הורדת הדירוג של יוון תפגע ביכולתה לקבל הלוואות מה-ECB

בסוף הבנק המרכזי של אירופה צפוי לחזור לחוקים של טרום המשבר הדורשים דירוג מינימלי של -A ■ מדד ATG של יוון מאבד 2% לאחר שאתמול צנח בעד 6.1%

הורדת דירוג האשראי של יוון עלולה להקשות על הבנקים והממשלה ביוון לקבל הלוואות מהבנק המרכזי האירופי (ECB) משום שהאג"ח הממשלתיות של יוון לא מספיק יציבות כדי לשמש כערבונות.

סוכנות דירוג האשראי פיץ' הודיעה אתמול (ג') על הורדת דירוג האשראי של יוון ל +BBB, הדירוג השלישי הכי נמוך של סוכנות הדירוג, ועדכנה מטה את אופק דירוג האשראי ל"שלילי". סוכנות הדירוג S&P העבירה את יוון לרשימת מעקב שעלולה להוביל להורדת דירוג.

בעקבות המשבר הפיננסי של 2008, הבנק המרכזי של אירופה החליט לקבל אג"ח בעלות דירוג של -BBB כערבון למתן הלוואות. בסוף 2010, הבנק המרכזי של אירופה, צפוי לחזור לחוקים של טרום המשבר הדורשים דירוג מינימלי של -A. אם אכן ה-ECB יחזור ב-2011 לחוקים של טרום המשבר, הדירוג הנוכחי של יוון לא יספיק כדי להעניק לה הלוואות.

"יוון ניצבת בפני משימות לא פשוטות ומכשולים רציניים בדרכה להיחלץ מהמשבר בו היא נתונה. הדעת נותנת שביצועי השווקים הפיננסיים במדינה יהיו נתונים לתנודות גבוהות בחודשים הבאים. דוגמא לכך ראינו בעקבות הפחתת הדירוג האחרונה, הגם שזו לא באה במפתיע ולמעשה הייתה באוויר בעקבות אירועי דובאי. תגובות טיפוסיות כאלו מציבות בפני המשקיעים הזדמנויות לגיחות קצרות, אך הגיחות הללו נושאות סיכון לא קטן בצד ההזדמנויות שהן מעניקות. בראייה אסטרטגית יותר, יוון לא נראית כעת אטרקטיבית, בהינתן החלופות לה", אומר רונן מנחם, מנהל יחידת ההשקעות והאסטרטגיה בבנק מזרחי טפחות.

המרווח בין אג"ח 10 שנים של גרמניה לאג"ח 10 שנים של יוון התרחב אתמול ל-2.21% מ-1.3% ב-5 באוקטובר.

"בהחלט ניתן להבחין בסימנים של היסטריה ופניקה", אמר פיטר דיקסון, כלכלן בקומרזבנק.

עם זאת, המזכיר הכלכלי של האיחוד האירופי, חואקין אלמוניה, אמר כי האיחוד האירופי מוכן לעזור ליוון להתמודד עם הבעיות בגרעון התקציבי שלה. אלמוניה לא אמר באיזה צעדים בכוונתו לנקוט.

מדד ATG של בורסת אתונה יורד ב-2% ל-2,134 נקודות. המדד צנח אתמול (ג') בעד 6.1%.

בורסת דובאי ממשיכה לצנוח

ברקע, שוקי הסהר האדום ממשיכים לקרוס לאחר שנשקל PJSC, חברת פיתוח הנדל"ן השייכת לדובאי וורלד, חברת האחזקות הריבונית של דובאי, דיווחה על הפסד של 3.65 מיליארד דולר במחצית הראשונה. במורגן סטנלי מעריכים כי היקף פריסת החובות של חברות ריבוניות בדובאי גדל בכמעט פי 2 ל-46.7 מיליארד דולר.

מדד DFM של בורסת דובאי צונחת ב-6.44% ל-1,532 נקודות. מדד ADI של בורסת אבו דאבי יורד ב-2.5% ל-2,476 נקודות.