דרמה, לא טרגדיה

תרחיש של חדלות פרעון ביוון רחוק מלהתקיים

זו לא היתה הפתעה, אבל הפחתת דירוג האג"ח הריבוניות של יוון על ידי פיץ' ל-BBB פלוס עדיין יצרה הלם. בורסות בעולם ירדו, הדולר עלה והאג"ח הגרמניות עלו - כל מקומות המבטחים שעלו בעקבות משבר החובות של דובאי בשבוע שעבר. האג"ח הממשלתיות היווניות ירדו כמובן - התשואה על האג"ח לשנתיים עלתה בנקודת אחוז שלמה בשבועיים - ושוק המניות צנח ב-6%, בהובלת המניות הבנקאיות.

החלטת הדירוג והתגובות היו גדולות, אך גם הגיוניות, בייחוד מפני שהבנק המרכזי האירופי מתכנן לצמצם את פעילות הנזילות המיוחדת שלו. במילים פשוטות, המשקיעים תוהים כמה זמן יוכלו הבנקים היווניים לממן את נכסיהם, שכוללים רכישה של אג"ח מדינה. זה מפני שה-ECB דורש שכל הנכסים שמשמשים כביטחונות להלוואותיו יהיו מדורגים גבוה יותר מ-BBB מינוס. לפני המשבר, המינימום הנחוץ היה דירוג של A מינוס, וה-ECB אמור לחזור לכלל הזה בסוף השנה הבאה.

אם יתר סוכנויות הדירוג ילכו אחרי פיץ' - שלשום הכניסה S&P את האג"ח היווניות לרשימת המעקב שלה במגמה שלילית - החובות של ממשלת יוון לא יוכלו יותר לשמש כביטחונות. הבנקים היווניים יישארו בלי מימון. בתרחיש קיצוני, אתונה תאבד גם מקור מימון חשוב מאחר שהאג"ח שלה מהוות 10% מנכסי הבנקים.

אבל הסיפור הזה נשאר בכל זאת דרמה יותר מאשר טרגדיה. חדלות פירעון עדיין רחוקה מאוד.

אם העלייה בתשואת האג"ח וההלם של ההפחתה יאלץ את הממשלה לקצץ הוצאות, השווקים יעשו את מה שהפוליטיקאים המקומיים והכניסה למרחב האירו לא הצליחו לעשות.