הישראלי הראשון באולסטאר?

אחרי שהתרגלנו לישראלי הראשון ב-NBA ולהצגות של 20 נקודות, צריך להתחיל להפנים: עמרי כספי הוא בין 10 הרוק'יס הטובים העונה, ואם ימשיך להיות פקטור כל-כך משמעותי בסקרמנטו - הוא יחווה בחודש פברואר משחק מול 80 אלף איש ב"דאלאס קאובויז סטדיום"

מה הייתם אומרים לפני חודשיים אם מישהו היה מעלה את השאלה לגבי סיכוייו של עמרי כספי לשחק ב-12 בפברואר במשחק האולסטאר? במשחק של נבחרת הרוקי'ס שייערך מול 80 אלף צופים ב"דאלאס קאובויז סטדיום". נראה אינפנטילי לחלוטין.

גם רצף של 9 משחקים מתוך 10 האחרונים שבהם כספי מסיים בדאבל-פיגרס, נראה בלתי סביר בעליל. או 20 נקודות מול סן אנטוניו. אבל זו המציאות שבאה ונותנת עוד דאנק על הפנים. כשרבע עונה מאחורינו, השורה הסטטיסטית של כספי בקינגס מעמידה אותו בין עשרת הרוקי'ס הטובים ב-NBA. וכשחותכים את זה לתפקידים, אז כספי הוא הפורוורד המוביל בין שחקני השנה הראשונה.

סטטיסטיקה

המספרים של כספי מבחינה התקפית מפתיעים. נכון שגם בשנים קודמות היו לו אחוזי קליעה טובים. הוא סיים כשחקן השני בליגה הישראלית בעונה שעברה עם 72% לשתיים. אבל מקום שלישי (!) ב-NBA באחוזים לשלוש עם 49% ומקום ראשון באחוזים מהשדה בין כל שחקני השנה הראשונה עם 52.4%, הם נתונים יוצאי דופן. ודאי עבור שחקן שרק לפני פחות משנה עוד שיחק באולם הפחים בחולון.

בין כל המספרים, יש שורה סטטיסטית אחת שמראה עד כמה הוא באמת תורם לקבוצתו. האמריקנים, מלכי הסטטיסטיקה, מודדים את יחס הפלוס-מינוס (תוצאה של הקבוצה כשהשחקן נמצא על המגרש) לא רק לשחקנים בודדים, אלא לזוגות, שלישיות והלאה, כשהחלק החשוב ביותר הוא מדד פלוס-מינוס לחמישייה. המדד הזה מראה בעצם מהם ההרכבים הטובים ביותר העומדים לרשותו של המאמן, אותם אלו שבתוכנית המשחק ישובצו גם ברגעי ההכרעה. כספי נמצא בארבעה מתוך חמשת ההרכבים הטובים ביותר של הקינגס. במלים אחרות, כמעט תמיד כשהקבוצה רצה ומשחקת היטב, מספר 18 נמצא על המגרש.

שלשות

מה עבר כספי מאז עזב את מכבי ת"א, אפשר לראות בביטחון שקיבל בקליעה מבחוץ. קודם כל נזכיר כי קשת השלוש ב-NBA רחוקה חצי מטר לעומת זו שכספי שיחק בה באירופה. ועדיין, יש לו השנה 51 זריקות לשלוש ב-20 משחקים. בכל עונת היורוליג בשנה שעברה (16 משחקים) כספי לקח 20 זריקות בלבד. הסיבה העיקרית לכך היא שכשאתה טוב ב-NBA - משחקים עליך. ובמכבי ת"א אם אתה טוב? נותנים לזרים לשחק לפניך. בעונה הקודמת כספי היה האופציה השלישית או הרביעית בהתקפה אחרי ארויו ומרקוס בראון, למרות שהאחוזים שלו משלוש היו טובים משל שניהם.

ההבדל בסופו של דבר הוא בגישה של הסביבה אליך. בסקרמנטו נתנו לכספי את הביטחון המלא לטעות, ביטחון שמשחרר את השחקן מהמחשבה על הספסל רגע לפני שהכדור יוצא לו מהיד. ביטחון כזה אין במועדון הצהוב לבעלי תעודת זהות כחולה.

אגב, רק לפני שבוע נפגשו החברים מהעונה שעברה למשחק ראש בראש. ארויו לא קיבל אפילו דקת משחק אחת במיאמי, כספי סיים עם 19 דקות ו-14 נקודות אצל הקינגס.

