לא תופרים תיקים

תוכנית תקשורת טובה מחנכת לביקורתיות. "תיק תקשורת" לא תמיד עושה זאת

במדינה המוגדרת כדמוקרטית, ובפרט בעולם תקשורתי תחרותי שבו נחצים מדי יום קווים אדומים בנושאי אמינות התוכן, לתוכנית מסוגה של "תיק תקשורת", כזו שמתיימרת לדון בנושאי אתיקה עיתונאית ולקיים שיח על אופי הסיקור העיתונאי בנושאים אקטואליים, יש חשיבות גבוהה. הן עבור עיתונאים, הן עבור עיתונאים לעתיד, ובעיקר עבור הציבור צורך התקשורת - זה אשר לא עומדים לרשותו הכלים המקצועיים לבחון את המידע שהוא צורך באופן סלקטיבי.

תוכנית תקשורת טובה אמורה לחנך את הצופה להטיל ספק בידיעות המתפרסמות בעיתונים ובמהדורות החדשות. עליה להדגים כיצד מתקבלות ההחלטות מאחורי הקלעים. להסביר מהם האינטרסים העומדים מאחורי אופי הפרסום. מתפקידה לחשוף ליקויים בזמן אמת.

"תיק תקשורת" לא תמיד עושה זאת, למרות שהמנחה שלה הוא עמנואל רוזן, איש תקשורת ותיק ובעל ניסיון רב.

הערב (ה') תשודר עוד תוכנית, ועל סמך צפייה בכל התוכניות הקודמות, ארשה לעצמי לנבא אילו מבין הנושאים הרלוונטיים לתוכנית יבואו לידי ביטוי, ומאילו מקרים שהתרחשו השבוע תבחר התוכנית להתעלם. להלן נושאים שככל הנראה לא יזכו לביטוי:

* "מעריב" מינה לכתב העיתון במרוקו את נועם שמעון ניר, איש עסקים ישראלי אשר גם מקדם קשרי מסחר בין ישראל לבין מרוקו.

* החזאי דני רופ הכין עבור התוכנית "לילה כלכלי" בערוץ 10 כתבת צרכנות המשבחת מוצרי אלקטרוניקה חדישים, שחלק מהם מיובאים באופן בלעדי על-ידי חברה שאליה יש לו זיקה.

* האם הסיבה לכך שרייטינג קידם במוצהר את פסטיבל ראש פינה (כנס תעשיית הטלוויזיה) היא שירון טן-ברינק, עורך רייטינג, המועסק כעורך התוכן של פסטיבל ראש פינה?

שבוע קודם לפסטיבל ראש-פינה התקיים "כנס אילת לעיתונות השנתי". תכני הכנס, בדומה ל"תיק תקשורת", כמעט שלא עסקו באתיקה עיתונאית. אפשר ללמוד מכך על המגמה אליה נוטה התקשורת הישראלית - מגמה המשקפת את היחלשות מעמדו של העיתונאי - שזהו עוד תחום שבו "תיק תקשורת" כמעט שלא עוסקת.