מנורה והראל רכשו נכס בבריטניה תמורת 830 מיליון שקל

הנכס בעיר נוריץ' צפוי להניב לרוכשות תשואה שנתית של 8% ■ עבור מנורה זוהי עסקת נדל"ן ראשונה מכספי המוסדיים

קבוצות הביטוח והפיננסים מנורה מבטחים והראל רכשו יחדיו בניין משרדים בבריטניה, בעסקה שהיקפה כ-830 מיליון שקל (כ-134 מיליון ליש"ט). בכך, מרחיבות השתיים את פעילותן בתחום הנדל"ן כאפיק השקעה לטווח ארוך - המתאים לדעתן לניהול כספי העמיתים.

החברות הודיעו כי רכשו 48% כל אחת מבניין משרדים בעיר נוריץ', בשטח כולל של כ-33.5 אלף מ"ר, המושכר לחברת הביטוח הבריטית AVIVA שמחזיקה בהסכם שכירות בבניין עד לשנת 2029, בדמי שכירות שנתיים של 11.5 מיליון ליש"ט.

העסקה, שעל קיומה פורסם לראשונה ב"גלובס", משקפת תשואה על ההון של כ-8% לשנה. מימון העסקה ייעשה מכספי המבוטחים והעמיתים, וכן מכספי הנוסטרו של החברות. ככל הידוע, ב-4% הנותרים מהבניין יחזיקו משקיעים בריטים.

בעוד שהראל ביצעה בעבר כמה עסקאות נדל"ן, בהן רכישת נכס בלייפציג, גרמניה, בשותפות עם אשטרום נכסים (להראל 49%) בתמורה לכ-29 מיליון אירו (כ-162 מיליון שקל), הרי שמבחינת מנורה מבטחים מדובר מהלך חדש. עד כה, נמנעה מנורה מבטחים מלרכוש נדל"ן במסגרת הפעילות המוסדית שלה, כלומר מכספי המבוטחים והעמיתים בקרנות. עם זאת, לקבוצת מנורה יש פעילות נדל"ן מכספי הנוסטרו של הקבוצה. את השקעותיה של מנורה מנהל יוני טל.

עסקאות נדל"ן מניב גם בישראל

העסקה של הראל ומנורה מצטרפת לשורה הולכת וגדלה של עסקאות נדל"ן מניב בארץ ובחו"ל בהן מעורבות חברות הביטוח הגדולות, ובראשן מגדל וכלל ביטוח. הרקע לכך הוא תפיסה ההולכת ומתבססת בשוק, כי תחום הנדל"ן מסייע לגופים מוסדיים גדולים לגוון את אפיקי ההשקעה שלהם, ולהתאים טוב יותר את אופי הנכסים בהם הם משקיעים לאופי ההתחייבויות ארוכות הטווח שלהן ללקוחות החוסכים. זאת, תוך שהוא מספק תזרים מזומנים קבוע יחסית לשנים ארוכות.

בתוך כך, הראל מרחיבה בימים אלה את פעילותה בתחום הנדל"ן המניב גם בישראל. לאחרונה נודע, כי החברה במו"מ לרכישת 49% מקניון G כפר סבא מידי גזית גלוב , וכי היא במגעים ראשוניים להרחבת שיתוף פעולה עם בריטיש ישראל , הקיים מאז מחצית 2008.

עם זאת, הראל ובריטיש ישראל עדיין רחוקות מלהשיק קרן השקעות משותפת לנדל"ן, וזאת בשל החקיקה הנוכחית בנושאי המיסוי לקרנות ריט, שאינה מאפשרת לחברות להכניס נכסים שברשותן לקרנות ריט מבלי שיוגדרו כאירוע מס. לפיכך, המגעים הראשוניים בין הראל לבריטיש לא צפויים להבשיל בקרוב לפעילות נרחבת.