YouTube: לא רק קליפים - גם תכנים באורך מלא בתשלום

האולפנים הגדולים חוששים לאפשר לגולשים גישה בחינם, ואילו YouTube רוצה לשכנע אותם שזה משתלם

אתר שיתוף סרטוני הוידיאו YouTube של גוגל בוחן את האפשרות להציע לגולשים גישה לתכני טלוויזיה וקולנוע בתמורה לתשלום דמי מנוי.

מהלך זה נועד לקדם הסכמי שיתוף-פעולה של האתר עם חברות בידור ותקשורת מובילות. הנהלת YouTube ניהלה בעבר שיחות בנושא עם מספר גורמים בתעשייה.

סגן נשיא YouTube לשותפויות תכנים, דייויד יון, אמר אתמול (ג') כי האתר לא יוכל להמשיך להציע תוכניות טלוויזיה באורך מלא תחת המודל הנוכחי, המתבסס על הכנסות מפרסום. במסגרת המודל החדש, ספקיות התוכן יוכלו לבחור את מסלול שיתוף-הפעולה הנוח עבורן עם האתר.

שירות YouTube הביע לא אחת את רצונו להגיע להסכמים שיאפשרו להעלות גם תכני בידור באורך מלא, בניגוד לווידיאו-קליפים ולסרטונים הקצרים שמהווים את מרב התכנים כיום. אולם, אולפני הטלוויזיה והקולנוע המובילים מהססים לאפשר לגולשים לצפות בתכנים שלהם, גם במסגרת הסכמים שיעבירו אליהם חלק מהכנסות הפרסום שלצד התכנים.

בין האופציות נשקלים גם מודלים קיימים של שירותי מנוי חודשי, כמו אלה שמפעילים ספקי טלוויזיה בכבלים. אופציה נוספת היא שירות השכרת סרטים, כמו המודל שמיישמת אפל בחנות iTunes.

למרות ש-YouTube הוא אתר סרטוני הוידיאו הפופולרי ביותר בארה"ב, עם יותר מ-125 מיליון משתמשים בחודש, אנליסטים רואים בהולו (Hulu) את העתיד, מכיוון ששם יש תוכניות באורך מלא. הולו נמצא בבעלות NBC יוניברסל, וולט דיסני וניוז קורפ.

YouTube מציע סרטוני וידיאו קצרים ממגוון שותפי תוכן, בהם CNN, ESPN ו-ABC, וכן תוכניות באורך מלא משותפים כמו ערוץ 4 וערוץ 5 הבריטיים.

גם אם יתרחש שינוי, הפרסום המקוון ימשיך להיות מקור ההכנסה העיקרי של YouTube.

במקביל, טום פיקט, מנהל מכירות האונליין בגוגל, בעלת השליטה ב-YouTube, ציין אתמול כי החברה פועלת להגדלת הכנסותיה ממודעות פרסום גרפיות.

לדברי פיקט, גוגל מכרה 90% משטחי הפרסום האפשריים באתר YouTube ברבעון השלישי.

גוגל מסרבת לחשוף איזה אחוז מהכנסותיה, שעמדו על 22 מיליארד דולר ב-2008, מגיע ממודעות פרסום גרפיות.