ירידות בסיום המסחר: המעו"ף איבד 0.2%; אפריקה זינקה 7%

כי"ל נחלשה ב-0.9% והחברה לישראל ב-1.5% על רקע ירידת מניות הדשנים בוול סטריט ■ נציגות אג"ח ט' של אפריקה מבקשת להקדים הדיון ■ קמהדע עולה ב-5% לאחר שזכתה במכרז בהודו להספקת חיסון נגד כלבת

הבורסה בת"א פתחה את שבוע המסחר בירידות שערים שאפיינו את מרבית שעות המסחר, זאת לאחר ששינתה כיוון מהפתיחה החיובית. המדדים המובילים באחד-העם איבדו מערכם 0.2%-1.5% בהובלת מדד היתר 50. בין מניות המעו"ף בלטה בעליות, בניגוד למגמה מניית אפריקה ישראל . המחזור היה גם היום נמוך והסתכם בכמיליארד שקל.

אתמול בערב יצאה לדרך ועידת ישראל לעסקים 2009 של "גלובס". במהלך היומיים הקרובים ייפגשו מקבלי החלטות, אנשי עסקים, אנשי ממשל, בכירי המשק והכלכלה, דוברים ומשלחות מחו"ל, וידונו בטרנדים הקיימים בעולם הכלכלי הגלובלי, בעשייה הכלכלית העולמית והישראלית. הפאנלים השונים עוסקים בתחזיות, עמדות ומגמות לשווקים השונים ברחבי העולם, ועוד. לידיעות מהוועידה.

בישיר בית השקעות פירסמו היום סקירה מאקרו כלכלית על המשק המקומי, להערכתם, הנתונים המעורבים בעולם, לצד הבטחות כי המשבר הגיע לסיומו, מביאים לכך שאי הוודאות בעולם עדיין גבוהה בעיקר נוכח תחילתן הצפוי של העלאות הריבית בעולם ומימון תוכניות הסיוע הממשלתיות, שיצרו גירעונות אדירים ויעבירו את מקל הצמיחה מהממשלות לסקטור הפרטי - דבר שעשוי להעיב על הצמיחה בעולם. לגבי הצמיחה של המשק הישראלי, בישיר מעריכים כי ברבעון הרביעי השנה תירשם צמיחה של 4%, וב-2010 המשק יצמח ב-2.5%. לגבי שוק העבודה, מעריכים בישיר כי ההתאוששות תלויה בשיפור סחר החוץ, שיביא לעלייה בביקוש לעובדים. אם ההתאוששות תימשך, שיעור האבטלה יסתכם ב-2010 ב-8% לדעתם.

רפי גוזלן, אסטרטג המאקרו של לידר שוקי הון העריך בסקירתו השבועית כי "רמת הציפיות הגבוהה לאינפלציה מבטאת ירידה מחודשת בריבית הריאלית, וזאת בניגוד לכיוון הרצוי ע"י בנק ישראל הפועל להעלאתה". מכאן ש"העלאת ריבית בסוף החודש צפויה להוביל לירידה בציפיות לאינפלציה ולירידה בתלילות העקום".

ברקע, הנטייה לעליות השערים שנעלה את השבוע החולף בוול סטריט, העליות בסיום המסחר באירופה והמגמה החיובית שחתמה את המסחר בבורסות אסיה. הבורסה בוול סטריט סיימה בעליות של 0.6%, למעט הנאסד"ק שרשם ירידה של פחות מ-0.1%. הבורסה מעבר לים קיבלה רוח גבית מנתוני המאקרו שעקפו את התחזיות, ובראשם המכירות הקמעונאיות ומדד אמון הצרכנים של אוניברסיטת מישיגן. בסיכום שבועי המדדים סיימו בין עלייה של 0.8% לירידה של 0.2%. אירופה ננעלה ביום שישי בעליות של עד 0.8%, ובסיכום שבועי בירידות חדות. באסיה הסתיים המסחר בעליות חדות של עד 2.5%.

מה קורה באפריקה?

