בדיקת "גלובס": כמה עולה לגלוש באינטרנט בבתי-מלון?

כבר מזמן איבדנו את היכולת להתנתק כשאנחנו יוצאים לבית-מלון, אבל כדי להצליח לקרוא מיילים נצטרך לעתים להוסיף כ-100 שקל ליום ■ את התעריפים הגבוהים ביותר גובים דווקא בבתי-מלון שפונים לקהל של אנשי עסקים

ותיקי החבורה זוכרים ודאי שפעם, לא לפני הרבה מאוד שנים, נאלצו גולשי האינטרנט לשלם עבור הגלישה לפי מספר הדקות שגלשו מדי חודש, וגם מי שצמצם משמעותית את זמן הגלישה נאלץ להיפרד מדי חודש מסכומים נכבדים.

מאז זרמו נהרות מידע ברחבי הרשת, מחיר הגלישה הוזל במאות אחוזים, וכיסוי הגלישה האלחוטית החינמית גדל משמעותית. במקביל גדל גם מספרם של המחשבים הניידים ושל הטלפונים הניידים המאפשרים גלישה אלחוטית.

רק בענף אחד לא שמעו ככל הנראה על המהפכה: בתי-המלון, שחלקם ממשיכים לגבות עבור גלישה של 24 שעות באינטרנט אלחוטי סכומים המקבילים לעלות גלישה ביתית חודשית.

לשם ההגינות, חובה לציין כבר בראשית הדברים כי בתי-המלון בישראל לא שונים מאחיהם בעולם, שגובים גם הם בחלקם סכומים מקבילים לאלה שנגבים בישראל.

האינטרנט הפך למצרך חובה בקרב רבים המוצאים כל הזדמנות להתחבר ולהתעדכן, אולם כשמדובר באנשי עסקים - האינטרנט הוא לרוב כורח המציאות והדרך היחידה לא להתנתק מהעבודה גם במהלך נסיעה.

בדיקה מדגמית שערך השבוע "גלובס" מצביעה על כך שלמרות שלאחרונה שוטף את הארץ טרנד המלונות המגדירים עצמם מלונות עסקים, או כאלה המציעים חדרים ייעודיים לאנשי עסקים במלון - רק מעטים מהם מציעים שירותי אינטרנט חינם, והאחרים גובים סכומים שיכולים להגיע גם ל-30 שקל לשעת גלישה אלחוטית אחת.

בין הצדיקים שנמצאו בבדיקה מדגמית מעניקים אינטרנט אלחוטי חינם ניתן לציין את הוטל מונטיפיורי, שרתון סיטי טאואר, הולידי אין סיטי סנטר, ליאונרדו בזל שנחנך השבוע בתל-אביב ומלון וילה כרמל בחיפה.

שיאני הגבייה עבור גלישה אלחוטית, על-פי אותה בדיקה מדגמית, הם מלון ליאונרדו בוטיק ברמת-החי"ל - שם התבקשנו לשלם 23 דולר עבור גלישה של 24 שעות - והילטון תל-אביב, הדורש 22 דולר עבור גלישה ליממה. המחירים אינם כוללים מע"מ בו מחוייב כל אזרח ישראלי.

חלק מבתי-המלון מציעים אמנם שירותי גלישה חינם בטרקלין העסקים, אולם כאן מתעוררות שתי בעיות: רק חלק מהאורחים זכאים להיכנס לטרקלין העסקים כחלק מעלות החדר, והיתר נאלצים לשלם עבור השירות עשרות דולרים. בנוסף, במרבית טרקליני העסקים אין אפשרות לגלוש מהמחשב הנייד האישי, והגלישה מתבצעת בגלישה קווית במחשבי המלון.

עוד מקור הכנסה למלון

מרבית המלונות הפכו את נושא הגלישה האלחוטית למרכז רווח נוסף ומסרו את רישות המלון לחברות חיצוניות דוגמת B-ZONE או סמארטנט, שמקימות את התשתית, דואגות לתחזוקה ואף גובות את התשלום, לרוב באמצעות כרטיס אשראי שאת מספרו יש להקליד במסך הפתיחה העולה עם ההתחברות לשירות. בתמורה מתחלקות החברות ברווחים עם בית-המלון.

"התאחדות המלונות הארצית לא הוציאה הנחיות בנושא, ומעולם לא קבעה מדיניות המחייבת את בתי-המלון החברים בה", אומר אלי זיו, מנכ"ל התאחדות מלונות תל-אביב. "כל מלון נוהג לפי המדיניות שקבע לעצמו, ואנו מנועים מלתת הנחיות גם לאור חוק ההגבלים העסקיים שאוסר עלינו למנוע תחרות. עם זאת, אני יכול לומר כי בתי-המלון רואים יותר ויותר את נושא הגלישה האלחוטית כחלק מהשירות, ומשנים את תמחור המוצר מפעם לפעם כחלק מהתחרות ביניהם".

זיו מסביר כי בחלק מבתי-המלון מתמחרים את החדרים המיועדים לקהל העסקי בתעריף גבוה יותר, ומאפשרים גלישה אלחוטית חינם: "כך גם בטרקליני עסקים, שהכניסה אליהם כלולה לעיתים במחיר החדר העסקי שהוא מלכתחילה גבוה יותר".

גם בתי-המלון ה"רגילים", שאינם פונים לאנשי עסקים אלא לתיירים, גובים ברובם תעריפים דומים עבור גלישה אלחוטית. בין ה"צדיקים" היחידים בהם נטען כי הגלישה האלחוטית חינם נמצאים אורכידאה וויסטה באילת, קלאב הוטל אילת וגני ים בים המלח.

חפשו בית-קפה קרוב

מי שלא מעוניין לשלם על הגלישה היקרה במלון, יכול לנצל את הרשתות החינמיות שמספרן הולך וגדל מחודש לחודש. על-פי נתוני איגוד האינטרנט, פרושות ברחבי תל-אביב 188 רשתות אלחוטיות חינמיות, בירושלים 125 רשתות, בחיפה 62 ובאילת 39 רשתות.

כך ניתן למצוא אינטרנט אלחוטי חינם בבתי-קפה כמו ארומה וארקפה, בחנויות נוחות של yellow ובתחנות הדלק של פז.

רשימה מלאה של "נקודות חמות" ניתן למצוא באינטרנט, אלא שמי שלא יכין "שיעורי-בית" ויאתר מבעוד מועד את מיקומה של הנקודה החמה הקרובה למקום בו הוא מתכנן לשהות - ייאלץ להתחבר לאינטרנט כדי לברר זאת.

33