קופנהגן: תוקפים את שערוריית Climategate

מזכ"ל האו"ם, באן קי-מון, אמר אמש כי פרשת האי-מיילים שדלפו מחטיבת המחקר הקלימטי באוניברסיטה באנגליה (CRU) לא הזיזה את האו"ם מעמדתו הנחרצת, לפיה שינוי האקלים מחריף בשל פעילות אנושית

מזכ"ל האו"ם, באן קי-מון, אמר אמש (ג') שפרשת האי-מיילים שדלפו מחטיבת המחקר הקלימטי באוניברסיטה באנגליה (CRU) לא הזיזה את האו"ם מעמדתו הנחרצת, לפיה שינוי האקלים מחריף בשל פעילות אנושית.

"המיילים שנחשפו לציבור ע"י האקרים אינם מטילים ספק במסר המדעי הבסיסי בנוגע לשינוי האקלים והמסר הזה מאד ברור - שינוי האקלים מתרחש במהירות רבה יותר ממה שחשבנו ובני האדם הם הסיבה המרכזית לכך".

באן מתייחס לשערורייה שהחלה לפני מספר שבועות וכבר זכתה לשם Climategate- האקרים פרצו למערכת האי-מייל באוניברסיטה וגנבו מיילים שהראו, בין היתר, מאמצים להסתרת העובדה שייתכן כי הטמפרטורה הגלובלית למעשה ירדה בעשור האחרון. זאת, באמצעות עיבוד המידע. באחד מהמיילים, ראש ה-CRU פיל ג'ונס, כתב שהוא מעוניין שמאמר ספציפי שהטיל ספק במדע הקלימטי, לא ייכלל בדו"ח של ה-IPCC.

נציין כי אל גור, שזכה בפרס נובל עבור פעילותו למען איכות הסביבה, ביטל את הגעתו לקופנהגן, למרות שנמכרו כל הכטיסים לנאום שאמור היה לשאת שם, ב-1,200 דולר לכרטיס. גור אמר שהסיבה היא אישית, אך השמועות גורסות שהסיבה היא פרשה זו.

חוקרים ב-CRU אחד ממכוני המחקר המובילים בנושא שינוי אקלים שנגרם כתוצאה מפעילות אנושית, שיחקו תפקיד מרכזי בדו"ח של בפאנל הבין-ממשלתי לשינוי האקלים (IPCC) שנחשב לדו"ח המהימן ביותר מסוגו.

קי-מון, שנאם בפני באי ועידת קופנהגן, אמר כי הוא צופה שהשיחות יצליחו, למרות שסובבות הערכות, לפיהן הוועידה לא תצליח להניב הסכם מחייב באשר לפליטות גזי החממה. "אני אופטימי ומצפה להסכם איתן בוועידה זו, שייכנס לתוקף באופן מיידי ויכלול המלצות ספציפיות להקלה בהשפעות שינוי האקלים, מימון וטכנולוגיה", אמר קי-מון לעיתונאים.

ראש ה-IPCC באו"ם התייחס גם כן לשערורייה ביום הפותח של הוועידה (ב') והגן בחירוף נפש על הממצאים, לפיהם בני האדם מחממים את כדור הארץ. זאת, לאחר שמבקרים טענו כי האימיילים שהודלפו מערערים על תקפותם של הממצאים. לדבריו, "הממצאים נתונים לבחינתם המקיפה והחוזרת ונשנית של מומחים וממשלות".

הפאנל פרסם ב-2007 שהוא בטוח ב-90% שפעילות אנושית היא הגורם להתחממות הגלובלית. אך ספקני שינוי האקלים מאשימים את כותבי האימיילים בשיתוף פעולה שמטרתו להסתיר נתונים מסויימים ולדם את הנתונים שלהם עצמם.. "ההוכחות כיום הן עצומות לכך שהעולם ירוויח רבות מנקיטת פעולה מוקדמת. התקרית באנגליה מוכיחה שחלק מהספקנים לא בוחלים בשום אמצעי, כנראה כדי לחתור תחת ה-IPCC".

מכון בריטי נוסף לחקר שינוי האקלים מתכנן לפרסם השבוע מנתונים מלמעלה מ-1,000 אתרים בעולם, על מנת להגדיל את השקיפות ולהראות שהעולם אכן מתחמם.