התבגרנו. דוט קום

גוגל חוללה מהפכה, אך מנכ"ל העשור הוא סטיב ג'ובס ■ וגם: העסקה הגרועה ביותר

עשור שלם עבר מאז חגיגות המילניום. עשר שנים מאז הערב שבו חיכינו כולנו לבאג 2000 שהיה אמור להחריב את העולם. עשור מטורף. הוא התחיל אחרי שנתיים (1998 ועד 2000) שבהן הונפקו בארה"ב 1500 חברות טכנולוגיה אשר גייסו מהציבור 114 ביליון דולר.

כל חברה עם סיומת דוט קום באותה תקופה הפכה בין לילה לשווה מיליונים. לשוק זרמו עסקאות מסוגה של עסקת המיזוג בין AOL וטיים וורנר, שהמחלוקת הנסובה בשוק כיום לגביה היא אם היא בישרה את פיצוץ הבועה, או שזו סתם אחת העסקאות הגרועות בהיסטוריה.

תחילת העשור הצטיינה בסיפורי בועה שהפכו לאגדות בתעשיה. סיפור pet.com נחשב לאחד המייצגים: החברה גייסה יותר מ-82 מיליון דולר בהנפקה בפברואר 2000, ונסגרה רק 9 חודשים מאוחר יותר, לאחר שהנהיגה מדיניות שיווקית אסטרטגית ולפיה מכרה כל מוצר במחיר נמוך בשליש ממחיר עלותו. המודל העסקי המקורי הזה לא הפריע למשקיעי שנת 2000 לקנות את מניותיה.

עם התפוצצות הבועה נראה היה כאילו העולם מנסה לחזור להיגיון, אנשים שבו לחפש ולדון ברצינות במודלים כלכליים לחברות הדוט קום, תוך שהסיפור הבולט הוא גוגל שבמשך העשור כולו עסקה במינוף מנוע החיפוש שלה והעברת העימות הטכנולוגי העולמי למוצרים מבוססי web.

יריית הפתיחה לשינוי כלכלת האינטרנט נורתה מכיוון גוגל ב-2000, כאשר השיקה את Adwords, רשת הפרסום הגדולה ביותר בעולם כיום ובמהלך העשור כולו ביססה את עצמה כחברה החזקה ביותר בכל תחום מבוסס web.

בין גוגל ל-Apple

כמעט בלתי אפשרי לטעמי להחליט מי החברה שעשתה את השינוי הגדול ביותר בעולם הטכנולוגי בעשור האחרון. לי, באופן אישי, די ברור שגוגל הביאה לשינוי עולמי בדרך בה אנחנו מתקשרים, מחפשים ומפרסמים. אני מניחה שבקרוב השינוי יהיה גם בדרך בה אנחנו מדברים ובמערכת ההפעלה בה אנו משתמשים. אבל, נראה שהעיתונים המובילים בארה"ב לא מסכימים איתי.

בדוכני העיתונים בניו יורק מככבת הכותרת "מנכ"ל העשור" או "חברת העשור" על מרבית המגזינים המובילים ובמרביתם מככבת תמונתו של סטיב ג'ובס מחזיק iPod או iPhone, תלוי במגזין. Fortune אף הגדיל ופרסם מהדורה מיוחדת ששמה "מנכ"ל העשור" שכולה סובבת סביב ג'ובס, האיש והאגדה.

בתחילה חשבתי כי הבחירה הגורפת היא עבודה קלה לעורכי העיתונים שהכינו במשך העשור הספדים לג'ובס, וכעת פשוט הפכו אותו למנכ"ל העשור עם כתבות מערכת מוכנות מראש. על מנת להסיר ספק בעולם החלטתי לעבור בעצמי על קורות ג'ובס בעשור האחרון.

ג'ובס, פוטר ב-1985 מאפל בגלל מאבקי כח פנימיים והקים את חברת נקסט. זו נקנתה ב-1997 ע"י אפל, והוא מונה למנכ"ל הזמני של החברה.

באותה תקופה היתה מניית אפל שווה בין 4 דולר ל-6 דולר, החברה נחשבה לכושלת ואיבדה נתח שוק במהירות. כשמייקל דל נשאל באותה תקופה על אפל הוא אמר כי לדעתו הדבר ההוגן היחיד שניתן לעשות עימה הוא לסגור את החברה ולחלק את מעט הכסף שנשאר בה למשקיעים.

ואז החל העשור של ג'ובס:

  1. ינואר 2000, סטיב ג'ובס הופך למנכ"ל הקבוע של אפל. מניית אפל ב-25 דולר.
  2. ינואר 2001, סטיב ג'ובס מציג את אפליקצית iTunes . מניית אפל ב-8 דולר.
  3. מאי 2001, חנות אפל הראשונה נפתחת בקליפורניה. מניית אפל ב-11 דולר.
  4. נובמבר 2001, אפל מתחילה למכור את הiPod הראשון ומבטיחה שיוכל להכיל עד 1000 שירים. מניית אפל ב-10 דולר.
  5. אפריל 2003, חנות ה iTunes הראשונה נפתחת ומרעידה את התעשיה במחיר 99 סנט לשיר. מניית אפל ב-6 דולר.
  6. ינואר 2005, ג'ובס מציג את iPod Shuffle שהוא בעצם נגן מוסיקה בגודל חפיסת מסטיקים. מניית אפל ב-35 דולר.
  7. ספטמבר 2005, אפל ומוטורולה משיקים את ROKR, הפלאפון הראשון עם iTunes . מניית אפל ב-50 דולר.
  8. ינואר 2007, סטיב ג'ובס מציג את ה-iPhone. מניית אפל ב-85 דולר.
  9. אוקטובר 2007 , אפל פותחת את הiPhone לאפליקציות. מניית אפל ב-170 דולר.
  10. ינואר 2008, השקת המחשב הנייד הדק בעולם - MacBook Air. מניית אפל ב-180 דולר.
  11. היום, סוף 2009, מניית אפל ב-190 דולר.

מצאתי גם את הסקירה הזו על מנכ"ל העשור:

  1. אוקטובר 2003, רופאים מגלים גידול בלבלב של סטיב ג'ובס
  2. יולי 2004, ג'ובס עובר ניתוח לסוג נדיר של סרטן לבלב
  3. ספטמבר 2008, ג'ובס מודיע באירוע של אפל כי לדעתו השמועות על מותו מוגזמות. באוקטובר כבר הודפים באפל שמועות על התקף לב של סטיב ג'ובס. בינואר לוקח לעצמו ג'ובס חופשה ומודיע על טים קוק כמחליפו.
  4. באפריל 2009 ג'ובס עובר השתלת כבד וביוני חוזר לעבודה.
  5. בספטמבר 2009 הוא מופיע לראשונה בפומבי באירוע המוסיקה של אפל.

אני עדיין סבורה שגוגל היתה החברה ששינתה את התעשיה בעשור החולף, אבל גם שלאפל היו כלים להצליח גם לפני העשור האחרון.

לסטיב ג'ובס היה עשור לא פשוט, אי אפשר להגיד שההצלחה באה לו בקלות, ובהתבוננות על הדרך שעשה עם אפל בעשור החולף, נראה שנשאר רק להסכים עם העורכים האמריקאים ולקרוא לו "מנכ"ל העשור".

פשוט כי מגיע לו.