תיקי ההשקעות: תשואה מצטברת של עד 68% השנה

תיקי ההשקעות המנוהלים עשו בנובמבר צעד נוסף לקראת סימון 2009 כאחת השנים יוצאות הדופן מבחינת התשואה שהניבו. ממדד קלי שוקי הון עולה שבחודש נובמבר הניבו תיקי ההשקעות תשואה של 1.10% בתיקים הסולידיים ונטולי המניות, ועד תשואה של 4% בתיקים עם 100% חשיפה למניות.

מדד קלי מבוסס על ביצועיהם של שבעה בתי השקעות מובילים, המייצגים כ-80% מהנכסים בענף ניהול ההשקעות בישראל. הנתונים מבוססים על דיווחי בתי ההשקעות במסלולי השקעה מנוהלים, ובמדיניות חשיפה זהה. נתוני התשואות מוצגים לאחר ניכוי דמי ניהול, עמלות קנייה ומכירה ומס המשולם באופן שוטף, והם מבוקרים על ידי ועדת ההשקעות של קלי, בראשה עמד עד לאחרונה פרופ' יוג'ין קנדל, שהוחלף לאחרונה על ידי פרו'פ שמעון בנינגה.

אבי מנדה, מנכ"ל קלי שוקי הון, מציין כי החודש הגיע הרכיב המנייתי במסלולים השונים לכ-86% בממוצע מהפוזיציה האפשרית. "זה מראה בבירור שמנהלי ההשקעות מרגישים רגועים יותר ביחס לשוק, ומגדילים את הפוזיציה המנייתית ביחס לעבר". בשנת 2008, אומר מנדה, עמדה הפוזיציה על 65% בלבד.

הסבר נוסף יכול להיות היעדר התשואות באפיקים הסולידיים, כתוצאה מהצטמצמות המרווחים באג"ח הקונצרניות בשנה החולפת והריבית הנמוכה במשק.

בחודש החולף רשמו המנהלים תשואות של למעלה מאחוז בכל מסלולי ההשקעה. התיקים המנוהלים במסלול השמרני ביותר, שלא כולל מניות כלל, רשמו תשואה של 1.1% בנובמבר ושל 16.2% מתחילת 2009. במסלול ההרפתקני ביותר, המאפשר להשקיע עד 100% במניות, רשמו התיקים תשואה ממוצעת של כ-4% בנובמבר ושל 68.3% מתחילת השנה.

המסלול הפופלרי ביותר, עם רכיב מנייתי של 20%, הניב בנובמבר תשואה חיובית של 1.6% וצבר תשואה מרשימה של 26.7% מתחילת השנה. סטיית התקן, המודדת את רמת התנודתיות של התיקים, עמדה על 1.36 השנה.

תיקים מול קרנות ותעודות סל

החלופות לתיקי ההשקעות, שדרושים מינימום השקעה של מאות אלפי שקלים, הן קרנות נאמנות ותעודות סל. איזה אפיק כדאי יותר למשקיעים?

בקלי שוקי הון ביקשו להשיב על השאלה, והשוו בין תשואות התיקים המנוהלים במסלול 20/80 (20% חשיפה למניות ו-80% חשיפה לאג"ח), לבין קרנות נאמנות ותעודות סל מעורבות באותה פרופורציה. התשואות הושוו לבנצ'מרק, שהורכב מ-80% מדד האג"ח הכללי ו-20% מדד ת"א 100.

התוצאות מצביעות על כך שביצועי התיקים המנוהלים היו בין אלו של תעודות סל לאלו של קרנות הנאמנות, גם בתקופה של ירידות בשווקים וגם בתקופות של עליות. ב-2008 הניבו התיקים המנוהלים תשואה שלילית של 11.5%, בעוד תעודות הסל רשמו תשואה טובה יותר של 10.5%- וקרנות הנאמנות רשמו תשואה חלשה יותר של 17.3%.

בשוק עולה הקרנות הניבו את התשואה הטובה ביותר, 27.1%. התיקים המנוהלים הניבו תשואה מעט נמוכה יותר, 26.6%, ותעודות הסל פיגרו מעט עם 25.7%. אגב, ברוב המקרים כולם פיגרו אחר מדד הייחוס.

חשוב להזכיר שתעשיית קרנות הנאמנות מושפעת רבות מ"מצב הרוח" של המשקיעים. בתקופות של פאניקה נרשמים בקרנות פידיונות ענק שמאלצים אותן למכור מכל הבא ליד, ובתקופות אופוריה, קצב הגיוסים גדל והמצב מתהפך. יש לכך כמובן השלכה על הביצועים של הקרנות ולחריגה שלהן מן הבנצ'מרק.