ברק: "אני רואה חובה להחזיר את שליט אבל לא בכל מחיר"

(עדכונים שוטפים) - "אני כשר הביטחון, הממשלה והרמטכ"ל גבי אשכנזי רואים חובה עליונה, להחזיר את גלעד, אבל לא בכל מחיר. נעשה כל מהלך אפשרי וראוי להחזירו הביתה" ■ דיוני פורום השביעייה הסתיימו הלילה ללא הצהרה ברורה

התבטאות ראשונה של בכיר בשביעייה למשא ומתן להחזרתו של גלעד שליט לאחר גיבוש רשימת האסירים הסופית: שר הביטחון, אהוד ברק, אמר היום כי יש להשלים את עסקת שליט אך לא בכל מחיר. ""אני כשר הביטחון, הממשלה והרמטכ"ל גבי אשכנזי, רואים חובה עליונה, להחזיר את גלעד, אבל לא בכל מחיר. נעשה כל מהלך אפשרי וראוי להחזירו הביתה", אמר שר הביטחון במפגש עם תלמידי תיכון בראשון לציון.

לדבריו, "הממשלה ומערכת הביטחון שוקדות בימים אלה באופן אינטנסיווי כדי לגבש את הדרך שתאפשר התקדמות בענין גלעד שליט", אך הוסיף כי לנוכח העיתוי "אין זה הזמן לדיבורים בנושא".

בהמשך דבריו התייחס ברק למחיר הגבוה שגובות עסקאות השבת שבויים. "בעשרים ומשהו השנים האחרונות מדינת ישראל נמצאת במדרון חלקלק של עסקאות, מעסקת ג'יבריל, עד טננבוים. אפילו החזרת הגופות של גולדווסר ורגב. זהו מדרון חלקלק ואין ברירה אלא לעצור אותו", אמר שר הביטחון.

"ממשלת ישראל צריכה לשנות את מדיניות העסקאות מיסודה. עם זאת, כרגע יש מצב נתון שלא החל במהלך כהונתה של הממשלה הזו. צריך לשנות מסלול ולגבש עמדה אחרת ולשאול את עצמנו האם נכון לשחרר חייל מסוים שישנו שם ונחטף לפני שלוש שנים ולהסתכל על המקרה שלו, או להסתכל על ההקשר בשלמותו".

שר הביטחון הוסיף שאם יוחלט על שינוי במדיניות, יש להכניסו רק לאחר סיכום עסקת שליט. "לדעתי הדבר הנכון הוא קודם כל לפעול לכך שנסיים את המשא ומתן על שליט - לא בכל מחיר - ואחר כך לעשות מהלכים ראויים, ולשנות את הדרך בה ישראל מתמודדת עם מקרי חטיפה".

הבוקר העבירה ישראל למתווך הגרמני את תשובתה לחמאס בנוגע לעסקה לשחרור שליט. על פי סוכנויות הידיעות הזרות, המתווך הגיע בצהריים לעזה וצפוי למסור שם את התשובה לחמאס.

בהודעה שנמסרה מלשכת ראש הממשלה אמש נכתב כי לפי שעה לא צפוי דיון נוסף של שרי "השביעייה" וכי חגי הדס קיבל הנחיות לגבי מדיניות הממשלה בהמשך המשא ומתן.

מטה שליט: "הבנו שנתנו לחגי הדס אור ירוק"

שמשון ליבמן, יושב ראש מטה המאבק לשחרור שליט אמר בתום הדיונים כי הוא מוצא בהודעה זו זיק של אופטימיות ומעריך שחגי הדס ימשיך בעבודתו הרצינית וכי הם מקווים לטוב. "אנחנו מגיבים באיפוק, תגובה שאפיינה אותנו במשך כל זמן המאבק", אמר ליבמן. "אנחנו שמחים שלא החליטו לשבור את הכלים ולפוצץ את העסקה, צעד שממנו חששנו, הבנו כי ניתן לחגי הדס אור ירוק להמשיך ולקדם את העסקה".

עם זאת, ראש מטה המאבק ציין כי למרות שמשפחת שליט סיימה, נכון לעכשיו, את עמידתה יחד עם המפגינים מול לשכתו של ראש הממשלה - הלחץ הציבורי יימשך. "נלמד את ההודעה של לשכת רה"מ ונחליט כיצד ממשיכים", סיכם.

אתמול במהלך היום נפגשו נועם ואביבה שליט עם נתניהו. בצאתו מהפגישה אמר נועם שליט למצלמות: "ראש הממשלה דיבר איתנו ועדכן אותנו במה שאפשר לעדכן. תהליך קבלת ההחלטות עדיין נמשך וצפוי שיסתיים בקרוב מאוד. זה כל מה שאנחנו יכולים לשחרר". שליט הוסיף כי הוא "עדיין לא במצב שאני אופטימי אבל גם לא פסימי". בפגישה נכח גם חגי הדס.

תמי שנקמן, דוברת משפחת שליט אמרה: "אנו ברגעי ההכרעה - צריך להחליט שני דברים: לאשר את העסקה או להפקיר את גלעד. זה מצב לחיים או למוות". בתגובה למשפחות השכולות המתנגדות לעסקה, שנקמן ביקשה להזכיר כי משפחת שליט היא משפחה שכולה - אחיו של נועם נהרג במלחמת יום כיפור. "צריך לזכור שגלעד עדיין חי, כך ראינו בקלטת, ולכן צריך לדעת שיש למהלך השפעה רחבה על המוסריות שלה כדי שלא נחזור לטרגדיה של רון ארד".

52%: יש להחזיר שבויים הביתה

סקר חדש של מכון טרומן באוניברסיטה העברית שממנו עולה כי 52% מהישראלים סבורים כי על ישראל לשלם כמעט כל מחיר כדי להחזיר שבויים הביתה. ממצאים מעניינים נוספים שעולים מהסקר: 35% מן הישראלים סבורים כי אין לשחרר מחבלים שביצעו פיגועים שבהם נהרגו ישראלים משום שהדבר יעודד חטיפות ופיגועים נוספים.

בנוסף, 58% מהישראלים תומכים ו-36% מתנגדים לשחרור ערבים אזרחי ישראל שביצעו פעולות חבלה מהכלא תמורת שחרורו של גלעד שליט. בנוגע להחלטת ראש הממשלה על הקפאת הבניה בהתנחלויות ביו"ש ל-10 חודשים - 49% מהישראלים תומכים ואילו 42% מתנגדים.