לאחר שנהנתה בימים האחרונים מהעלייה במגזר הדשנים העולמי, מניית כי"ל של החברה לישראל מגיבה לירידות שרשמו מובילות הסקטור ביום שישי בוול סטריט.

אפריקה ישראל המשיכה להיסחר בתנודתיות רבה על רקע הסאגה של אישור הסדר החוב עם מחזיקי האג"ח. היום פנתה נציגות אג"ח ט' של אפריקה לבית המשפט בבקשה להקדים את הדיון בעניינה. אג"ח ט' חוששים ממאות המיליונים שלבייב אמור להעביר ביום רביעי לבנקים: "תשלום כזה יקטין את הסיכויים להגיע להסדר מוסכם על כל הצדדים", הם אומרים. בתוך כך, החברה המשיכה לדווח בסוף השבוע על מימוש הנכסים, תהליך בו החלה לפני שנה וחצי. אפריקה מלונות, מכרה את מלון הולידיי אין טבריה ומתחם חמי טבריה, לקבלן יחזקאל מורד תמורת 100 מיליון שקל. מטרת העסקה היא בין השאר שיפור התזרים של אפריקה מלונות ושימוש בכ-40 מיליון מסכום זה לשדרוג המלונות של הקבוצה בארץ ובעולם.

אי.די.בי אחזקות השלימה גיוס בסך 250 מיליון שקל באג"ח שקלי, כאשר בעתיד תוכל להרחיב את היקף הסדרה עד ל-2 מיליארד שקל. הביקושים הגבוהים לה זכתה ההנפקה הורידו את שיעור הריבית שתשלם החברה ל-5.2%. נציין כי מתחילת השנה גייס דנקנר באמצעות חברות השייכות לקבוצת אי.די.בי. למעלה מ-6 מיליארד שקל.

קרן הנדל"ן ריט 1 אשר רכשה לאחרונה 3 קניונים של גזית גלוב הגישה היום מצגת לבורסה בכוונה לבצע הנפקה לציבור, אשר תעזור לה במימון העסקה.

אקסלנז של מורי ארקין רשמה הצלחה בניסוי הקליני בשימוש במכשיר IRMS של החברה ובערכת הבדיקה לזיהוי חיידק H. pylori. התוצאות הראו רמת דיוק סטטיסטית של למעלה מ-99.2%. החברה תגיש בקשה לאישור FDA למוצר. שוק אבחון ההילקובטר פיילורי בארה"ב מוערך על ידי החברה בלמעלה משישה מיליון בדיקות בשנה.

מניות הבנקים פועלים , לאומי ומזרחי טפחות , שהובילו את העליות ביום המסחר האחרון, ממשיכות לרכז עניין גם היום.

בפייפר ג'פרי החלו לסקר את טבע בהמלצת "קנייה" ובמחיר יעד של 63 דולר - פרמיה של 18.2% מעל שער הפתיחה בוול סטריט ביום שישי. במקביל, בוודבוש העלו את מחיר היעד לסרגון ב-4.7% ל-11.25 דולר, כ-4.1% מעל מחירה בשוק. ההמלצה נותרה "תשואת-יתר".

מנורה מבטחים והראל רכשו יחדיו בניין משרדים בבריטניה, בעסקה שהיקפה כ-830 מיליון שקל. בכך, מרחיבות השתיים את פעילותן בתחום הנדל"ן כאפיק השקעה לטווח ארוך - המתאים לדעתן לניהול כספי העמיתים.

כן פייט ביופרמה דיווחה לבורסה כי החלה בהליכים רגולטוריים לשם ביצוע ניסוי שלב 2 של התרופה אותה היא מתפחת המיועדת לטיפול בגלאוקומה.

ועוד בתחום הביוטק, קמהדע הודיעה על זכייתה במכרז להספקת חיסון נגד כלבת ואנטי RH בהיקף של 3 מיליון דולר בהודו.

מניית ביו לייט ריכזה עניין ומחזורים לאחר שגייסה כ-11.6 מיליון שקל במסגרת הנפקה של חבילת מניות ואופציות שמחירה נקבע על 1,030 שקל.

[לאתר המעו"ף]