הנזקים הכלכליים מפשיעה הגיעו ב-2008 ל-13 מיליארד שקל

ראש הרשות להגנת עדים במשרד לבטחון פנים, אריה לבנה (לייבו): "המטרה של הרשות היא שעדים לא יחששו להעיד נגד פושעים, במטרה לשפר את איכות החיים של האזרחים"

הנזקים הכלכליים מפשיעה ב-2008 הגיעו ל-13 מיליארד שקל - כך אמר ראש הרשות להגנת עדים במשרד לבטחון פנים, אריה לבנה (לייבו), שדיבר בכנס המבקרים הפנימיים בשבוע שעבר.

לדבריו, הטריגר להקמת הרשות היה התגברות הפשיעה והיווצרותם של ארגוני פשיעה משוכללים.

"המטרה של הרשות היא ליצור תנאים לפיהם עדים לא יחששו להעיד נגד פושעים, במטרה לשפר את איכות החיים של האזרחים. מטרתנו היא לגרום לעלייה ברצון להעיד, מה שייצור הרתעה אצל פושעים ויביא לירידה בפשיעה. זה לא יקרה ביום יומיים או שנה, אלא מדובר בתהליך של שנים עד שאנשים ירצו לבוא ולהעיד נגד מבצעי פשעים", אמר לבנה.

לדבריו, "התפקידים שלנו הוא לספק הגנה לעדים ובני משפחותיהם. ישראל מדינה קטנה, כולם מכירים את כולם, ודי קשה להסתיר כאן אנשים, לכן אנחנו מפתחים קשרים עם מדינות אחרות שישתפו איתנו פעולה בנושא. כמובן שהמפתח להצלחת העניין הוא סודיות ומידור".

לבנה ציין כי התוכנית להגנת עדים תכלול גם דירות מסתור, אבטחה על העדים ובני משפחותיהם ומתן הגנה גם בבתי המשפט. לדבריו, החוק מאפשר שינוי זהות לעדים, שייעשה על-פי צו של בית משפט.

הרשות תמנה כמה מאות אנשים, ותקציבה לשנת 2010 יהיה 30 מיליון שקל. לדברי לבנה, "הגנת עדים זה דבר יקר, וזה צריך להיות בראש סדר העדיפויות של המדינה אם ברצונה להילחם בפשיעה".