבר על הקמת חברת תשתיות תקשורת לאומית, ואמר כי הרעיון הוא חיובי, אך כרגע הוא אינו רואה אותו מתממש בשל מורכבותו. לכן, אמר כחלון, יש להתמקד בתשתיות הזמינות של חברת החשמל ולהכניסן כמה שיותר מהר לשוק.

האמת היא שזה הדבר החשוב ביותר שיכול לקרות בשוק התקשורת בכללותו, ולא רק בשוק התקשורת הנייחת, אלא גם בשוק הסלולרי.

מי שחושב שבישראל יש שתי חברות תשתית של טלפוניה נייחת שמתחרות זו בזו- צודק רק חלקית. התשתיות של HOT, למרבה הצער, אינן משתוות עדיין לאלה של בזק, וייקח זמן עד שיוכלו להתחרות ברשת של בזק בשוק העסקי.

לכן, טעות לחשוב שניתן להסתמך על HOT שתייצר תחרות אפקטיבית לבזק. בשוק הפרטי HOT תדע לייצר תחרות ברוחב הפס, אבל היא תתקשה לעשות זאת בשירותים חדשים. פרט לכך, 50% מרשת HOT עוברת דרך בזק, ולפי ההסכם ביניהן, HOT לא יכולה לפתוח ארון תקשורת אחד בלי הסכמת בזק.

בישראל קיימת בעיה חמורה של תשתיות תקשורת. בזק היא עדיין השחקנית הדומיננטית, ובלי שיתוף-פעולה עימה לא ניתן לספק את צורכיהם של לקוחות עסקיים גדולים.

לסלקום, למשל, פריסה נאה של תשתיות סיבים אופטיים, שמייצרת תחרות לבזק, אבל גם סלקום אינה יכולה להגיע לכל נקודה בארץ, ועדיין חייבת את בזק.

לא כל לקוח עסקי מוכן להסתפק במיקרוגל. רבים מהם רוצים חיבור פיזי של סיב עד העסק. על רקע זה, קיים צורך ברור וחיוני להכניס את חברת החשמל לשוק התקשורת, אם כי טרם ברור כיצד כדאי לעשות את זה.

מדינות רבות, בהן ניו-זילנד, אוסטרליה, סינגפור, שבדיה, הבינו כבר כי בלי התערבות אקטיבית של הממשלה בהשקעה בתשתיות תקשורת, הן יפגרו פיגור עמוק שקשה יהיה לצאת ממנו. זהו צורך לאומי.

בזק, שמתגאה מאוד ברשת ה-NGN שלה, לא מוכנה אפילו לבצע ניסוי מצומצם בעיר קטנה בהנחת סיבים אופטיים, וזו זכותה, כחברה פרטית, להשקיע את המינימום כדי לייצר מקסימום תשואה לבעלי המניות.

המזל הגדול שלנו הוא התשתיות הקיימות והזמינות של חברת החשמל. המדינה פשוט צריכה לקחת נכס שלה, ולהקצות אותו לטובת הרחבת תשתיות תקשורת. זה עד כדי כך פשוט.

זו טעות לחשוב שכניסת חברת החשמל תתרום רק לשוק הטלפוניה הנייחת. חברת החשמל יכולה לסייע רבות למפעילות סלולריות חדשות, אם יתנו לה לחבר את האתרים של מפעילת סלולר חדשה לתשתיות שלה, ואולי אף למתקנים שלה - לצורך הצבת אנטנות סלולריות.

סיב אופטי שמגיע לכל אתר סלולרי בישראל פותר בעיות רבות של תמסורות לאתרים. היום החברות הסלולריות משקיעות את המינימום הנדרש בהרחבת התשתיות לאתרים, כי הן צריכות לקנות יותר ויותר תמסורות מבזק, וזה עולה כסף רב.

כניסת חברת החשמל למגרש יכולה לחולל שינוי דרמטי ולתרום רבות גם להרחבת התחרות בשוק הסלולרי.