iPhone טוב ליהודים?

המרוויחה הגדולה מההשקה בישראל עשויה להיות יבואנית אפל המקומית, iDigital

1. להתראות קרטל

כששיעור הרווחיות של חברות הסלולר עומד על כ-40% (במונחי EBITDA, רווח לפני הפחתות, פחת וריבית) בשוק שאמור להיות תחרותי, זה מצב קרטלי מובהק.

בשוק הזה שלטו עד כה ביד רמה חברות הסלולר לצד יבואני המכשירים. לא במקרה הפכו שניים מיבואני המכשירים (סמסונג ונוקיה) לבעלי שליטה בחברות ענק כמו בזק ופרטנר, שאול אלוביץ' ואילן בן-דב נהנו במשך שנים מזרם הכנסות מדהים. זה היה טוב עבורם, זה היה נפלא עבור המפעילות הסלולריות, זה היה - ולפי שעה עדיין - רע מאוד לצרכן.

2. שלום תפוח

הגעתו של ה-iPhone לישראל עשויה במידה רבה לשנות את התמונה ולהעביר את הכוח, או לפחות חלק ממנו, לצרכנים.

עד כה טבעו הלקוחות בים של נוסחאות שיווקיות סבוכות, שלא איפשרו להם לדעת באמת כמה הם משלמים עבור המכשיר וכמה עבור השירותים שהם צורכים באמצעותו. חברות הסלולר הפכו למעצמות תוכן סלולרי, ובמגרש הזה שיחקו הן עצמן וגופי מדיה, לא הצרכנים.

3. בוקר טוב iPhone

בתחום הזה ה-iPhone הוא מהפכה. אפל מאפשרת לכל מפתח או מתכנת בעולם לייצר עבור המכשיר יישומים ותכנים שימושיים, להעלות אותם לאפ-סטור ולייצר לעצמו מקור הכנסה אדיר - אם היישום מוצלח ופופולרי.

אפל אמנם גובה את חלקה בחגיגה הזו, אך היא עדיין הצליחה לרתום מוחות מבריקים בעולם כולו לחגיגה הזו, ואלה הפכו אותו באמצעות שלל יישומים מדהימים לגן עדן למשתמשים.

4. חוויית משתמש? לא בדיוק מה שחשבתם

לצד כל התשבחות וההתלהבות התקשורתית צריך לזכור כי ה-iPhone אכן "מגניב", אבל סובל ממחלות ילדות של צעצוע בתול, ובהן רמקול צולע ואיכות שמיעה כללית בעייתית.

לצד כל אלה, אפל יצרה "גן סגור" שבמסגרתו אפשר למשל להוריד רינגטונים למכשיר רק מהחנות הרשמית שלה ובתוכנה ייעודית - אייטיונז.

יצרניות סלולריות מתקדמות בעולם, ובהן סמסונג ומוטורולה, מציעות אלטרנטיבות של מערכות הפעלה ומכשירים אטרקטיביים מאוד, שזוכים ליחסי ציבור מועטים - אבל עושים עבודה מצוינת.

ברוב המכשירים האלטרנטיביים הטובים מותקנת מערכת ההפעלה אנדרואיד של גוגל המבוססת על מערכת הקוד הפתוח לינוקס - מערכת אהובה על משתמשים רבים.

5. מי המרוויח הגדול?

התנאים הדרקוניים שהכתיבה אפל לחברות הסלולר בכל הקשור ל-iPhone עלולים לייצר עבורם מצב שבו הם יסבסדו ללקוחות את המכשיר, ולא בהכרח יחפו על כך בשימוש יתר של הלקוח והגדלת החשבון שלו.

פלאפון, שעד לאחרונה סבלה מתדמית מיושנת מעט בגלל הרשת האנלוגית שלה, עשויה להרוויח משמעותית ולמשוך יותר לקוחות מפלחי שוק מתוחכמים, שעד כה לא ראו בה אלטרנטיבה.

אבל המרוויחה הכי גדולה מהסיפור הזה עשויה להיות בכלל היבואנית של אפל בישראל, iDigital, בגלל מה שקרוי בעגה המקצועית "אפקט ההילה" של המותג. יותר ויותר לקוחות שיחוו את חווית השימוש של ה-iPhone ינהרו לקנות מחשבים מתוצרת אפל. ביוון ובטורקיה, השכנות שלנו, נרשם גידול של כ-60% בשימוש במחשבי מק בשנה האחרונה בעקבות השקת ה-iPhone במדינות אלה.

6. ה-iPhone וחברות הסלולר, דילמת האסיר

אילו חברות הסלולר יכלו לחסום את הגעתו של ה-iPhone לישראל, הן היו עושות זאת בלי להסס. עבורן ה-iPhone הוא כאב ראש אחד גדול של יצרנית מכשירים ששולטת בהם, במקום שהן - כפי שהורגלו עד כה - ישלטו בה.

מאידך, כל אחת מחברות הסלולר היתה שמחה להשיק את ה-iPhone לבדה, כדי ליצור לעצמה יתרון מבדל משמעותי שלא שייך למשפחת המיתוג/מחיר/שירות.

באנגליה, למשל, נרשמה נהירה המונית של לקוחות לרשת O2, בגלל שה-iPhone סופק על-ידה ולא על-ידי מתחרים שלה. חדירת ה-iPhone לשוק האנגלי יצרה מצב שבו המכשיר נצפה בידיהם של לקוחות מכל שכבות האוכלוסייה - ממנכ"ל ועד פדיקוריסטית.

* הכותב הוא מנכ"ל חברת האינטרנט www.refreshing.co.il המלווה מותגים בשיווק בזירות מדיה חברתית