מוביוס: "המצב בתרו קריטי; כל עיכוב הוא הפסד לבעלי המניות"

יו"ר קרן טמפלטון שמחזיקה ב-10% ממניות תרו מסביר למה הקרן תומכת כעת בהעברת השליטה לידי סאן, ולמה היא תתנגד להצעות תרו באסיפת בעלי המניות; "חייבים לעשות שינוי בניהול החברה, או שהיא תהיה בסכנה", אמר ל"גלובס"

"לא החלפנו צדדים במאבק השליטה על תרו. אנחנו תמיד בצד אחד: הצד של בעלי המניות", כך אומר בראיון ל"גלובס" יו"ר קרן טמפלטון, ד"ר מארק מוביוס. הקרן, שהיא אחת מחברות ניהול הקרנות הגדולות בעולם, מחזיקה גם ב-10% ממניות חברת התרופות הישראלית תרו , שנמצאת בעיצומו של מאבק שליטה בין חברת סאן ההודית למשפחות מייסדי החברה.

מוביוס מתייחס לכך שטמפלטון החליטה להימחק מהערעור של תרו נגד סאן לבית המשפט העליון, בו היא הייתה אחת המערערות. טמפלטון התנגדה לעסקת סאן-תרו מהיום הראשון: בהתחלה היא פעלה נגד תרו, ומאוחר יותר, כשתרו ביטלה את העסקה, טמפלטון הצטרפה אליה בהליכים נגד סאן. תרו נסחרת ברשימת הפינק שיטס בארה"ב, אליה עברה בגלל שלא פרסמה דו"חות מבוקרים במועד.

"ביקשנו מהנהלת תרו שוב ושוב לפרסם דו"חות כספיים מבוקרים. הם דחו אותנו כל פעם, ואמרו 'עוד שבוע, עוד שבועיים'. הסכמנו להיות סבלניים אבל חלפו כבר שנתיים", אומר מוביוס. "כעת הם מבקשים את אישור בעלי המניות לאשר לדירקטורים שיפוי ופטור. במקרה כזה, הדירקטורים לא יקבלו אחריות - וזה מדאיג אותנו".

מוביוס מספר שטמפלטון ביקשה מתרו לדבר עם רואי החשבון שעוסקים בתיקון לאחור של דו"חות 2006-2008, אך תרו סירבה. "לאור כל זה, התחלנו לחשוב שחייבים לעשות שינוי בניהול החברה, או שהיא תהיה בסכנה", הוא אומר. "זאת הסיבה שהחלטנו לפעול. אנחנו לא מעדיפים צד אחד על-פני השני, אבל לפחות עם סאן יהיה בתרו ניהול אחר. המצב כרגע הוא קריטי".

התוצאות הלא מבוקרות שתרו פרסמה למחצית הראשונה של השנה היו טובות. אתם חושבים ההנהלה משקרת לבעלי המניות והמצב גרוע?

"אנחנו לא יודעים מה המצב, כי אין דו"חות. אולי המצב מצוין, ואולי ההנהלה משקרת. עד שלא יהיו דו"חות מבוקרים, לא נוכל לדעת".

הערעור של תרו לעליון היה על קביעת בית המשפט המחוזי לפיה סאן אינה מחויבת בהצעת רכש מיוחדת על-מנת לרכוש את גרעין השליטה בתרו, מה שמאפשר למעשה לסאן לקבל לידה את מניותיהן של משפחות מייסדי תרו, לרבות מניות היו"ר בארי לויט. סאן מחזיקה היום ב-35% ממניות תרו.

* המחיר שסאן אמורה לשלם אם בית המשפט יפסוק לטובתה נמוך מהמחיר שאתם שילמתם על מניות תרו. לאורך כל הדרך טענתם שהמחיר הזה נמוך מדי.

"אנחנו לא דואגים למחיר, אנחנו דואגים לחברה. השאלה של המחיר משנית בשלב זה".

"אנחנו ממליצים לבעלי המניות להצביע נגד"

בסוף החודש תרו מכנסת אסיפת בעלי מניות במקום זאת שנדחתה בצו בית המשפט, לבקשת סאן. תרו מפצירה בבעלי המניות להצביע בעד ההצעות שלה - כולל בחירה מחדש של הדירקטורים לשנת כהונה נוספת - ולויט כתב במכתב לבעלי המניות כי "אנו מאמינים שפעולות סאן אינן עולות בקנה אחד עם טובתך, ומפצירים בך כי תתנגד להן על ידי השארת מועצת המנהלים הנוכחית בתפקידה".

מוביוס חושב אחרת. "אנחנו ממליצים לבעלי המניות להצביע נגד", הוא אומר, ומציין שטמפלטון נמצאת בקשר עם בעלי מניות נוספים. לדבריו, טמפלטון מאמינה שיש צורך לבחור בדירקטורים חדשים לתרו, ובעוד שכרגע הקרן אינה מציעה מועמדים משלה, היא תשקול לעשות זאת במקרה הצורך.

התמיכה שלכם בסאן היא בעיקר הצהרתית. ההכרעה תהיה של שופטי בית המשפט העליון.

"אנחנו מקווים שבית המשפט יבין את הדחיפות. כל יום של עיכוב בהכרעת בית המשפט הוא יום נוסף של הפסד לבעלי המניות, וחשוב מאוד שזה ייפסק".