הגנה

אחת הסיבות לכך שכספי מקבל הרבה דקות היא דווקא היכולת ההגנתית שלו. בעונה שעברה הוא הפך לסטופר ההגנתי של מכבי ת"א. לא חכמה, יגידו כולם, הרי מול מי הוא שיחק. אבל העונה הוא מקבל משימות הגנה "לא הגיוניות" ועדיין עומד בהן. שמירה על קובי בראיינט, קווין דוראנט או טוני פארקר. היתרון של כספי הוא בכך שהוא מאפשר למאמנו פול ווסטפאל לתת לו לשמור על שחקנים בכל העמדות. מהרכזים הנמוכים והזריזים, דרך הקלעים והפורוורדים המהירים, וכשנדרש גם על הפאוור-פורוורדים המאסיביים.

זו לא רק האתלטיות שלו (כמה משונה להגיד את זה על שחקן ישראלי), אלא גם חוכמת המשחק שמסייעת לו לחפות על המגבלות כשהוא נתקל בשחקן מהיר או חזק ממנו. היכולת של כספי לשמור כמעט על כל סוגי השחקנים נותנת לווסטפאל גמישות הגנתית, כספי מרוויח מזה מאחר שלא נאלץ למצוא את עצמו בחוץ בגין כל שינוי שעושה היריבה בהרכב על המגרש.

יציבות

אם יש דבר שלא מצפים לו מרוקי זו יציבות. הציפייה היא ששחקן צעיר יביא התלהבות, רוח נעורים. בשביל יציבות מביאים את הווטרנים. דווקא היציבות של כספי היא ההפתעה הגדולה וגם המתנה הטובה ביותר שקיבל מאמן סקרמנטו. כספי עומד על 11 נקודות ו-4 ריבאונדים למשחק. אבל עובדה יותר חשובה היא שרק בשלושה מ-20 המשחקים ששיחק העונה הוא קלע פחות מחמש נקודות.

כדי לראות כמה חשובה אותה יציבות לא צריך ללכת רחוק. כשכאן ממש לידינו בנוקיה, מנסה פיני גרשון בכל יום חמישי לנחש מה יתנו לו השחקנים שלו (אנדרסון, ויז'נייבסקי ואיידסון), אפשר להבין מדוע אתלט בחסד כמו אלן אנדרסון מככב במגרש המתנ"ס בנתניה וכספי קולע על הראש של ג'ינובילי בסן אנטוניו. כשווסטפאל מעלה את כספי למגרש הוא יודע בדיוק מה יקבל ממנו - הגנה קשוחה, בחירת קליעות טובה ואחוזים טובים לשלוש.

יציבות היא ההבדל בין שחקן טוב למצוין, כי מאמן כדורסל הוא בדיוק כמו מתמטיקאי: כל ערב הוא צריך לפתור משוואה בחמישה שחקנים. וכשאחד הנעלמים הופך לקבוע בזכות היציבות, הוא ישתמש בו כך שיקבל משוואה קלה יותר לפיתרון.

3/4 העונה הבאה

שתי פציעות קלות שהשביתו אותו (קרסול, גב), ביחד עם שחקנים שמסביבו נופלים כמו זבובים, הראו לכספי כמה שונה ה-NBA מהכדורסל האירופי. עד סיום העונה הוא אמור לעמוד בקצב של משחק כל פחות מ-3 ימים.

בחלק השני של העונה יחזרו מפציעה שני שחקני החמישייה, פרנסיסקו גרסיה שמשחק בעמדה של עמרי; וכוכב הקבוצה קווין מרטין. כספי גם צפוי להיתקל ב"קיר הרוקי'ס - אותו מחסום פיזי-מנטלי שמגיע באמצע החלק השני של העונה, שנתקלים בו שחקני השנה הראשונה כשהם נדרשים לשחק 82 משחקים בעונת NBA מפרכת.

אבל אם סתם רוצים למצוא פתח לאופטימיות ולהבין עד כמה תרומתו של כספי לקבוצתו עולה על נתון סטטיסטי זה או אחר, צריך רק לפתוח טלוויזיה, כשסקרמנטו משחקת. ברגעי ההכרעה של המשחק בסוף הרבע הרביעי, כספי יהיה שם.