"ברית הזוגיות היא פיתרון שדתיים וחילוניים יוכלו לחיות איתו"

עו"ד פרופ' שחר ליפשיץ גדל סמוך לרמת-עמידר, וכבר בילדותו שימש כ"בורר" בין כנופיות האזור ■ כנראה שזה מה שהוביל אותו להמציא, יחד עם יוסי ביילין, את ברית הזוגיות - גולת הכותרת של פעילותו הציבורית

פרופ' שחר ליפשיץ (39), אחד המומחים המובילים בארץ בדיני משפחה וחוזים, הוא ליברל דתי שיזם את הצעת החוק בנושא ברית הזוגיות, הנחשבת לגולת הכותרת של פעילותו הציבורית.

מדובר ביוזמה לפיה בני-זוג שירצו בכך יוכלו להירשם כזוג במוסד שייקרא "רשם הזוגיות". הם לא יוגדרו נשואים, אבל זכויותיהם האזרחיות יהיו שוות לנשואים. הם יוכלו להתגרש במסגרת אזרחית, בהליך שיוגדר "התרת זוגיות".

- כיצד נולדה בעצם ברית הזוגיות?

ליפשיץ: "כשיוסי ביילין מונה לשר משפטים, הוא ביקש מדודי שוורץ, אז הדיקן של הפקולטה למשפטים בבר-אילן, שיערוך לו מעין השתלמות במשפטים באמצעות המרצים באוניברסיטה. הייתי אז דוקטורנט בתחילת הדרך והגעתי לפגישה של רבע שעה עם השר. רבע השעה התארכה ל-4 שעות. הוא הגיע לפגישה מוכן ואמר 'מה עושים עם המצוקה של נישואים אזרחיים'. שם נולד הרעיון של ברית הזוגיות.

"כשהתחלתי להכין טיוטה של ההצעה בדיוק התפוצץ קמפ-דיויד 2, וברק הכריז על מהפכה אזרחית חילונית, שברית הזוגיות היתה אמור להיות חלק ממנה. לא ראיתי את עצמי שותף למהפכה זו. כל הרעיון היה למצוא פיתרון בהסכמה, מתוך שותפות, לא איזה ספין.

"מאוחר יותר ישבתי בוועדה, יחד עם נשיא העליון מאיר שמגר, פרופ' מוטה קרמניצר ונוספים, וניסחנו הצעת חוק בעניין עבור המכון הישראלי לדמוקרטיה, שעבד על פרויקט חוקה בהסכמה. זה לא התקבל בכנסת.

"באחרונה, אביגדור ליברמן התעניין בכך, אבל בסופו של דבר עשה משהו מאכזב כשהלך על ברית זוגיות מצומצמת מאוד, רק לבני-זוג לא-יהודים. ברית הזוגיות שאנחנו דיברנו עליה נותנת את כל הזכויות האזרחיות של נישואים לכל מי שלא יכול או לא רוצה להתחתן בנישואים דתיים. זה משהו הרבה יותר רחב ועמוק מאיזה פלסטר כמו שליברמן עשה.

"אני מרגיש שחייבים לקדם רעיון זה. זה פיתרון שהדתיים והחילוניים יוכלו לחיות איתו. ברית הזוגיות היא משל לדרך שבה אנחנו יכולים לחיות בארץ ולהגיע לדינמיקה מוסכמת בין חילוניים לדתיים, במקום דינמיקה כוחנית של התנגשויות".

- לא הופתעו שחובש כיפה בוגר ישיבת הסדר מציע נישואים אזרחיים?

ליפשיץ: "בפעם הראשונה שבה הרציתי על נישואים אזרחיים והלכה, אנשים, בעיקר בסביבה הדתית, הופתעו מכך שאני תומך בנישואים אזרחיים. אחרי שהסברתי להם למה זה אינטרס דתי ליצור מוסד זה, הם אמרו שהם מתסכלים על זה אחרת.

"חונכתי מצד אחד חינוך דתי חזק ומצד שני נחשפתי כל הזמן לעולם ההומניסטי, כמו שתי מגרות שונות שלא תמיד היתה אינטגרציה ביניהם בחיי כילד וכנער מתבגר. כאדם בוגר אני מנסה לשלב את המגרות וליצור תמונה קוהרנטית יותר".

* הראיון המלא עם פרופ' שחר ליפשיץ - במהדורה המודפסת של "גלובס הערב".