החשבון החודשי לא תואם את החוזה? בקרוב תוכלו לבטלו

ועדת הכלכלה אישרה תיקון לחוק הגנת הצרכן, לפיו יינתן לצרכנים פרק זמן של יותר משבועיים לבטל עסקאות שנעשו עקב הטעיה או ניצול ומצוקה ■ ההצעה תעלה לקריאה שנייה ושלישית במליאת הכנסת

צרכנים רבים מתלוננים כי לאחר שחתמו על חוזה עם חברה מסוימת, התגלה להם שהם משלמים על סעיפים שלא ידעו עליהם. כך למשל לקוחות של חברות הסלולר, שלאחר ביצוע העסקה חויבו על שירותים נוספים שלא ביקשו או שסופחו למסלולים שונים מהמסוכם.

צרכנים כאלה היו כבולים עד כה לחוזה שחתמו עליו, אם לא ביטלו אותו בתוך שבועיים. בדיוק למקרים האלה אמור התיקון הנדון כעת בכנסת לתת מענה: צרכנים יוכלו לבטל את ההתקשרות כולה גם אם חלפו יותר משבועיים.

עם זאת, ייתכן כי השמחה מוקדמת - את פרק הזמן הספציפי לביטול יידרש לקבוע שופט בהליך אזרחי (כמו תביעה קטנה), לגופו של כל מקרה - והוא לא ייקבע באופן שרירותי בחוק, מה שידרוש מהצרכן לתבוע את זכויותיו במסגרת מערכת המשפט.

הטיפול בסוגיה הובא היום (ד') לדיון בוועדת הכלכלה, שאישרה את הצעת משרד התמ"ת לתיקון לחוק הגנת הצרכן, לפיו יינתן לצרכנים פרק זמן של יותר משבועיים לבטל עסקאות שנעשו עקב הטעיה או ניצול ומצוקה - זאת לקראת קריאה שנייה ושלישית במליאת הכנסת.

עוד נקבע כי תיקון 22 הכולל בתוכו את האישור הנ"ל, לצד זכות הביטול של הצרכנים לעסקאות שירות כמו אינטרנט וכבלים בתוך 14 יום והסמכת שר התמ"ת לקבוע את גודלן של "האותיות הקטנות", ייכנס לתוקפו ב-15.3.2010.

ח"כ נוקד: "נחזק את כוחו של הצרכן"

כאמור, על-פי נוסח החוק הקיים כיום, משך הזמן שבו ניתן לבטל עסקת שירות שנעשתה כתוצאה מהטעיה או מצוקה היא שבועיים בלבד מיום עשיית העסקה; אולם מכיוון שהטעיה או ניצול מצוקה מתגלים בדרך-כלל בשלב מאוחר יותר ובאופן שאינו תלוי במועד עשיית העסקה, טוענים היוזמים, יש צורך בתיקון הסעיף הקובע כי לצרכנים יינתן פרק זמן סביר לבטל עסקת שירות.

"לצערי, שיטות השיווק הפכו במקרים לא מעטים לאגרסיביות ומטעות", אומרת סגנית שר התמ"ת, ח"כ אורית נוקד (עבודה). "מאות אלפי צרכנים - בהם קשישים, ילדים ואוכלוסיות חלשות - מנוצלים, לפעמים בתדירות מבהילה, לעשיית רווחים קלים תוך עושק נוראי. התיקון הזה, בתוספת הקודמים לו, יחזק את כוחו של הצרכן".

לפני כחודשיים העביר משרד התמ"ת בוועדת הכלכלה את תיקון 22 לחוק הגנת הצרכן, המאפשר לצרכנים לבטל עסקאות מכר מרחוק (אינטרנט, כבלים ועוד) תוך 14 יום מקשירת העסקה או מקבלת מסמך בכתב על פרטי העסקה, אף אם הוחל במתן השירות. בכך יהיה לצרכנים פרק זמן של שבועיים לבחון את השירות, ותינתן להם זכות ביטול במקרה שלא ירצו להמשיך בהתקשרות עם החברה.