סרביה בדרך לאיחוד האירופי: אילו הזדמנויות השקעה נוצרו?

ד"ר אבי נוב, מומחה למיסוי ישראלי ובינלאומי: "לאחר צירופה של סרביה לאיחוד האירופי, ניתן יהיה ליהנות מיתרונות מס רבים ■ ענפים פוטנציאליים להשקעות: תעופה, ציוד רפואי, תרופות, IT, טלקומוניקציה וחקלאות

סרביה מהווה יעד פוטנציאלי להשקעות על רקע כוונתה להצטרף לאיחוד האירופי. בתחילת דצמבר 2009 נחתם הסכם סחר בין סרביה לאיחוד האירופי. המשמעות של ההסכם היא סלילת הדרך להצטרפותה של סרביה לאיחוד האירופי. בהתאם להערכת ה-OECD, סרביה תחזור למסלול של צמיחה מואצת בתחילת 2010.

ענפים פוטנציאליים להשקעות: תעופה, ציוד רפואי, תרופות, IT, טלקומוניקציה וחקלאות. ד"ר אבי נוב, מומחה למיסוי ישראלי ובינלאומי, מתאר את מערכת המיסוי בסרביה:

מיסוי יחידים: שיעור המס על יחידים נע בין 10% ל-15%.

מס חברות: שיעור מס החברות הוא 10%. חברה נחשבת כתושבת סרביה לענייני מס, אם השליטה והניהול עליה מופעלים מסרביה.

מס רווחי הון: ביחס לתושבי סרביה, שיעור מס רווחי הון הוא 10%, ואילו ביחס לתושבים זרים, שיעור המס הוא 20% (ניכוי מס במקור).

מס ערך מוסף: שיעור מס ערך מוסף הוא 18%. קיים שיעור מס מופחת, וכן פטור ממס במקרים מסוימים.

ניכוי מס במקור על דיבידנד: דיבידנדים המשולמים לחברה זרה כפופים לניכוי מס במקור של 20%, אלא אם קיימת אמנה למניעת כפל מס.

אמנות למניעת כפל מס: סרביה חתומה על כ-35 אמנות למניעת כפל מס. למדינת ישראל אין אמנה עם סרביה.

תכנון מס למשקיעים מישראל: במידה והחברה הסרבית מוחזקת על ידי חברה תושבת דנמרק (והחברה הדנית מוחזקת על ידי חברה ישראלית), הרי שלאחר צירופה של סרביה לאיחוד האירופי, ניתן יהיה ליהנות מיתרונות מס רבים. שילוב הוראות אמנת המס החדשה בין ישראל לדנמרק עם חקיקה אירופאית והדין הפנימי בדנמרק, מאפשר הזרמת דיבידנדים מחברות שונות באיחוד האירופי, דרך דנמרק ועד ישראל, מבלי שישולם מס באירופה. ניתן יהיה לעשות גם שימוש במנגנון הנקרא "זיכוי עקיף". הכוונה היא שתשלמו מס חברות בישראל בשיעור של 25% החל מינואר 2010, ותקבלו זיכוי על סך המסים ששולמו מחוץ לישראל.

ד"ר אבי נוב, מומחה למיסוי ישראלי ובינלאומי, הוא עורך דין המייצג לקוחות מישראל ומחו"ל בתחום המיסוי ומרצה בבית הספר למשפטים, ובבית הספר למנהל עסקים של המסלול האקדמי המכללה למינהל. ניתן לפנות אליו במייל: avinov@bezeqint.net