מודי'ס: דירוג האשראי לארה"ב ובריטניה עלול לרדת ב-2011

סוכנות דירוג האשראי הבינלאומי: "קרוב לוודאי ששנת 2010 תהיה שנה תנודתית מאד בשוק האג"ח הממשלתיות. הסיכון באפיקים האלה הולך וגדל" ■ בטווח הקרוב אין סכנה לדירוג האשראי של ארה"ב ובריטניה

סוכנות דירוג האשראי הבינלאומית, מודי'ס, מזהירה מפני עליית הסיכון באג"ח ממשלתיות של ארה"ב ובריטניה שחייבות להכין תוכניות ברורות ומסודרות להשתלטות על החוב הציבורי. במידה והן לא יעשו זאת, דירוג האשראי שלהן עשוי לרדת כבר בשנת 2011.

"אומנם אין סכנה מיידית לדירוג האשראי של ארה"ב ובריטניה ב-2010, אך בשנה הזאת הממשלות של ארה"ב ובריטניה חייבות לנסח תוכנית ברורה ומובנת לטיפול בחובות העצומים שלהןיי, אמר פייר שטלייה, ראש מחלקת האג"ח הממשלתיות במודי'ס.

"קרוב לוודאי ששנת 2010 תהיה שנה תנודתית מאד בשוק האג"ח הממשלתיות. הסיכון באפיקים האלה הולך וגדל". עם זאת, בסוכנות הדירוג הבהירו כי "בטווח הקרוב אין סכנה לדירוג האשראי של ארה"ב ובריטניה".

"הריביות לטווח ארוך ייעלו ברחבי העולם ואז נראה את המחיר האמיתי של המשבר הפיננסי העולמי", הוסיף שטלייה.

מוקדם יותר היום, קבוצת מחקר דו מפלגתית של מחוקקים לשעבר קראה לקונגרס ולברק אובמה להפסיק ולהזרים טריליוני דולרים למשק ולהגדיל בכך את הגירעון התקציבי.

"על קובעי המדיניות לנקוט במהלך נחוש כבר בשנה הבאה כדי לבלום את החוב הלאומי שהגיע ל-60% מהתמ"ג", נכתב בדו"ח של הקבוצה.

"נחיתה קשה עם גירעון גדול יותר וחוב ענקי עלולים לערער את אמון המשקיעים בכלכלה האמריקנית. העלאת הריבית עלולה לחנוק את הצמיחה - מדובר בתרחיש סביר בהחלט".

להלן תחזית של הגירעון הפדראלי עד שנת 2012, באדיבות משרד האוצר האמריקני וברקליס קפיטל:

אבטלה ריבית ארצות הברית

הורדות דירוג ממקסיקו ועד יוון

נציין כי אתמול אתמול (ב') הפחיתה S&P את דירוג האשראי של מקסיקו בדרגה אחת מ-BBB פלוס ל-BBB, שעדיין נחשב לדירוג השקעה.

ב-9 בדצמבר, S&P, שבינואר הנמיכה את דירוג האשראי AAA של ספרד, דבקה בדירוג הנוכחי, אך תיקנה את הצפי מ"יציב" ל"שלילי", בגלל הסיכויים שהחולשה הכלכלית תימשך זמן רב יותר ומכיוון שמצבה הפיננסי של הממשלה הידרדר יותר מהצפוי.

ב-8 בדצמבר הופחת דירוג האשראי של יוון, בפעם הראשונה מזה עשור. נרשמה ירידה חדה בשוקי המניות שלה, נסקה הריבית שהיא נדרשת לשלם על האג"ח שלה, ואפילו הועלו ספקות לגבי המשך חברותה בגוש האירו.


אובדן ההכנסות ממסים בבריטניה - 40 מיליארד ליש"ט בשנה

בגלל פרצות בחוק, העלמות מס וליקויים אחרים במערכת המסים, מפסידה בריטניה הכנסות של כ-40 מיליארד ליש"ט בשנה, לפי הערכה רשמית שצפויה להצית דיונים סוערים על האופן שבו יש להתמודד עם הגירעון התקציבי הגדול ביותר שצברה בריטניה אי-פעם בתקופה של שלום.

הניתוח, שהתפרסם יחד עם הדו"ח הטרום-תקציבי בשבוע שעבר, עורר זעם בקרב פעילים למען רפורמה במערכת המסים, וחששות בקרב יועצים ופקידים שזיהוי ה"אוצר הגנוז" של המסים שלא נגבו, ישחק את תמיכת הציבור בצעדים הקשים הנדרשים בתחום המיסוי וההוצאות כדי לצמצם את הגירעון התקציבי.

מההערכה הראשונה שפרסמה אי-פעם רשות המסים והמכס של בריטניה לגבי "פער המס" הכולל, עולה כי 8% מהכנסות הצפויות ממסים אינן נגבות מסיבות שונות, החל בטעויות פשוטות וכלה בפשעים פליליים. לדברי הרשות, פער המס של בריטניה נמוך לעומת מדינות אחרות. פער המס של ארה"ב עומד על 14%, של שבדיה על 10% ושל דנמרק על 6%.