לשלמה אליהו כבר אין סבלנות להמתין לבנק לאומי

מייסד חברת הביטוח אליהו ובעל המניות הפרטי הגדול ביותר בבנק לאומי הוסיף כי "חוץ מאשר לבחור מועצת מנהלים ויו"ר, לבעל שליטה אין תפקיד בבנק"

"בנק לאומי כבר מופרט", קבע שלמה אליהו, מייסד ויו"ר חברת הביטוח אליהו, בוועידת ישראל לעסקים של "גלובס".

עושה רושם שאצה הדרך לאליהו להפוך לבעל השליטה בבנק. כעת מחזיק אליהו - בעל המניות הפרטי הגדול ביותר בבנק לאומי - ב-9.6% ממניותיו.

"לא מפריע לי שימכרו את בנק לאומי לפי החוק הקיים, ולחכות שיתגבש גרעין שליטה בשוק, אך כמה זמן אפשר להמתין? בנק לאומי כבר מופרט, 90% מהבנק בידי הציבור, ולמדינה יש שפיל שנותר למכור לציבור. לומר שבנק לאומי בשליטת המדינה זה טעות".

אליהו האשים את בנק ישראל בהדלפות. "כשגורם ממשלתי מדליף זה נקלט. אני חי עם האמת שלי. קבוצת אליהו לא פנתה לבנק ישראל לקבלת רישיון והיא לא תעשה כן עד שתושלם מכירת מניות הבנק".

עם זאת, עושה רושם שהדרך שבה תופס אליהו את תפקידו של בעל שליטה בבנק, הולמת את זו של הפיקוח על הבנקים בבנק ישראל.

"העובדה שיש גרעין שליטה בבנקים בישראל היא יתרון ולא חיסרון. לבעל שליטה אין דבר לומר בבנק, חוץ מאשר לבחור מועצת מנהלים ויו"ר. זה הדבר היחידי שיש לו לעשות בבנק, ומעבר לזה אין לו שום תפקיד. בא אדם, משקיע את מיטב כספו ואת שמו בבנק. האם זה אדם שרוצה להזיק לבנק? לכן גרעין השליטה הנהוג פה הוא יתרון".

אליהו, המחזיק זה כבר ברישיון לאמצעי שליטה בבנק - בנק אגוד, נמצא זה זמן בעימות עם בנק ישראל והאוצר בנוגע להפרטת בנק לאומי. בהקשר זה אמר אתמול המפקח על הבנקים בבנק ישראל, רוני חזקיהו, כי בנק ישראל בוחן מחדש את המדיניות שלו בעניין גרעיני שליטה בבנקים, והביע תמיכה בהפרטת בנק לאומי ללא גרעין שליטה.

על מנת שיוכל לקבל היתר שליטה בלאומי על אליהו למכור את אחזקותיו באגוד ואת נכסי הביטוח הפנסיוני של חברת הביטוח הפרטית אליהו שבבעלותו. אליהו גם היה בעבר בעל מניות מיעוט בהפניקס אך מכר את אחזקותיו בשנת 2005 לקבוצת דלק של יצחק תשובה.

אליהו דחה את הטענות על ניהול סיכונים לקוי בענף הביטוח. "שוק הביטוח מנוהל ברובו על ידי הבעלים, ועבר כבר לדור שני ובחלק מהמקומות לדור שלישי. זה רק מוכיח ניסיון. ואם כך אני לא רואה סיכון, זו מילה מיותרת. אני לא הולך להשתעשע ולא לנהל באחריות.

"בנקאי וביטוח זה מקצוע כמו סנדלר"

"הנושא של ניהול כספי ציבור והאחריות עליו הוא דבר קשה מאוד. המנהל אמור להיות נאמן - לחיות ולישון על כספי הציבור שניתנו לו. "האמון שניתן לו מחייב ודורש. ואותו קהל שנתן לו את כספו, מצפה ממנו שלא ישחק בכספו בדרך. לכן, חשוב לבחור לניהול הכסף אנשים עם ניסיון ורקורד של עשייה, תוצאות ומאזנים.

"אני אחד האנשים שמבינים ויודעים לקרוא מאזנים כספיים של מוסדות כספיים. עם הניסיון, העסק הזה נהיה מקצוע. בנקאי וביטוח זה מקצוע כמו שסנדלר זה מקצוע. לכן, לדעתי, אין הבדל בין סיכון בביטוח לסיכון אשראי. ולהזכירכם, בעולם חברות הביטוח מחזיקות בבנקים".