DST הרוסית עשויה לרכוש את ICQ ב-200-300 מיליון דולר

לפי ה"וול סטריט ג'ורנל", דיגיטל-סקיי נמצאת במגעים לרכישת ICQ, שמקורה בחברה הישראלית שנרכשה על-ידי AOL ב-407 מיליון דולר ■ DST רכשה בעבר גם נתחים מפייסבוק

חברת AOL נמצאת במגעים למכירת מיראביליס, מפתחת שירות המסרים המידיים icq, לחברת ההשקעות הרוסית DST (דיגיטל סקיי), שרכשה בעבר גם נתחים מפייסבוק. כך מדווח ה"וול סטריט ג'ורנל".

על-פי הדיווח, אלו הם מגעים ראשוניים, ו-AOL מנהלת במקביל מגעים עם קבוצות נוספות. העסקה תתבצע לפי שווי של 200-300 מיליון דולר.

כבר לפני חודש נכתב בבלוג הטכנולוגי All Things Digital כי AOL מעוניינת למכור את ICQ, אותה רכשה ב-1998, תמורת 407 מיליון דולר. עוד דווח כי החברה שכרה את בתי ההשקעות מורגן סטנלי ו-Allen & Co, על-מנת שיטפלו בעסקת המכירה.

מיראביליס הוקמה ב-1996 על-ידי יאיר גולדפינגר, ספי ויגיסר, אמנון אמיר, אריק ורדי ואביו, ד"ר יוסי ורדי, שהפך מאז למשקיע אינטרנט מבוקש. התוכנה החינמית של ICQ הציעה לאנשים שירות אינטרנטי חדש לאותם ימים - אפשרות ליצור קשר ישיר עם אנשים אחרים שהתקינו את התוכנה, בדומה למיילים, בהתבסס על רשימת החברים האישית ובזמן אמת.

עסקת המכירה נחשבה לאקזיט הגדול הראשון בתחום ההיי-טק המקומי, ודאי שבתחום האינטרנט, ולסיפור הצלחה ישראלי בכל קנה מידה, במיוחד לאור העובדה שהחברה לא ייצרה אז אפילו דולר בודד של הכנסות.

מאז, ורדי האב מרבה להצהיר כי הוא אינו רואה במודל עסקי אלמנט הכרחי להצלחה של חברה. לכן, הוא מאמין שפייסבוק וטוויטר יצליחו לעשות כסף בעתיד, שכן יש להן טראפיק משמעותי.

ובכל זאת, סרגי ברין, מייסד גוגל, סיפר לא מכבר כי לורדי היה חלק משמעותי בהמצאת המודל העסקי המשגשג של ענקית החיפוש המקוון, ששווי השוק שלה הוא 190 מיליארד דולר. "יוסי נתן לנו את נוסחת הקסם: הוא אמר לנו: 'תקדישו שני שלישים מהעמוד לתוצאות חיפוש ושליש לפרסומות'", אמר ברין בביקורו בישראל בשנה שעברה.

40-50 מיליון גולשים בחודש

ככל הנראה, DST מעוניינת ב-ICQ כדי לחזק את מעמדה ברוסיה ובשווקים נוספים באירופה. לפי הערכות, ב-ICQ משתמשים 40-50 מיליון איש בחודש, לעומת 330 מיליון בתוכנת msn מסנג'ר של מיקרוסופט. עם זאת, ICQ היא תוכנה פופולרית למדי בגרמניה (12.6 מיליון משתמשים), ברוסיה (8.4 מיליון משתמשים) ובישראל - עם 1.2 מיליון משתמשים.

מכירה זו היא חלק מהאסטרטגיה של טים ארמסטרונג, המנכ"ל החדש של AOL, "להיפטר מכל הנכסים האינטרנטיים שאינם עומדים בקנה אחד עם האסטרטגיה של החברה", כדוגמת הרשת החברתית Bebo, אותה רכשה AOL תמורת 850 מיליון דולר, ואשר על-פי הערכות נמצאת אף היא על המדף.

העסקה תתבצע גם על רקע הספין-אוף של AOL מתאגיד המדיה טיים-וורנר, במסגרתו AOL תתחיל להיסחר בבורסה כחברה עצמאית.

AOL אינה מצליחה כנראה לייצר רווחים מחטיבת המסרים המיידיים שלה, הכוללת את ICQ ו-AIM, והיא פועלת על-מנת להגדיל את ההכנסות שלה מפרסום, ולמצב אותה כיצרנית חדשות מקוונות מובילה.

בראש שוק זה של המסרים המיידיים עומדת מיקרוסופט, שהשיקה שנה לאחר רכישת ICQ את המסנג'ר, תוכנת המסרים המיידיים הפופולרית בעולם.

DST היא קבוצת השקעות רוסית שהוקמה ב-2005, ובראשה עומדים המיליארדרים יורי מילנר וגרגורי פינגר. הקבוצה הוקמה בהשקעה עצמית ובסיוע של משקיעים חיצוניים, בהם גולדמן זאקס ואוליגרך המתכות הרוסי אלישר אוסמנוב, המחזיק גם בנתח ממועדון הכדורגל הבריטי ארסנל.

הקבוצה עלתה לכותרות לאחר שהשקיעה במאי 200 מיליון דולר ברשת החברתית פייסבוק, במהלך שהעניק לחברה של מארק צוקרברג שווי של 10 מיליארד דולר. חודשיים לאחר מכן, רכשה DST מניות נוספות בפייסבוק תמורת 100 מיליון דולר, לפי שווי של 6 מיליארד דולר. כעת מחזיקה DST ב-3.5% מהמניות של הרשת החברתית הגדולה בעולם.

DST מתמקדת בהשקעות בשוקי מזרח אירופה, וברוסיה בפרט, ונחשבת לאחת מקבוצות ההשקעות הגדולות בעולם בתחום האינטרנט. עד היום היא השקיעה יותר ממיליארד דולר ב-30 חברות, שהבולטת שבהן היא Mail.ru, פורטל הרשת הגדול ביותר בשפה הרוסית.