בלוטרייך מנפיק פעמים: סקייליין במניות, מישורים באג"ח

סקייליין תגייס עד 70 מיליון דולר קנדי במניות ■ מישורים תגייס עד 100 מיליון שקל באג"ח מדורגות BBB עם תחזית שלילית

חברת הנדל"ן מישורים של גיל בלוטרייך מדווחת כי היא מתכננת הנפקת מניות פרטית בהיקף של עד 70 מיליון דולר קנדי בחברה הבת סקייליין, הפועלת בקנדה. מישורים מחזיקה 70% בסקייליין, שעיקר פעילותה מתרכז בתחום הנדל"ן המניב ובתחום הייזום. הכשרת היישוב מחזיקה ביתרת המניות (30%). במקביל, העניקה היום חברת S&P מעלות דירוג BBB עם תחזית שלילית להנפקת אג"ח של עד 100 מיליון שקל שמתכננת מישורים עצמה.

במעלות מסבירים כי הדירוג נתמך, בין היתר, "בפעילותה של החברה בשוק הנדל"ן הקנדי ובשוק הנדל"ן הישראלי, אשר הושפעה עד כה בצורה פחותה מן המשבר העולמי". מנגד מציינים כי הפרופיל הפיננסי של מישורים חלש, ובא לידי ביטוי ברמת מינוף גבוהה ויחסי כיסוי נמוכים.

בדוחות הרבעון השלישי הציגה מישורים התחייבויות שוטפות של 135.8 מיליון שקל והון עצמי של 213.6 מיליון שקל. יתרת ושווי המזומנים שלה לסוף רבעון זה עמדו על 34.5 מיליון שקל.

"קשיים במימוש התוכנית העסקית"

לגבי תחזית הדירוג מסבירים במעלות כי זו "משקפת את חששנו לקשיים הצפויים במימוש התכנית העסקית אשר, להערכתנו, עשויה להתבטא בתוצאות פיננסיות נמוכות מהצפוי ואף בתזרים מזומנים שוטף שלילי".

מהדוחות הרבעוניים האחרונים של מישורים עולה כי הכנסותיה בתשעת החודשים הראשונים של השנה מפעילותה בקנדה, המתבצעת באמצעות סקייליין, היוו 88% מסך ההכנסות, והגיעו ל-179.4 מיליון שקל. סך הרווח הנקי של מישורים לתקופה זו הצטמצם ב-62% ל-3.8 מיליון שקל, לאחר שבתקופה המקבילה אשתקד חלק משמעותי מהרווח הגיע מעלייה בשווי נכסיה.

בבית ההשקעות הדס ארזים החלו לאחרונה לסקר את מניית מישורים, שם העריכו את שוויה הכלכלי נטו של סקייליין ב-697 מיליון שקל. בהדס ארזים העניקו למניית מישורים המלצת "קנייה" ונקבו במחיר יעד של 23 שקל, הגבוה ב-70% ממחיר השוק.

בתכניותיה הנוכחיות לגייס הון באמצעות הנפקת מניות מישורים אינה לבדה, ומצטרפת למה שנראה כגל של הנפקת זכויות ומניות, שמבצעות חברות רבות שאינם מתחום הטכנולוגיה והביו-טכנולוגיה - בעיקר חברות נדל"ן, בשבועות האחרונים. ברוב המקרים, מדובר בהנפקות פרטיות למשקיעים מוסדיים.

גל של הנפקות מניות

את תחילת הגל סימנה גזית גלוב , שביצעה לקראת סוף אוקטובר גיוס הון באמצעות הקצאת כ-5% מהמניות וכתבי אופציה לפסגות ולכלל ביטוח, בתמורה מיידית של כ-293 מיליון שקל, כשסך התמורה מהמהלך עשויה להגיע ליותר מ-400 מיליון שקל. עוד באותו חודש הודיעה קבוצת קרדן כי תגייס עבור זרוע התשתיות והמים שלה, תהל, עד 70 מיליון אירו ממשקיעים זרים ומקומיים. בנוסף, הקבוצה מתכננת להנפיק בתחילת 2010 את חברת הבת קרדן נדל"ן.

הבולטות במנפיקות בנובמבר הן אלקטרה מקבוצת אלקו, שגייסה כ-63 מיליון שקל בהנפקת כ-5.5% ממניותיה. מהלך זה נעשה לאחר שכבר באוגוסט מכרה אלקו למשקיעים מוסדיים כ-6.5% ממניות אלקטרה תמורת 95 מיליון שקל.

יגאל דמרי הצטרף לאלקטרה וגייס כשבועיים אחריה כ-34 מיליון שקל לחברת הנדל"ן שלו, בהנפקת כ-6% ממניות החברה לגופים מוסדיים שונים. אתמול הייתה זו חברת הנדל"ן המניב ריט 1 שהודיעה על גיוס של עד 80 מיליון שקל.