לקראת 2010: ההון סיכון המקומי חושב על קרנות חדשות

בתום שנתיים בהן גיוס כסף מהמוסדיים היה כמעט בלתי אפשרי, ינסו בשנה הבאה מספר קרנות לפנות לליבם של המשקיעים גם בלי להראות אקזיטים משכנעים ■ הקרנות יעדיפו לשמור בסוד יציאה לגיוס חדש

הנחה שהמשבר הכלכלי מאחורינו, וגל מימושים גדול של חברות סטארט-אפ מתרומם, הרי ש-2010 צפויה להיות שנה טובה בהרבה לקרנות ההון סיכון הישראליות. לפחות, טובה יותר מ-2009.

אבל, מימוש אחזקות בחברות הפורטפוליו - מכובד ככל שיהיה - הוא רק חלק קטן מפעילות הקרנות. ב-2010 יעמוד על הפרק הדבר האמיתי: גיוס קרנות חדשות, לאחר שנתיים קשות שבהן היה כמעט בלתי אפשרי להוציא כסף מהמשקיעים המוסדיים מעבר לים.

המספרים של 2009 עד כה מדכאים למדי. כ-200 מיליון דולר גויסו בשלושת הרבעונים הראשונים של השנה לקרנות הישראליות - רבע מסך כל הגיוסים שהתבצעו ב-2008 על-ידי הקרנות המקומיות, והרבה פחות מאשר בשנים הטובות של 1999-2001. הצד החיובי הוא, שאחרי כל שנת משבר כלכלי מגיעה תקופה הרבה יותר מוצלחת - כפי שהוכיחה 2005 בה גויסו 1.7 מיליארד דולר על-ידי ההון סיכון הישראלי.

כלל האצבע קובע כי מחזור החיים של הקרן כולל חמש שנים של פעילות השקעה (מתוך 10 שנים בכלל), ובמהלך תקופה זו פונה חברת הניהול לגייס קרן חדשה. כאשר בוחנים את זירת הגיוסים של הקרנות הישראליות, נמצא שחלק גדול מהגיוסים שהתבצעו בסבב האחרון של 2006-2008 כבר עומד בקריטריון זה (ראו טבלה). כך, ש-2010, לפחות בתיאוריה, צריכה להיות שנה שבה ישקיעו הקרנות מאמצים בגיוסים.

הגיוסים של הקרנות הגדולות בארה"ב בחודשים האחרונים, מוכיחים שעבורן אין הבדל גדול בין גיוסים בתקופת משבר לבין כל תקופה אחרת.

כך, הקרן ה-13 של גריילוק שגייסה 575 מיליון דולר, או הקרן ה-11 של NVP שגייסה 1.2 מיליארד דולר, שתיהן ללא מאמץ מיוחד. עבור הקרנות הישראליות, לעומת זאת, המצב יהיה מעט פחות נוח. "הפנייה לגיוס מהמוסדיים תהיה קשה", מעריך עו"ד ליאור אבירם, שותף בכיר וראש תחום היי-טק במשרד עוה"ד שבלת ושות'.

"יש רזרבות לשנה-שנתיים קדימה"

לא רק המשבר הפיננסי יקשה על היציאה לגיוס בעתיד הקרוב. "יש לקרנות קושי בלהראות אקזיטים, וגם אלו שיש הם נמוכים באופן יחסי. קשה ללכת עם זה למשקיעים ולבקש עוד כסף", מוסיף אבירם.

הקרנות שיחליטו לצאת לגיוס יבצעו אותו לא על סמך תוצאות הקרן האחרונה שגויסה (בשנים 2006-2007), אלא על סמך התוצאות של הקרן לפני כן. כלומר, לפי השנים 2000-2001, שגם בהן התוצאות לא היו אטרקטיביות במיוחד.

על פי נתוני IVC-Online, בין השנים 2007-2009 גויסו להון סיכון הישראלי 2.3 מיליארד דולר, כולל הקרן הייעודית של סקויה מתחילת 2009 בגובה 200 מיליון דולר.

גל הגיוסים המקומי האחרון, בנטרול הקרנות המתמחות בקלינטק או בביוטק, כולל 11 קרנות - צמצום משמעותי לעומת סבב הגיוסים הקודם שכלל יותר מפי 2 קרנות, אם כי לדברי אבירם הדבר לא בהכרח שלילי. "למחסור בכסף יש גם צדדים חיוביים: החברות והקרנות למדו להסתדר עם פחות כסף".

