אופטונול נמכרת לאלקון ב-150 מיליון דולר

הביומד הישראלי - פס ייצור לאקזיטים

אקזיט רביעי לביומד הישראלי מתחילת השנה. חברת Optonol נמכרת לחברת Alcon בעסקה שיכולה להגיע למאות מיליוני דולרים. בשלב הראשון תקבל אופטונול 150 מיליון דולר, ובהמשך תקבל סכומים נוספים בהתאם לעמידה באבני דרך.

החברה פיתחה צינורית זעירה המוחדרת לתוך העין ודרכה מטפטף בהדרגה הנוזל התוך עיני החוצה מגלגל עין, לתוך מרחב בתוך העין. זאת, כדי להקל על הלחץ התוך עיני. ללא הניקוז, הלחץ גורם לנזק לעצבי העין ומוביל לעיתים קרובות לעיוורון.

ליזמים מניות בשיעור חריג

עד היום הושקעו בחברה 30 מיליון דולר. כלומר כבר עם קבלת המזומן מדובר במכפיל ממוצע של פי 5 על ההשקעה.

אופטונול, שהמוצר שלה דומה לסטנט, הוקמה ב-1996 כספין-אוף של חברת הקרדיולוגיה מדינול. מייסדי החברה הם עירא ירון, היום המנכ"ל, ובנעד גולדווסר - שניהם אנשי מדינול בעבר, שעזבו את החברה לאחר סכסוך עם בעלי החברה, קובי ויהודית ריכטר.

שני היזמים של אופטונול מחזיקים גם היום cכמות גדולה של מניות, בשיעור חריג ליזמים בחברות שמומנו לאורך זמן על-ידי קרנות הון סיכון. ירון וגולדווסר הקימו עד היום מספר חברות בתחום המכשור הרפואי, אך רק אופטונול שרדה.

ב-1997 גייסה החברה 2 מיליון דולר מהקרנות פולאריס, פריסקופ ו-IJT (היום אוורגרין, שכבר אינה מחזיקה מניות בחברה) ומהמשקיע הפרטי חן בריר. מאז, גייסה החברה עוד לפחות 15 מיליון דולר ממשקיעיה הראשונים וגם מטכנורוב ו-AG-Tech.

הסבב האחרון בחברה בוצע לפי שווי של כמה עשרות מיליוני דולרים, בהובלת קרן IHCV יחד עם פיטנגו. IHCV מחזיקה היום בחברה 13% ופיטנגו כ-30%.

אלקון היא חברת ענק המייצרת מגוון מוצרים לתחום העיניים כולל תרופות, מוצרים ניתוחיים, מכשור רפואי וכן מוצרים ללא מרשם לטיפול בעיניים. החברה נסחרת לפי שווי של כ-50 מיליארד דולר. הכנסותיה ב-2008 היו 2 מיליארד דולר.

אופטונול מציגה מכירות של כמה מיליוני דולרים בשנה. מוצריה מתחרים בשיטות טיפול נוספות בתחום הגלאוקומה ובהן ניתוחי עיניים להפחתת הלחץ ובעיקר תרופות.

בשנים האחרונות, אופטונול עברה דרך חתחתים. הפתרון שלה נחשב אלגנטי אך התחרות מפתרונות אחרים כבדה, והחברה ביצעה כמה סבבי השקעה בשוויים נמוכים.

לא מעט משברים עסקיים התרחשו בדרך. בתחילת שנות האלפיים היה לאופטונול הסכם עם החברה המובילה בתחום רפואת העיניים, סיבה ויז'ן (Ciba Vision), אך בשלב מסוים החליטה סיבה-ויז'ן לצאת מתחום הפעילות של אופטונול, והדבר עיכב משמעותית את התפתחות החברה.

ב-2003-2004 התקשתה החברה לגייס מזומנים ועלתה המחשבה להנפיקה בבורסה בתל אביב, אך אז עוד לא החל גל ההנפקות של חברות בורסאיות וההנפקה בסופו של דבר בוטלה.

החברה המשיכה הלאה, בתמיכת חלק מבעלי המניות הראשונים שלה ובעיקר פיטנגו, המחזיקה בחברה היום 30%. רות אלון, שותפה לתחום מדעי החיים בפיטנגו, ביצעה את ההשקעה הראשונה בחברה ורמי קאליש שימש כיו"ר החברה מתחילת דרכה. כך הצליחה החברה להחזיק מעמד עד שמצאה את הרוכשת המתאימה שעבורה היא שווה יותר.

האקזיט מתרחש כ-14 שנה אחרי הקמת החברה - טווח זמן חריג לחברה הנתמכת על-ידי הון סיכון.

אקזיט זה מצטרף למספר אקזיטים משמעותיים בתחום המכשור הרפואי מאז דצמבר 2009, ומחזק את האמירה כי בתחום זה האקזיטים אדישים למשברים כלכליים.

בשנה האחרונה נמכרו וונטור ב-325 מיליון דולר למדטרוניק, מדיגייד ב-300 מיליון דולר לסנט ג'וד ובתווך שבין מכשור רפואי ותרופות גם אומריקס, שנמכרה ביותר מ-400 מיליון דולר לג'ונסון אנד ג'ונסון.