בית ההשקעות KZI: "הזמן הנכון להשקיע בבנקים אמריקנים"

רו"ח ארז זלצמן, מנכ"ל בית ההשקעות KZI: "בצד הזרם העיקרי הנוהר כולו אחר השקעות ישראליות, חשוב להשכיל ולדעת כי ייתכן ודווקא ההשקעה במניות הבנקים האמריקנים היא העשויה להסתבר כמעשה הפיננסי הנכון"

המשבר הכלכלי שפקד בשנים 2008-2009 את משקי העולם, הוביל לכך שנדמה כי כיום, העדפתו של הציבור הישראלי להשקיע בבנקים ישראליים על פני בנקים אמריקנים הפכה עד כדי ציות עיוור. "בצד הזרם העיקרי הנוהר כולו אחר השקעות ישראליות, חשוב להשכיל ולדעת כי ייתכן ודווקא ההשקעה במניות הבנקים האמריקנים היא העשויה להסתבר כמעשה הפיננסי הנכון", אומר ל"גלובס" רו"ח ארז זלצמן, מנכ"ל בית ההשקעות KZI.

משבר הסאב-פריים, ניצַנו של המשבר הפיננסי העולמי, גרר את המשק האמריקני למעגל קסמים, שכתוצאה ממנו, מאחר ויכולת הציבור להחזיר המשכנתאות פחתה, נאלצו הבנקים להשיב במקרים רבים את הנדל"ן לרשותם. המשבר הוביל להפסדים אדירים והקטנה מהותית של הון הבנקים, מאחר שהבנקים קיבלו נכסים שמחיר מימושם היה נמוך מהותית מגבוה ההלוואה שנלקחה בגינם.

בשונה ממערכת הבנקאות הישראלית, שלא נשאה בהפסדים מהותיים בעקבות המשבר, זו האמריקאית התמודדה עם המשבר. הבנקים האמריקנים ביצעו מספר פעולות בעקבות המשבר שיוצרות הזדמנות למשקיע, בכך שהקטינו בצורה משמעותית את ההון בעקבות מחיקות חד פעמיות אדירות מימדים, כאשר מנועי הפקת הרווחים ההיסטוריים שלהם נותרו כמעט ללא שינוי. "ההשלכה של המצב החד היא שלבנקים יכולת להפיק רווחים בעתיד, בחלוף המשבר וההפחתות הנגזרות ממנו, יחזרו למסלולם", מסביר זלצמן.

יתרון משמעותי נוסף, נבע מקריסתם של בנקים אמריקאיים שהוביל לתחרותיות מועטה וליכולת להגדיל את נתח השוק של הבנקים. אולם חזרתו לפסי רווחיות באופן כמעט מיידי של גולדמן זאקס , בנק ההשקעות הגדול בעולם, העידה על צליחתו את המשבר הכלכלי כמעט ללא בעיות. מניית הבנק זינקה מאז תחילת המשבר משווי של 47.41 לרמה של 166.4. גם פעילותו המתוכננת והנכונה של וולס פארגו הבנק הרביעי בגודלו במונחי נכסים הובילה לחשיפה מינימאלית ונמוכה של הבנק למשבר. תוך כדי המשבר רכש הבנק את וואכוביה , פעולה אשר מגדילה את פריסתו בארה"ב ובכך מקטינה את סיכונו. מניית וולס פארגו עלתה מרמה של 7.8 דולר למחיר של 25.9. יתר על כן, שעל אף מכירה של חלק מפעילויותיו העסקיות של סיטיבנק, בנק קמעונאי חזק אשר לו סניפים רבים בפריסה רחבה (כחלק מחברת סיטיגרופ ), הצליח גם זה האחרון להפיק רווחים גבוהים מהמשבר ומנייתו עלתה מ-0.97 דולר למחיר של 3.86 דולר למניה.

בבחינה היסטורית פשוטה, נמצא כי שיעורו של מכפיל ההון האמריקני ההיסטורי גבוה יותר ממקבליו הישראלי, 2.2 לעומת 1.2. כיום, עם תחילת שיקומה של הכלכלה האמריקנית, נמצא מכפיל ההון בחסר של מעל 50 אחוזים ועומד על 1 בלבד. מכפיל ההון הישראלי מצידו נסק מעלה, וכיום הינו בשיעור של 1. ברור, כי כוח המציאות צפוי להשיב את הדברים אל איזונם הטבעי, כך שהפער כיום אינו משקף נכונה את הלך הדברים האמיתי.

בפועל, הפוטנציאל הגלום במחירי מניות הבנקים האמריקנים גבוהה יותר מזו של הישראליים, ועם המגמה החיובית כיום, והתאוששות הבנקים, גדלו מלאי המזומנים במאזניהם עד כדי רמה שאינם חשופים עוד לסכנת קריסה כבעבר, והם מסוגלים להתמודד היטב עם בעיות שצצות.