מה צפוי לקצב ואולמרט?

האם מזוז יעיד במשפט קצב, ואיך אולמרט יסתדר בלי עו"ד יהודה וינשטיין?

עדכון מזירת משפטיהם של בכירי המערכת הפוליטית לשעבר. שופטיו של נשיא המדינה לשעבר משה קצב נמצאים בשבועות אלה בפגרה בת כחודש וחצי משמיעת עדויות בתיק, לאחר שהפרקליטות סיימה להעלות את עדי התביעה לפני כ-3 שבועות.

פרשת ההגנה תחל ב-5 בינואר, כשאל דוכן העדים יעלה עד ההגנה המרכזי, קצב עצמו, תחילה בעדות ראשית ואחר-כך בחקירה נגדית. גם עדות זו, כמו יתר העדויות במשפט, תישמע בדלתיים סגורות.

במהלך פרשת התביעה העידו עשרות עדים מטעם הפרקליטות, לרבות 3 המתלוננות שעניינן מופיע בכתב האישום (א' ממשרד התיירות ו-ל' ו-ה' מבית הנשיא) ועוד 4 מתלוננות מימיו כשר התיירות וכשר התחבורה, שהתלונות בעניינן התיישנו, אך בית המשפט אישר להעלותן לצורך הוכחת שיטה ומעשים דומים.

על חלק מהעדים שתוכננו להעיד ויתרה לבסוף הפרקליטות, למשל, על עדותו של פרופ' יורם יובל, שאמור היה להסביר את ההיבטים הפסיכולוגיים שגרמו ל-א' ממשרד התיירות לכתוב לקצב את מכתב ה"שנה טובה" האוהב, ולבקש לעבוד לצדו בבית הנשיא לאחר עבירות המין החמורות שביצע בה לכאורה.

בקרב התביעה מציינים כי בדרך-כלל מחליטה הפרקליטות לוותר על השמעת עדים כשהיא חשה כי הדברים מתנהלים טוב משציפתה.

בסיכום ביניים זה מתברר עוד כי למרות מחאותיהם הראשוניות, סניגוריו של קצב דווקא מסתדרים היטב עם מתכונת הדיונים המזורזת של 3 דיונים בשבוע, שתימשך גם בשלב עדי ההגנה.

עד עתה פירסם בית המשפט רק פרוטוקול של עדות אחת מבין עשרות העדים שנשמעו במשפט, עדותו של עו"ד רז נזרי, עוזרו הראשי של היועמ"ש לממשלה היוצא, מני מזוז. האם גם מזוז ייקרא להעיד במסגרת עדי ההגנה? במשרד המשפטים משוכנעים שלא, מאחר שכל הנושאים שהוא עשוי להישאל עליהם מוצו כבר בחקירתו הנגדית של נזרי.

סניגוריו של קצב, אגב, חשפו באותו מעמד את קו ההגנה שלהם: טיעון בדבר "הגנה מן הצדק", מאחר שלדבריהם עצם החלטתו של מזוז להגיש נגד קצב כתב אישום במארס 2009 בעבירת אונס, מהווה מהלך נקמני מצדו, על כך שקצב חזר בו מעסקת הטיעון שעליה חתמו.

עוד בקשת דחייה

מתכונת דיונים צפופה דומה, של 3 דיונים בשבוע, צפויה גם במשפטו של ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט, ששלב העדויות בו אמור להיפתח ב-22 בפברואר.

אם מישהו האמין לדברי סניגוריו ויועציו של אולמרט בפתח משפטו בחודש אוקטובר כי אין בדעתם לעכב ולדחות עוד ועוד את משפטו, הרי שכעת כבר אין ספק באשר לטקטיקה שאולמרט ואנשיו נוקטים ביחס ללו"ז: השבוע דחו שופטיו של ראש הממשלה לשעבר את בקשות סניגוריהם של אולמרט ושל שולה זקן לדחות את שלב העדויות לחודש מאי, בשל שלל סיבות - ובהן מינויו של עו"ד יהודה וינשטיין, אחד מ-4 סניגורי הצמרת של אולמרט, לתפקיד היועץ המשפטי לממשלה.

"ייצוגו של עו"ד וינשטיין הוגבל מלכתחילה לאישום אחד בלבד מבין 4 האישומים שדנים בפרשיות שונות", כתבו השופטים, בהתכוונם לכך שווינשטיין אמור היה לעסוק בפרשת ראשונטורס בלבד. השופטים הציעו כי עדי התביעה הראשונים שיועלו יעסקו בפרשות האחרות, כך שלהגנה יינתן זמן נוסף למלא את החלל שהותיר אחריו וינשטיין.

שופטיו של אולמרט החליטו, כעמיתיהם היושבים במשפט קצב, להתעקש על מתכונת צפופה של 3 דיונים בשבוע, במטרה להתחיל ולסיים את המשפטים המורכבים הללו בהקדם האפשרי.

גם את הדיון שבו ישיב אולמרט לסעיפי כתב האישום (מודה באשמה או כופר בה) סירבו השופטים לדחות. דיון זה יתקיים ביום שני הקרוב.