גרינספן: "ה'פד' מיצה את הצעדים האפשריים למאבק באבטלה"

יו"ר ה'פד' לשעבר קורא להפנות את תשומת הלב של הבנק המרכזי למאבק בסכנת האינפלציה ■ "יש גבול לצעדים המוניטריים שבנק מרכזי יכול לנקוט, ולדעתי הם כבר הגיעו לגבול בשלב המסוים הזה"

הבנק המרכזי של ארה"ב (פדרל ריזרב) עשה כל שביכולתו לעשות כדי לצמצם את האבטלה, וכעת הוא צריך לחשוש יותר מסיכון האינפלציה שעלולה להיווצר כתוצאה מהתמריצים שהוא הזרים לכלכלה. כך אמר השבוע (א') יו"ר ה'פד' לשעבר, אלן גרינספן.

"לדעתי ה'פד' עשה עבודה יוצאת מהכלל, ועשה המון לעידוד התעסוקה. יש גבול לצעדים המוניטריים שבנק מרכזי יכול לנקוט, ולדעתי הם כבר הגיעו לגבול בשלב המסוים הזה", אמר גרינספן בתוכנית "פגוש את העיתונות" של רשת הטלוויזיה NBC.

למשוך את התמריצים

גרינספן הוסיף כי "אי אפשר לבקש מבנק מרכזי לעשות יותר ממה שהוא מסוגל לעשות בלי לגרום לתוצאות חמורות מאוד". לדבריו, ארה"ב ניצבת בפני איום חמור וארוך-טווח של אינפלציה, אם הפד לא יתחיל למשוך חזרה "את כל התמריצים שהוא הזרים לכלכלה".

לדבריו, ה'פד' יצטרך להתחיל להעלות את הריבית מהרמה הנמוכה מאוד שבה היא נמצאת כעת, במקביל לשיפור במצב הכלכלה ולגידול בביקוש להלוואות. "אל תשכחו שהביקוש להלוואות היה זעום מאוד, בגלל שהחברות מצמצמות מלאים באינטנסיביות. עכשיו זה מתחיל להיפסק, וכשזה ייפסק, הביקוש להלוואות יתחדש והלחצים על הריבית קצרת הטווח יתחילו להתחזק".

אלן גרינספן / צלם בלומברג

גרינספן, שעמד בראש הפד בשנים 1987-2006, הביע חשש שחקיקה מסוימת, שנמצאת בשלבי אישור בקונגרס, עלולה "לסכן משמעותית" את עצמאות ה'פד'.

ביום ו' אישר בית הנבחרים הצעת חוק לרפורמה גורפת, כולל סעיף שמסמיך גוף פיקוח מטעם הקונגרס לבחון את צעדי המדיניות המוניטרית של ה'פד'. החקיקה נובעת משחשש שה'פד' לא עשה מספיק כדי למנוע את ההאטה הכלכלית החמורה ביותר בארה"ב מאז השפל הגדול.

סכנה של שיקולים פוליטיים

"מה שתקבלו יהיה מדיניות מוניטרית שמתמקדת יותר בשיקולים פוליטיים קצרי-טווח, ולא בשיקולים ארוכי הטווח המפורטים בחוק הבנק המרכזי", אמר גרינספן בהתייחס להצעת החוק.

הוא העריך ששיעור האבטלה בארה"ב, שעולה כעת על 10%, "יירד משמעותית תוך שנה", אך ימשיך להיות גבוה מאוד. גרינספן העריך כי תוכניתה של לשכת מרשם האוכלוסין בארה"ב לשכור קרוב ל-800 אלף עובדים עד אפריל תוריד את שיעור האבטלה בכמה עשיריות האחוז.

הוא ציין כי גם ההתאוששות שנרשמה בשוק המניות ב-6-9 החודשים האחרונים תורמת לשיפור המצב בכלכלה הריאלית, מכיוון שהיא משפרת את יכולתם של אנשים פרטיים ושל חברות להוציא כספים.