המשטרה בדנמרק שחררה פעילי סביבה שנעצרו בהפגנה

עד כה, ההתחייבויות להפחתת פליטות הן מתחת למינימום, שלפי טיוטת הסכם נדרש לשם עצירת עליית הטמפרטורות ופני הימים

המשטרה בדנמרק שחררה הבוקר (א') מאות פעילי סביבה, שנעצרו אתמול במהלך הפגנה גדולה, בה דרשו כי הנציגים בוועידת קופנהגן ינקטו פעולה משמעותית בכנס זה. המשטרה אמרה כי רק 13 מתוך 968 העצורים נשארו היום במעצר. שלושה מתוכם - 2 דנים וצרפתי - יועמדו לדין בהאשמת מאבק במשטרה.

לפי הערכות, 40 אלף איש הצטרפו אתמול לצעדה לא אלימה, ברובה, לכיוון הבניין בו מתקיים הכינוס של נציגים מ-192 מדינות. המשטרה עצרה חלק מהאקטיביסטים כשהם החלו להשחית בניינים באזור העסקים של קופנהגן. רוב המפגינים שלא נקטו אלימות, צעדו תוך כדי דקלום ונשיאת שלטים בהם נכתב "דורשים צדק אקלימי", "העולם רוצה עסקה אמיתית" ו"אין כוכב לכת חלופי". כשהם עוברים רחובות וגשרים, ושוטרים שלבשו ציוד נגד מהומות.

בתוך מרכז בלה, הנציגים הצטופפו סביב מסכי הטלוויזיה וצפו במתרחש. נשיא הוועידה, קוני הדגרד, גינתה את המפגינים האלימים. "אינך צריך לנהוג בצורה הזו בכדי שקולך יישמע, כי זהו תהליך בו השקפותיך נכללות במידה רבה מאד", אמרה. הפגנות נוספות מתוכננות להיום.

הוועידה יצאה היום ליום חופש, אם כי שרים להגנת הסביבה מקיימים פגישות לא רשמיות בכדי לדון בסוגיות של פליטות גזי חממה ומימון למדינות עניות במטרה לעזור להן להתמודד עם שינוי האקלים. עד כה, ההתחייבויות להפחתת פליטות הן מתחת למינימום, שלפי טיוטת הסכם נדרש לשם עצירת עליית הטמפרטורות ופני הימים.

אתמול הצטרפו לארה"ב האיחוד האירופי, יפן ואוסטרליה כשהן מותחות ביקורת על טיוטת ההסכם הגלובלי, שאומרת כי מדינות מתפתחות מרכזיות חייבות לצמצם את הפליטות, אך בתנאי שיש להן מימון חיצוני למטרה זו. המדינות העשירות רוצות לדרוש מהמתפתחות להגביל את הפליטות, עם או בלי עזרה במימון. נציג האיחוד האירופי בוועדה, השרד השבדי להגנת הסביבה, אמר לסוכנות AP כי "גוברת ההבנה שגם הכלכלות המתפתחות צריכות להתחייב".

שר הסביבה ההודי אמר כי הוא לא ייתן מחוייבות חדשה על פני הנוכחית, לפיה הודו תאט את קצב צמיחת שיעור הפליטה שלה.

אד מיליבנד הבריטי אמר כי לנציגים יש עוד כברת דרך לעבור. "צריך להתגבר על סוגיות קשות - סוגיות הפליטות, מימון והשקיפות, ועם כולן צריך להתמודד בימים הקרוים".