דניאל גרוס: "המשבר לא דומה לבועת ההיי-טק משנות ה-90"

עורך במגזין הפיננסי האמריקני "ניוזוויק" בוועידת ישראל לעסקים של "גלובס": "ישנן טענות שהמיתון הסתיים, אך יש לזכור כי האופטימיות בשיאה כאשר השוק בשיאו - והפסימיות בשיאה כאשר השוק בשפל"

"קשה יותר לנקות בועות חוב ולוקח זמן רב יותר להתגבר עליהן. המצב אינו דומה לבועת ההיי-טק של סוף שנות ה-90. אז, היה קל יותר להתגבר על מניית היי-טק שצנחה ב-90%. זה לא פגע באף אחד, מלבד בעלי המניות. הפעם, המשבר שונה". את הדברים האלה אמר היום (א') דניאל גרוס, עורך במגזין הפיננסי האמריקני "ניוזוויק", בוועידת ישראל לעסקים 2009 של "גלובס" לשנת 2009, הנערכת במלון דיוויד אינטרקונטיננטל בת"א.

יותר מ-130 בנקים נסגרו בארה"ב מתחילת השנה והמשבר הפיננסי מחק
כ-1.7 טריליון דולר מהמוסדות הפיננסיים ברחבי העולם. "אנשים ציפו למספרים גרועים יותר", הוסיף גרוס בוועידה. "כעת ישנן טענות שהמיתון הסתיים; אך יש לזכור האופטימיות בשיאה כאשר השוק בשיאו והפסימיות בשיאה כאשר השוק בשפל".

גרוס הביע אופטימיות באשר לעתידה הכלכלי של ארה"ב ושם דגש מיוחד על שוק העבודה, לאחר שבתחילת החודש נודע כי בנובמבר נגרעו 11 אלף משרות בלבד בארה"ב מספר נמוך הרבה יותר מהתחזיות המוקדמות.

"בחודש מארס, קונצנזוס האנליסטים הראה שלא תהיה צמיחה בארה"ב בהמשך השנה. אך כאשר השוק עלה והמשיך לעלות הם עדכנו מעלה את התחזיות שלהם. אני מעריך שכבר החודש ארה"ב תתחיל לייצר משרות וזה חיובי. השאלה העיקרית היא מהו המנוע הבא שייצר צמיחה? ברור לנו שהיום אין לנו מנוע כזה, אך לדעתי בעתיד יהיו מספר מנועים, ולא רק בארה"ב. טכנולוגיה, מסחר עולמי כל אלה יובילו את הצמיחה בעתיד".