גרינספן: "הראלי בשווקים מקטין את הצורך בחבילות התמריצים"

"רק שליש מחבילת התמריצים מומשה - היקפה אינו גדול בהשוואה לכוחו של הראלי בשווקים הפיננסים מאז מארס האחרון" ■ מדד S&P 500 טיפס ב-64% מאז ה-9 במארס

הראלי הארוך ביותר בשווקים הפיננסים מזה שבעה עשורים מקטין את הצורך בחבילות התמריצים הממשלתיות. כך אמר נגיד ה'פד' לשעבר, אלן גרינספן.

מדד S&P 500 טיפס ב-64% מאז ה-9 במארס, כשהוא החזיר למשקיעים האמריקנים 5.4 טריליון דולר והגדיל את המכירות הקמעונאיות ב-1.3% בנובמבר.

"רק שליש מחבילת התמריצים מומשה - היקפה אינו גדול בהשוואה לכוחו של הראלי בשווקים הפיננסים מאז מארס האחרון", אמר גרינספן בראיון לסוכנות הידיעות בלומברג. "הגידול בהון התגלה כתמריץ חשוב בהרבה מחבילת התמריצים בהיקף 787 מיליארד דולר, שכאמור, מומשה רק בחלקה".

גרינספן אמר גם כי אין צורך להגדיל ההוצאות הממשלתיות מעבר לסכום של 11.6 טריליון דולר שהממשל כבר התחייב לגביו משום ששוקי המניות יעזרו להגדיל את הרווחים וישחררו את שוק האשראי. הרווחים בקרב החברות המרכיבות את מדד S&P 500 צפויות לעלות ב-65% ברבעון הרביעי ולסיים בכך את הנסיגה הארוכה ביותר בתוצאות החברות מאז מלחמת העולם השנייה.

"כאשר מחירי המניות עולם, שווי השוק של מניות רגילות או הון עצמי בבנקים ומוסדות פיננסים אחרים עולה גם הוא", אמר גרינספן. "שווי השוק של ההתחייבויות מושפע באופן משמעותי מגודלה של כרית הביטחון במאזנים של הבנקים (כלומר ההון העצמי)".

גידול בעושר

השווי הנקי של משקי הבית האמריקנים גדל ב-5.3% ל-53.4 טריליון דולר ברבעון השלישי, הודות לראלי בשוקי המניות. כך לפי דו"ח של ה'פד' מה-10 בדצמבר.

ההון המוזרם לקרנות הפנסיה ולמס הכנסה טיפס ב-35% ל-1.93 טריליון דולר, בין הרבעון השלישי והרביעי.