ערב הפכפך בוול סטריט הסתיים בעליות; הדשנים בלטו

בנק אוף אמריקה פדה חובו לממשל בסך 45 מיליארד דולר ■ הנפט איבד 2.7% ל070.67 ד' לחבית לאחר דו"ח המלאים ■ אגריום עלתה בעוד 3.9% ופוטאש הוסיפה 2.5% ■ פרוטליקס איבדה 3.7%

המסחר בוול סטריט התאפיין הערב בהפכפכות כאשר בסיום הצליחו המדדים המובילים לתת קפיצה ולסגור בעליות של עד 0.5%. מצד אחד השוק קיבל אוויר לנשימה בזכות הארכת תוכנית הTARP, והודעתו של בנק אוף אמריקה על השלמת החזר החוב בסך 45 מיליארד דולר למשלמי המיסים האמרקינים. מנגד הושפעה וול סטריט מהמשך הלחץ מכיוון שוקי העולם לאחר ש-S&P שינתה את תחזית הדירוג של ספרד ל"שלילית" יומיים לאחר שהפחיתה את הדירוג של יוון ובדובאי נראה משבר החוב רחוק מסיום.

נציין כי היום ציינו בוול סטריט 9 חודשים בדיוק מאז ה-9 במארס אז החלה ההתאוששות אשר עד היום הניבה לדאו ג'ונס כ-57%, ל-S&P 500 כ-61% ולמשיקיעים במדד הנאסד"ק הניבה התקופה כ-71%.

כאמור, עם פתיחת המסחר הודיע שר האוצר, גייתנר על הארכת תוכנית החילוץ למערכת הבנקאית, TARP, שהיקפה 700 מיליארד דולר עד לחודש אוקטובר 2010. התוכנית היתה צפויה להסתיים בסוף החודש הנוכחי, אך נראה כי השבריריות של השוק מצריכה הרחבה של התקופה. על ההארכה הודיע שר האוצר במכתב לקונגרס.

הורדת תחזית הדירוג של ספרד, הורדת הדירוג האשראי של יוון וההפסדים הנערמים והולכים ממשבר החוב בדובאי המחישו למשקיעים שאסור להם לקבור את המשבר העולמי בטרם עת, מה שהביא לבריחת הון מהאפיקים המסוכנים והסטתו לעבר האפיקים הבטוחים יותר, כדוגמת הדולר. שר האוצר של יוון התחייב היום שהמדינה תעמוד בהתחייבויותיה, אם כי מניות הבנקים ביוון הוסיפו לרדת. היום אמר שר האוצר היווני כי אין סכנה שתידרדר לחדלות פרעון, וכי הממשל מתכוון לנקוט בפעולות כדי לסייע לשווקים.

שוקי הסהר האדום המשיכו לקרוס היום, לאחר שנשקל PJSC, חברת פיתוח הנדל"ן השייכת לדובאי וורלד, חברת האחזקות הריבונית של דובאי, דיווחה על הפסד של 3.65 מיליארד דולר במחצית הראשונה. במורגן סטנלי מעריכים כי היקף פריסת החובות של חברות ריבוניות בדובאי גדל בכמעט פי 2 ל-46.7 מיליארד דולר.

ובבריטניה הודיע שר האוצר, דארלינג כי הוא מטיל 50% מס על הבונוסים לבכירי הבנקים. זאת על בונוסים הגבוהים מ-25 אלף פאונד (40,700 דולר). דארלינג: "בנקים צריכים לשים בראש סדר העדיפויות לבנות מחדש את החוסן הפיננסי שלהם ולהגדיל את היקף ההלוואות שלהם לציבור".

מרחיבים את ה-TARP

שר האוצר האמריקני, טים גייתנר, בישר לקונגרס שממשל אובמה ירחיב את תוכנית החילוץ הפיננסי (TARP) בהיקף 700 מיליארד דולר עד לאוקטובר הבא. בעוד שתוכנית ה-TARP מסתיימת ב-31 בדצמבר, הרי שגייתנר רשאי להרחיבה באמצעות הודעה לקונגרס ואכן מכתב שמודיע לקונגרס על הרחבה יצא היום מלישכת שר האוצר לקונגרס.

בתוך כך, אמר היום הפאנל בקונגרס שמפקח על תוכנית ה-TARP כי תוכנית זו עזרה למנוע פאניקה רחבת היקף בסתיו שעבר, אך נכשלה בעמידה ברבים מיעדיה. "הקונגרס הציב מטרות לחילוץ שרבות מהן היו מעבר ליציבות הפיננסית לטווח הקצר, ומבחינה זו, הבעיות נותרו בעינן.

