מדוע יבואניות הרכב מתעלמות מהורדת מס הקנייה?

"אנחנו מחכים לראות מה יעשו המתחרים" הוא רק אחד התירוצים שניתנו ל"גלובס" ■ בפועל, מדובר בניסיון לתעל את הורדת המס לדברים אחרים, כמו למשל "מבצעי" סוף השנה

קרוב לשבועיים חלפו מאז אישרה הכנסת את הורדת מס הקנייה, אבל כשיצאנו לבדוק איך השפיעה הורדת המס על מחירוני כלי הרכב החדשים זומנה לנו הפתעה.

רק שמונה יבואניות רכב פרסמו מחירונים חדשים בעקבות הורדת המס וחלקן יישמו את התהליך רק על חלק מהמותגים. הממוצע הכללי של הורדת המחירים נע סביב 1% בלבד, כשבין ה"צדיקים" ניתן למצוא את פיג'ו עם הורדת מחיר ממוצעת של 1.76%, ואת פולקסווגן עם הורדת מחיר ממוצעת של 1.75%.

בשבוע האחרון שמענו שלל הסברים מהיבואניות, שהעדיפו להתעלם כליל מהורדת המס. סיבה אחת היא שבתחילת ינואר ממילא יפורסמו מחירונים חדשים שמותאמים לשיטת החישוב החדשה של שווי השימוש.

"אין טעם לבלבל כרגע את הלקוחות עם מחירונים חדשים ולשנות אותם עוד שבועיים", אמר לנו מנהל שיווק באחת החברות, "מי שנכנס לסגור עסקה מקבל את ההנחה שמגלמת הורדת המס". ואנחנו חשבנו לתומנו שמחיר המחירון הרשמי אמור להיות הבסיס למיקוח. הסבר אחר הוא "שערי המטבע משתוללים ויש בהם שינויים מהותיים שמקזזים את הורדת המס".

כלומר, מנקודת המבט של היבואניות, הפחתת מס הקנייה הפכה להיות מעין "כרית ביטחון" שמגנה על הרווחיות מזעזועי המטבע. שמענו גם הסברים פרקטיים כמו: "אנחנו מחכים לראות מה יעשו המתחרים הישירים".

גם במחירונים החדשים של מותגי הרכב שכן טרחו לבצע עדכונים, קשה למצוא חוקיות ועקביות, אך אפשר להבחין בשתי תופעות מעניינות:

1. יציבות בדגמי ציים

המשותף כמעט לכל המחירונים החדשים הוא יצירת "מחסום" בפני הורדת מחיר בדגמי קבוצת שווי שימוש 2, שמבוקשים ע"י הציים. זאת, כדי לא להפיל את ערכי הגרט ולהסתכסך עם הלקוחות המוסדיים.

מאזדה, פורד, מיצובישי וטיוטה, למשל, ביצעו הפחתות כאלה ואחרות בדגמי קבוצה 4 ומעלה, אבל התעלמו כליל מהמשפחתיות. פולקסווגן, למשל, הורידה ב-1,490 שקלים מכובדים את מחיר הגולף 1.6 ליטר "טרנדליין" הבסיסית, אבל נמנעה מלגעת במחיר של הג'טה 1.6 ליטר המקבילה.

"צדיקה" אחת היא סיטרואן, שהפחיתה באלף שקלים סמליים את מחיר סיטרואן C4 מקבוצה 2. פיג'ו גם הפחיתה ב-1,000-2,000 שקל את המחיר 207 הקטנה, תוך שהיא שוברת את הטיעון הנפוץ של יבואנים רבים כי "ביטול הטבת המס על מערכת בקרת היציבות, במקביל להפחתת מס הקנייה, לא מאפשר הוזלה במכוניות קטנות".

גם הונדה הורידה מחירים על הג'אז והסיביק (ב-2,000 שקל), אם כי נוכחותן בפלח הציים מינורית.

2. הפחתה "מסחרית"

חלק מהיבואנים ניצלו את ההזדמנות כדי להעניק תמריץ מכירות כללי או כדי לקדם בצורה סמויה "מבצעי" סוף השנה לדגמים שצריך לגלגל מהמלאי. לא קשה לזהות תרגילים מסחריים כאלה.

וולוו, למשל, הפחיתה סך קבוע של 5,000 שקל מכל הדגמים בין 444 אלף שקל ועד 579 אלף שקל, ללא פרופורציה למחיר האמיתי, ואילו יגואר ביצעה הפחתה-אחידה דומה (בעשרת אלפים שקל). פולקסווגן הפחיתה לא פחות מ-4.65% מהמחיר של הטוארג V6 דיזל, למרות שדגמים אחרים של אותו רכב הופחתו בפחות, וכך הלאה. בשורה התחתונה, הרפורמה נעלמה במידה רבה בדרך.