מהבחינה הפרקטית, יש בקרנות הישראליות 1.7 מיליארד דולר פנויים להשקעה, כך מעריכים יורם אורון ואהוד לוי, שותפים בקרן ההון סיכון ורטקס. "יש בהון סיכון הישראלי רזרבות של שנתיים-שלוש קדימה, וזה נותן ארכה של שנתיים לגיוס קרנות חדשות", אומר אורון, שהקרן בהנהלתו - ורטקס III בגובה 175 מיליון דולר, שיצאה לדרך בשנת 2005 - היא הוותיקה בסבב הגיוס האחרון.

ורטקס מתכננת לצאת לגיוס נוסף בשנה הקרובה, של קרן בהיקף 100-150 מיליון דולר. "קיבלנו איתותים חיוביים לגבי 2010", אומר אורון, כשהוא מתכוון לא רק לשווקים הפיננסיים אלא גם, ואולי בעיקר, למשקיעים מרכזיים שסביבם תתרומם הקרן. ב-ורטקס מאמינים שבישראל נוצרה הזדמנות בחברות בשלבים מאוחרים, במיוחד אחרי שנתיים בהן היו מעט השקעות זמינות.

יוצאים לגיוס - רק אם הסיכוי להצלחה גבוה

ורטקס היא לא היחידה שתנסה לצאת לגיוס בשנה הקרובה. קרן תמריקס של שי בייליס ויפה קריינדל, לתחום הקלינטק, עצרה בינתיים את הגיוס המתוכנן של 100 מיליון דולר, אך לפי הערכות אם האקלים הפיננסי אכן ישתפר, נראה אותה מבצעת את הגיוס כבר בחצי הראשון של השנה.

על הגדר נמצא גם שלמה קאליש מג'רוזלם גלובל ונצ'רס (JGV), שפנה לפני שנה וחצי לגיוס קרן חדשה של 200 מיליון דולר ועצר בדרך. קאליש עשוי לנסות שוב בשנה הקרובה, במידה שתורגש התאוששות. יתכן גם כי נראה את קרן הביוטק SCP ויטה-לייף ואת פיטנגו יוצאות לגיוס חדש, לאחר שהקרנות שלהן יצאו לדרך בסוף 2007.

"ככל שסך ההתחייבויות מהמשקיעים הקיימים יהיה חזק יותר, כך יגדל הסיכוי שההמשך יהיה סביר", אומר יוסי ויניצקי, שותף בקרן אתגר, שטוען כי כדי להצליח בגיוס השנה תידרש יצירתיות בקרב הקרנות. על-פי הערכות, אתגר, שגייסה את הקרן האחרונה שלה ב-1999, לא תצא בזמן הקרוב לגיוס קרן חדשה, אלא אם תרגיש שיש לה סיכוי גבוה להצליח במשימה - גישה דומה לזו של רוב הקרנות המקומיות.

נראה, שלא יהיו הרבה הכרזות גדולות על יציאה לסיבוב גיוס חדש בזמן הקרוב, מטעמי צניעות. "הקרנות יעדיפו להיות שקטות ולא לרוץ לספר על יציאה לגיוס חדש, כדי שלא יזכירו להן אחרי תקופה שלא הצליחו", מעריך ויניצקי. "חלק מהקרנות יצטרכו להתחיל את הגיוס בשנה הזאת, אבל מי שתוכל תדחה זאת".

בין המתלבטות השנה גם שלוש קרנות נוספות - ג'נסיס, גיזה ו-JVP - שיצאו לגיוס קרן חדשה ב-2008 אולם הסתפקו בסגירה ראשונה בגובה של 100 מיליון דולר, לנוכח התקופה. בג'נסיס החליטו להסתפק בקרן מצומצמת יותר, אולם לפחות ב-JVP ינסו בחודשים הקרובים להמשיך את הגיוס עד להיקף המלא שתכננו. מכיוון שפרק הזמן האפשרי בין הסגירה הראשונה להשלמת הגיוס הוא מוגבל, ספק אם יצליחו לבצע זאת.

11