פרשת "העוקץ": אורתם מבקשת לפרק את השותפות עם גירון

גירון, שכבר הפרישה 4.2 מיליון ש' בגין רכישת קרקעות שלא הועברו על שמה, בוחנת את הצעת אורתם סהר לקנות את חלקה ב-4.5 מיליון ש' ■ השותפות הגישה תלונה למשטרת ישראל ומשטרת פולין בגין מעשיו של עו"ד משה טייטלבאום, החשוד בביצוע מעשיים פלילים תוך ניצול סמכויות שהיו בידיו

לאחר כמעט חמש שנים של פעילות נדל"ן משותפת בפולין, שהניבה בעיקר כאב ראש עבור בעלי המניות בשתי החברות, מבקשת אורתם סהר לפרק את השותפות עם גירון פיתוח .

בחודש יוני הודיעה אורתם סהר כי היא מפעילה את מנגנון ההתמחרות בינה ובין גירון פיתוח, והיום היא הודיעה כי היא מוכנה לשלם עבור החברה המשותפת "גירון-אורתם ישראל שותפות מוגבלת" סך של 4.5 מיליון שקל. גירון, שבחודש יוני הודיעה כי לדעתה אין בסיס לקיום הליך ההתמחרות, הודיעה שהעבירה את הטיפול בעניין ליועציה המשפטיים.

השותפות בין אורתם, בשליטת אמיר נחום, לבין גירון פיתוח החלה בינואר 2005, בתקופה בה עברה השליטה בגירון לידי אבי רוכימן ואריה עובדיה. דרך הקמת השותפות, הכניסה למעשה אורתם את גירון כשותפה לפעילותה במזרח אירופה. במסגרת העסקה בין שתי החברות, רכשה גירון מאורתם סהר 45% ממניות "אורתם פולין" - המחזיקה קרקע של 11 דונם בקרקוב, פולין - בתמורה ל-1.25 מיליון דולר.

יתרת הבעלות ב"אורתם פולין" מתחלקת בין אורתם סהר (45%) וחברת איזפול, הנמצאת בבעלות משותפת של אלפונסו נחום - אביו של בעל השליטה באורתם - ועו"ד משה טייטלבאום (10%).

נכס שני של השותפות, 85% מקרקע נוספת בקרקוב (המוחזק באמצעות חברת "אורתם קפלנקה), נמכר לה על ידי עו"ד טייטלבאום כשיתרת המניות בחברה זו מוחזקת בידי אלפונסו נחום.

בסך הכל מחזיקה כיום השותפות גירון-אורתם ישראל באותם שני נכסים בעיר קרקוב: חברת "אורתם פולין" מחזיקה בקרקע של 10,500 מ"ר עליה מתוכננים להיבנות 140 יחידות דיור ושטחי מסחר, וחברת "אורתם קפלנקה" מחזיקה בקרקע של 32 אלף מ"ר, עליה מתוכננות להיבנות 250 יחידות דיור וכן שטחי מסחר. נכון להיום יתרת ההלוואות שהעמידו גירון ואורתם לחברה המשותפת עומד על 10.7 מיליון שקל כל אחת.

גם אלוני מיתר נפלה

הבעיות בחברה המשותפת החלו לצוץ בראשית השנה. לשותפות - על פי העולה מדיווחי החברות לבורסה - התברר כי עו"ד טייטלבאום, שיעבד באופן לא חוקי את הזכויות על הקרקעות לטובת בנק פולני, וזאת כדי שהקרקעות ישמשו כבטוחה להלוואות אחרות שלקח מהבנק. אז גם התברר כי מניות השותפות בחברת "אורתם קפלנקה", המהוות כאמור 85% מהון המניות של החברה, לא נרשמו על שמה, וכי חברה בבעלות טייטלבאום רשומה עדיין כבעלת המניות בחברת הקרקעות.

השותפות הגישה תלונה למשטרת ישראל ומשטרת פולין בגין מעשיו של עו"ד טייטלבאום, החושפת כי עורך הדין לא בחל באמצעים כדי לנצל את השותפות. מהתלונה למשטרה עולה כי טייטלבאום חשוד בביצוע מעשיים פלילים תוך ניצול סמכויות שהיו לו, השגת אשראי על ידי הונאה ומעילה באמון, הברחת כספים, גניבת כספים מחשבונות בנק, התחזות לבעלים בשם אחרים וזיוף חתימות, שבוצעו על ידי טייטלבאום עצמו, וכן על ידי אנשים אחרים, שקיבלו ממנו הנחיות כיצד לפעול.

לצד ההליך הפלילי, פנתה השותפות גם לצד המשפטי וטענה כי רישום המשכנתא על הקרקעות לטובת הבנק נעשתה בדרך שאינה כשורה, וכי בהתנהלות הבנק התגלו פגמים. בית המשפט דחה את בקשת השותפות והוציא צו הוצאה לפועל נגד הקרקע שבידי "אורתם קפלנקה". החברה ערערה על הצו לביהמ"ש בחודש שעבר ובינתיים ההליך לא הגיע לידי סיום. במקביל, מקיימת השותפות מגעים עם הבנק במטרה להגיע לפשרה. עד עתה הפרישה גירון בדוחותיה 4.2 מיליון שקל בגין הפרשה.

השותפות של גירון ואורתם, אגב, איננה היחידה הטוענת שנפגעה ממעשיו של עו"ד טייטלבאום. גם חברת אלוני מיתר נפלה, לטענתה, קורבן לרישומים הכפולים של עורך הדין. אלוני שילמה לעו"ד טייטלבאום ב-2007 3.35 מיליון יורו בתמורה לזכויות בקרקע בפולין, כאשר תמורת המכירה היא הייתה אמורה לפרוע את החוב לבנקים. אולם אחרי העברת הכסף התברר כי על הקרקע קיימים שעבודים נוספים, ולכן אלוני מיתר לא יכלה להעביר את הקרקע על שמה. גם היא הגישה תלונה למשטרה, ומאז נמצאת החברה בהתדיינות משפטית ארוכה, על מנת להשלים את רכישת הקרקע. מגירון ואורתם סהר לא נמסרה תגובה לידיעה.

11