שתיקת הטאלנטים

עובדי ערוץ הספורט מנסים להילחם בפיטורים הבאים עליהם, ומי לא בא?

זוכרים את המאבק של ערוץ 10 נגד כוונת הרשות השנייה לפרסם מכרז חדש להפעלת הערוץ, משום שלא עמד בהתחייבויותיו למדינה ולציבור? כל ה"טאלנטים" של הערוץ התגייסו אז לטובת המאבק, כשהם ממהרים להצהיר כי הם נאבקים למען "העובדים הקטנים" ולא למען הבעלים או למען משכורותיהם היפות של הכוכבים. מיקי חיימוביץ' כתבה מאמרים והפגינה בהתלהבות מול משרד ראש הממשלה, צבי יחזקאלי דיבר על הסכנה לדמוקרטיה, דני רופ שרק במשרוקית, וכל השאר הצטרפו לחגיגה.

בערוץ טלוויזיה אחר - ערוץ הספורט - מתנהל בחודשיים האחרונים מאבק אחר. 30-40 טכנאים, צלמים, עוזרי הפקה, תסריטאים ובעלי תפקידים אחרים הצטרפו באחרונה לארגון "כוח לעובדים" מתוך מטרה אחת: למנוע את המגמה ההולכת ומתחזקת של פיטורי עובדים ותיקים והחלפתם בפרינלסרים, וכן להביא לכך שאם כבר מפטרים מישהו - הוא יזכה לפחות לשימוע כמתחייב על-פי חוק.

אבל בשונה מערוץ 10, במאבק הזה לא תשמעו את הטאלנטים של ערוץ הספורט. הם מגיעים לפני השידור, מתאפרים, עוברים קצת על הטקסטים, מצטלמים והולכים. אחד הטאלנטים הבכירים והוותיקים שדיברנו איתו ציין כי הוא כלל לא שמע על המאבק. לדבריו, הוא, כמו כוכבים אחרים בערוץ, פשוט לא מעורב "בענייני היומיום" של הערוץ.

הגדיל לעשות רון קופמן, הפרשן הססגוני והעצבני של הערוץ, שאמר לנו כי הוא בכלל לא עובד בערוץ, ולכן אין לו מה לומר בעניין. גורמים בערוץ הסבירו כי קופמן אמנם אינו שכיר במקום, אך הוא עובד שם ועוד איך כפרילנס.

העובד הרזה והטאלנט השמן

על-פי אחת הטענות שחוזרות על עצמן בשוק העבודה, הטאלנטים יודעים בינם לבין עצמם כי המשכורות הגבוהות שלהם מתאפשרות, בין היתר, משום שיש שכבה שלמה וגדולה של עובדים שמקבלים משכורות נמוכות. שיפור התנאים של היתר, כך על-פי הטענה, יפגע במעמד המיוחד שלהם.

הטאלנט, בזכות העובדה שהוא חזק ובעל כושר מיקוח, נהנה יותר מכל משיטת החוזה האישי. לכן, לפחות בתיאוריה, אין לו שום סיבה לתמוך בהתארגנות שעשויה להוליד בסופו של דבר הסכם קיבוצי.

טאלנטים יש כמעט בכל מקום עבודה, גם אם לא קוראים להם תמיד טאלנטים. בכל ניסיון התארגנות של עובדים הם יכולים לעזור מאוד, אבל גם לחבל - מעצם העובדה שהם מקורבים להנהלה. לכן, הנטייה של מובילי ההתארגנות תהיה תמיד "להתחיל מלמטה".

העובדה הזו מחזקת לכאורה את הטענה כי ועדי עובדים נועדו להגן על "הבינוניים", אלא שזו צורת מחשבה מופשטת מדי. ראשית, כל טאלנט עלול להפוך יום אחד ל"בינוני", רחמנא ליצלן. שנית, לא כל עובד יכול להיות בפוזיציה של כוכב, וארגון נורמלי בנוי על "אנשים רגילים".

לכן, את שתיקת הטאלנטים צריך לקבל בהבנה מסוימת - ולא לתת לה להפריע לאותם "אנשים רגילים" לקום בבוקר ולעמוד על שלהם.