IDE והאצ'יסון זכו במכרז להקמת מתקן ההתפלה בשורק

הזכיה הינה בהתאם לפרסום ב"גלובס" מנובמבר ■ מחיר המים הריאלי שנקבע הוא 2.01 שקל - מהנמוכים בעולם ■ תוקם תחנת כוח לצורכי המתקן על בסיס גז טבעי, מה שמוזיל את העלויות ■ האוצר: המחיר שנקבע יהווה חיסכון של 1.3 מיליארד שקל למשק

בהתאם לפרסום ב"גלובס" מחודש נובמבר, הזוכה במכרז ההתפלה בשורק היא קבוצת SDL המורכבת מהחברות IDE (לשעבר הנדסת התפלה) שבבעלות קבוצת דלק וכי"ל ו-Hutchison Water. מדובר במכרז ההתפלה הגדול בארץ שהיקפו 150 מיליון קוב מים (מלמ"ק) בשנה ואשר ההשקעה בו מוערכת ב-2 מיליארד שקל.

המחיר שהציעה הזוכה להתפלה הוא נמוך במיוחד ומהזולים בעולם, 2.19 שקל אולם המחיר הראלי הכולל את מנגנון ההצמדה שביקשה הזוכה הוא 2.01 שקל. זאת, בזכות העובדה שהמכרז כולל אפשרות להקים תחנת כוח מבוססת גז טבעי בהיקף של עד 100 מגוואט בשנה לצורכי המתקן, מה שמאוד מוזיל את העלויות מבחינת החברה המקימה.

מהאוצר נמסר כי המחיר מהווה חיסכון של למעלה מ-1.3 מיליארד שקל למשק.

המתקן עתיד להתחיל לספק את המים לקראת שנת 2013, כמות שתהווה כחמישית מסך צריכת המים הביתית בישראל. המתקן, המתוכנן לפעול בשיטת האוסמוזה ההפוכה, צפוי להיות מהגדולים בסוגו בעולם. זהו מתקן ההתפלה הרביעי שיוקם בישראל, לאחר המתקנים באשקלון (120 מלמ"ק), בפלמחים (45 מלמ"ק) והמתקן בחדרה (127 מלמ"ק) אשר עתיד להתחיל לספק מים בשבועות הקרובים. יחד, צפויים לייצר כל ארבעת המתקנים כ-450 מלמ"ק החל משנת 2013.

במכרז השתתפו שלוש קבוצות שהורכבו מחברות שונות בארץ ובעולם העוסקות בתחום ההתפלה והתשתיות. שתי קבוצות נוספות שהגישו הצעות במכרז הן קבוצת VETAL המורכבת מחברת תה"ל ו- 'VEOLIA, וקבוצת BGS הכוללת את החברות גרנית הכרמל, שפיר הנדסה ושיכון ובינוי.

המכרז כלל פרק סביבתי

מתקן ההתפלה בשורק, כמו המתקנים באשקלון ובחדרה, יוקם בשיטת ה-BOT, במסגרתה הזכיין מתחייב לתכנן, להקים ולתפעל את מתקן ההתפלה במשך תקופה כוללת של 26 וחצי שנים, אשר בסופן עובר המתקן לבעלות המדינה. החברה הזוכה התחייבה להקים את המתקן בתוך תקופה של 34 חודשים לכל היותר, כאשר כבר לאחר 30 חודשים יספק המתקן מחצית מהתפוקה הכוללת. כמו כן תנאי ההסכם כוללים תמריצים לקיצור בלוחות הזמנים להקמה.

מהאוצר נמסר, כי במכרז נכלל לראשונה גם פרק סביבתי אשר שוקלל בניקוד לבחירת ההצעה הזוכה.

שר האוצר, ד"ר יובל שטייניץ, בירך על תוצאות המכרז, באמרו: "תוצאות המכרז מוכיחות את אמונן של חברות בין לאומיות במשק הישראלי. העובדה שחברות כאלה משתתפות במכרזי התשתיות בישראל מהווה תעודת כבוד למשק הישראלי ומעידה על ההערכה הקיימת בעולם ליציבותו וחוזקו של המשק". שטייניץ הוסיף כי פרויקט תשתית בסדר גודל כזה יספק מקומות עבודה חדשים ויקדם את תעשיית המים הישראלית.

החשב הכללי במשרד האוצר, שוקי אורן, בירך את ועדת המכרזים הבין-משרדית להתפלת מי-ים על עבודתה המקצועית: "תוצאות המכרז מעידות על היתרונות הגדולים של ביצוע מכרזי תשתית בשיטת ה-PPP המתבססים על הידע המקצועי הרב הקיים באגף החשב הכללי ושיתוף הפעולה עם משרדי הממשלה הייעודיים. שיתוף הפעולה בין הסקטור הפרטי לציבורי מוכיח עצמו כמפתח את התעשייה המקומית והצלחת המכרזים ממחישה את הפוטנציאל הרב הטמון בתחומים נוספים המבוצעים באופן מסורתי על ידי הסקטור הממשלתי כמו בתחום האנרגיה", מסר אורן.

סגן בכיר לחשב הכללי ויו"ר ועדת המכרזים, גיל שבתאי, אמר כי המחיר שנקבע במכרז מהווה חיסכון של למעלה מ- 3 מיליארד שקל למשק בערכים שוטפים (1.3 מיליארד שקל בערכים ריאליים) ביחס למחיר ההתפלה שנקבע במכרז הקודם במתקן ההתפלה בחדרה. המחיר אז עמד על 2.60 שקל לקוב מים מותפלים. "תוצאות המכרז נובעות בין היתר מתהליך הקמתם של מתקני ההתפלה הקודמים בשיתוף עם המגזר הפרטי, אשר בעקבותיו נוצר בישראל שוק תחרותי של חברות מקומיות ובינלאומיות המתמחות בתחום ההתפלה ואת התוצאה ניתן לראות הן בכמות והן באיכות ההצעות".

עם הפנים למכרז באשדוד

ועדת המכרזים הבין משרדית להתפלת מי-ים שבחרה בחברה הזוכה מורכבת מנציגי רשות המים, משרד התשתיות הלאומיות, המשרד להגנת הסביבה ומשרד האוצר, ומרוכזת על ידי אגף הפרויקטים בחברת ענבל. ועדת המכרזים מוציאה לפועל את החלטת הממשלה להקים מתקני התפלה בתפוקה של 600 מלמ"ק לשנה. בימים אלו נערכת הוועדה לקביעת מחיר המים להקמת מתקן ההתפלה באשדוד בידי חברת מקורות פיתוח וייזום, בתפוקה של 100 מלמ"ק בשנה. למחיר המים שנקבע במכרז שורק תהיה השלכה על המכרז של מקורות, שכן צפוי שהחשכ"ל לא ירצה לאשר מחיר גבוה מדי.