בנק אוף אמריקה דיווח לקראת סיום המסחר כי השלים את החזר חובו בסך 45 מיליארד דולר לתוכנית ה-TARP.

ואם בושינגטון עסקינן - מאמצי ממשל אובמה לקידום את רפורמת הבריאות בארה"ב השיגו צעד משמעותי כאשר מנהיג הרוב הדמוקרטי בסנאט האמריקני, הארי ריד, הודיע אמש (ג') כי הוא ועמיתיו התגברו על "בעיה רצינית" והגיעו ל"הסכמה רחבה" על הצעת חוק הרפורמה שמקדם הנשיא אשר תעלה להכרעה הסופית של הדמוקרטים. הדמוקרטים חייבים להשיג רוב של 60 סנאטורים מתוך 100 כדי להעביר את חוק הרפורמה בהצבעה.

ירידה במלאי הנפט הגולמי

בסיום המסחר בבורסת הסחורות בניו-יורק, החוזים העתידיים על נפט גולמי איבדו 2.7% ל-70.67 דולר לחבית. ב-17:30, שעוננו, פורסם ד"ח המלאים השבועי לפיו נפל מלאי הנפט הגולמי ב-3.8 מיליון חביות בשבוע שהסתיים ב-4 בדצמבר, עם זאת מלאי הבנזין עלה ב-2.2 מיליון חביות ותזקיקי הנפט עלו ב-1.6 מיליון חביות.

ב-17:00, שעון ישראל, פורסם דו"ח שעניינו המלאים הסיטונאיים לחודש אוקטובר שעלו ב-0.3% לעומת צפי כי ירד ב-0.5%. את נתוני החודש הקודם עדכנו מעט לירידה של 0.8% לעומת פרסום קודם שהיה לירידה של 0.9%.

פרוטליקס הגישה בקשה ל-FDA

לאחר נעילת המסחר אמש, ענקית השבבים, טקסס אינסטרומנטס , צמצמה את הטווח של תחזית הרווח והמכירות שלה לרבעון הרביעי. החברה צופה כעת הכנסות בטווח 2.9-3.02 מיליארד דולר, לעומת טווח קודם של 2.78-3.02 מיליארד. היא מצפה כעת לרווח למניה טווח של 47-51 סנט, לעומת 42-50 סנט בתחזית הקודמת.

אקסון מובייל ושברון ריכזו עניין על רקע התנודות במחירי הנפט. וגם מניות מגזר הדשנים, פוטאש , אגריום ומוזאיק בלטו לחיוב על רקע התקדמות המו"מ לחתימת חוזה למכירת אשלג לבלארוס ובהמשך להמלצות החמות להן זכו המניות בשבוע האחרון.

בנק אגוד החל לסקר את איתוראן בהמלצת "תשואת יתר" במחיר יעד של 14.5 דולר למניה, הגבוה בכ-14% ממחיר השוק. האנליסט, גלעד בן אבי, צופה כי ב-2010 תיבלם הירידה בהכנסות איתוראן והחברה תשוב לצמיחה: "את הירידה הבולטת בהכנסות 2009 והרוויה בשוק הישראלי צפוי לבלום מנוע הצמיחה של החברה בברזיל".

בבית ההשקעות אופנהיימר העלו את מחיר היעד לצ'ק פוינט ל-37 דולר למניה, הגבוה בכ-11% מהמחיר בשוק. העלאת מחיר היעד מבוססת על מכפיל גבוה יותר וזאת על רקע קצבי הצמיחה שצ'ק פוינט צפויה להציג בשנים 2010/2011 .

פרוטליקס השלימה את הגשת הבקשה לאישור ה-FDA לקבלת מעמד NDA (בקשה לרישום של תרופה חדשה) עבור הטליגלוצראז אלפא , אנזים המבוטא בתרביות תאי צמח ומיועד לטיפול במחלת הגושה.

טופ אימג' הודיעה היום כי תספק לשלוחת הייצור של יצרנית הרכב פולקסווגן בסלובקיה פתרונות סליקה אוטומטית. החברה תטמיע את פתרון ה-eFLOW Ability שיחליף סליקה ידנית של חשבוניות שהתבצעה עד כה.

גילת נבחרה על-ידי אחת הספקיות המובילות לתקשורת לוויינית באפריקה, לספק עבורה רשת תקשורת לוויינית SkyEdge II הכוללת כ-1,000 מערכות VSAT ושתי תחנות ממסר. על פי הערכות שווי העסקה יסתכם ב-1.5-2 מיליון דולר.

בלופניקס הודיעה על סגירת עסקת הרכישה של עסקי DSKnowledge בתמורה ל-2.25 מיליון דולר.

[לארביטראז]