בנק הפועלים מחיה את "דן חסכן" ומשיק סדרת תוכניות חיסכון

הבנק משיק תוכניות חיסכון לטווחים של 3-15 שנים ויפנה לילדים ובני נוער - בטלוויזיה, באינטרנט ובבתי הספר

בנק הפועלים משיק תוכניות חיסכון לטווח הבינוני-ארוך לגילאים שונים, במסגרת האסטרטגיה הקמעונאית של הבנק ללוות את הלקוח בכל שלבי החיים. לצורך המהלך מחזיר הבנק לחיים את "דן חסכן", במסגרת קמפיין שיווק אגרסיבי המיועד בעיקר לילדים ובני נוער ואשר יעשה שימוש בטלוויזיה, באינטרנט ואפילו בבתי הספר.

תוכניות החיסכון אותן משיק הבנק הן לטווחים של 3-15 שנים. כך, למשל, תוכנית "דן חסכן שלי" מספקת נזילות מתום 3 שנים וכל חצי שנה, תוך שהיא מאפשרת גם גמישות בהפקדות ומשלבת בין הוראות קבע והפקדות חד-פעמיות. כאמור, הבנק פונה לכל הגילאים ומציע תוכניות "דן חסכן" לגיל המצווה, "דן חסכן לגיוס" המספק השלמת הכנסה לחיילים, "דן חסכן להשכלה" לצורך תשלום שכר לימוד לסטודנטים וכן "דן חסכן לדירה" תוכנית חיסכון עם ריבית עולה שתספק לחוסך זכאות למשכנתא בריבית מועדפת בבוא העת. בחלק מהתוכניות מציע הבנק מענק הפקדה של 50 שקל. בנוסף, הבנק מציע את תוכנית "חיסכון מצווה כפולה", תוכנית בהפקדה חד פעמית של מינימום 10,000 שקל ל-13 שנים בריבית של 100% על הקרן בתום תקופת החיסכון.

"תוכניות החיסכון הניבו תשואה שנתית ממוצעת של כ-6.1% ב-10 השנים האחרונות", אומרת חנה פרי-זן, הממונה על החטיבה לניהול נכסי לקוחות בבנק הפועלים. "מהלך מתמשך של עידוד תרבות החיסכון לטווח ארוך יכול להניב תוצאות חיוביות. הפקדה חודשית של 300 שקל לאורך 10 שנים בריבית של 3% לשנה, תניב בסוף התקופה חיסכון של כ-42 אלף שקל".

בשנים האחרונות ירד שיעור החיסכון בישראל, הן בשל מיסוי תוכניות החיסכון ב-2003 והן בשל הגאות בבורסה בשנים 2003-2007. כך, רכיב הפיקדונות והחיסכון לטווח הארוך ירד משיעור של 12% ב-2003 ל-5% בלבד השנה, כאשר באותה תקופה גדל תיק הנכסים של הציבור ב-65%. עם זאת, מתחת לפני השטח קיים "תיאבון לחיסכון" בקרב הישראלים. סקרים שערך הבנק מראים, כי 92% מהישראלים מבינים את משמעות החיסכון, אם כי רק שני שלישים מצליחים לחסוך בפועל. כמו כן, הציבור הישראלי ידוע כחסכן יותר בהשוואה לזה האמריקני: שיעור החיסכון מתוך ההכנסה הפנויה עומד היום על כ-14% בישראל, לעומת כ-5% בלבד בארה"ב.

"החוסכים 'חושבים קצר ומתנהגים ארוך', כלומר מתמקדים בעיקר בהשקעות לתקופות של עד חודש אבל בפועל חלק ניכר מהלקוחות מתמידים בהפקדה הזו לטווח ארוך", מוסיפה חנה פרי-זן. "הגדלת מרכיב החיסכון ארוך-הטווח יכולה להגדיל באופן משמעותי את התשואה ללקוח". יצוין, כי 75% מהפיקדונות בישראל הינם לטווח קצר של עד 3 חודשים, אולם אורך חיי הפיקדונות נמשך בפועל כשנתיים בממוצע.

כאמור, הבנק סימן את הילדים ובני הנוער כקהל יעד מרכזי ובכוונתו לפעול במספר דרכים כדי להטמיע את נושא החיסכון (ואת המוצרים החדשים שלו) בקרב הדור הצעיר, בין היתר על ידי חלוקת מאות אלפי קופות חיסכון של "דן חסכן" לילדים בחנוכה, הקמת אתר אינטרנט ייעודי והעברת הרצאות לתלמידים בבתי הספר.