המספרים של ארבייטמן משקרים

כבוד גדול להיות מלך שערים; כבוד קצת פחות גדול הוא להיות מלך שערים בליגת העל המשודרגת של העונה

13 מחזורים חלפו בליגת 16 הקבוצות החדשה. תקופה מספיק ארוכה כדי לבחון האם התחלואים שחשבנו שיהיו בה אכן מתקיימים, או שסתם היינו פסימיים.

ליקוי א': המגרשים.

מטאטא רצפה, מגב ביתי, פח משרדי. אלו העזרים הטכנולוגיים שבהם השתמשו אתמול (שבת) באצטדיון בנצרת עילית כדי לנסות להתגבר על שלולית ענק שהתפתחה ליד דגל הקרן, שלולית שבסופו של דבר מנעה מהמשחק בין הפועל עכו להפועל ת"א להתקיים. פחות משלושה שבועות לפני שנת 2010, ובליגת השישית בטיבה באירופה מבטלים משחק בגלל שלולית.

אי אפשר להאשים את עכו במחדל הזה. אפשר להאשים את מי שנתן לקבוצה כמו עכו אפשרות לשחק בליגה. עכו לא ראויה כי עכו היא קבוצה שמביאה 200 אוהדים למשחק. קבוצה שאין לה מגרש ביתי ראוי ולכן עורקת לנצרת. קבוצה שמראש לא היה לה צ'אנס להיבנות בתקציב גבוה יותר משקל תשעים. והכי גרוע, פאתטי ומביש: קבוצה שמגייסת מטאטא ודלי כדי לסלק שלולית.

ליקוי ב': מלך השערים.

כשהסוכן של שלומי ארבייטמן ישלח לקבוצות באירופה DVD עם ביצועיו של חלוץ מכבי חיפה, יהיו לו הרבה חומרים להכניס מהעונה החולפת: ארבייטמן הוא מלך השערים של ליגת העל עם 13 גולים (כובש כל 60.4 דקות על המגרש). אבל משהו שמועדוני העילית של היבשת יצטרכו לקחת בחשבון הוא שארבייטמן כובש בליגה שרמת ההגנות בה הידרדרה משמעותית.

לשמעון אבו-חצירא, אלירן עטר וברק יצחקי לקח עונה שלמה כדי להגיע אשתקד ל-14 גולים ולהיות מלכי שערים, כמות שארבייטמן כנראה יעבור עוד לפני שייגמר הסיבוב הראשון של העונה הנוכחית. השחקן הכי יעיל בליגה בעונה הקודמת, דוד רביבו, היה אחראי ל-24 שערים (10 שערים ו-14 בישולים) בקצב של אחת ל-116 דקות. בליגה הנוכחית, שחקן כמו ארבייטמן יכול לא לבשל אפילו פעם אחת ב-13 מחזורים, ובכל זאת להיות אחראי לשער פעם בשעה שהוא על המגרש.

בליגת העל נכבשים העונה יותר שערים מאשר בעונה הקודמת, אבל מי שיגיד לכם שבשביל גולים אנשים באים לראות כדורגל, פשוט לא מבין על מה הוא מדבר. אוהדים באים למגרש קודם כל כדי לראות את הקבוצה שלהם מנצחת. אם כמות השערים היתה המדד, למה אתמול הגיעו לצפות בחמשת המשחקים שהתקיימו בליגה פחות מ-11 אלף צופים? ואם כבר שאלות רטוריות, למה קבוצת סנט ג'וליה מהליגה האנדורית, שאחרי 10 מחזורים שחלפו העונה כובשת בממוצע 4.9 שערים למשחק, מושכת 150 צופים למשחק?

ליקוי ג': המשחק המרכזי.

במחצית מתוך 12 המשחקים ששודרו העונה במסגרת "המשחק המרכזי" בערוץ 1, נרשם רייטינג חד-ספרתי. הנתון העלוב הזה הוא תוצאה של הרבה גורמים. הפלטפורמה, הבאזז השלילי סביב הליגה, שעות השידור. וכמובן, העניין הזה שבליגה של 16 קבוצות יש הרבה פחות משחקים מעניינים.

המשחקים היחידים בליגה שראויים למאכל בכל זמן ובכל שעה עבור הצופים הם מפגשים בין ארבע הגדולות - בית"ר, מכבי חיפה, מכבי ת"א והפועל ת"א. מפגשים שנערכים 6 פעמים בכל סיבוב, כלומר ב-54% מהמחזורים בליגה של 12 קבוצות, אבל רק ב-40% בליגה של 16 קבוצות.

בשבוע שעבר שודר המשחק של הפועל ת"א עם הפועל חיפה, והיה השני הכי פחות נצפה העונה עם רייטינג של 8.5%. מחר ישודר המשחק של מכבי ת"א עם אשדוד. ברגע שקבוצות כמו אשדוד, הפועל חיפה וסכנין מגיעות לפריים טיים באופן קבוע, המוצר מידרדר.