המירוץ לגלימה: מה כוללים קורסי ההכנה לבחינות לשכת עורכי הדין?

אחוזי הכישלון הגבוהים בבחינות ההסמכה של לשכת עוה"ד הם כר פורה לחברות הפונות לכיסם של המתמחים - ותמורת לא מעט כסף מציעות חומרי לימוד, הכנה אינטנסיבית וליווי צמוד כל הדרך אל התואר הנכסף "עורך דין"

41% מתוך הניגשים לבחינה האחרונה של לשכת עורכי הדין לא עברו אותה בשלום; לא מעט בהתחשב בכמות הניגשים מדי שנה - 1,772 במקרה הזה. רק 59% חצו בסיבוב הנוכחי את רף ה-65%, רובם מקרב הניגשים לבחינה בפעם הראשונה.

על הרקע הזה צמחה בשנים האחרונות תעשייה פורה של קורסי הכנה לבחינות הלשכה - במסלולים שונים, בווריאציות שונות ובמחירים משתנים בהתאם. 3 חברות מרכזיות תפסו היום את הנישה הזו: "המתמחה", השייכת להוצאה לאור של לשכת עורכי הדין אך אינה קשורה בשום דרך לתוכן המבחינים עצמם, "פרקטיס" ו"מחשבות". בכל אחת מהחברות מבטיחים ערכות לימוד מקיפות ויעילות, המותאמות לאופי המבחנים ומקלות על ההתמודדות עמם - ומתהדרים באחוזי מעבר נאים של העוברים דרכם, ביחס לאחוזים הרגילים: בהמתמחה ובפרקטיס טוענים ל-86% הצלחה מקרב לקוחותיהם בנובמבר 2009, ואילו בחברת "מחשבות" מסבירים כי אין בנמצא נתוני מעבר של רוכשי ערכות הלימוד, אך בקרב המשתתפים בקורסים מדובר ב"יותר מ-90% מעבר", וניתן להצביע בוודאות על עלייה של 10-15 נקודות בממוצע בקרב לקוחות החברה.

סביר להניח שמי שלומד באופן מסודר ושיטתי אכן משפר את סיכוייו לקבל את התואר הנכסף "עורך דין", אם כי יש מי שיידעו לעשות זאת בעצמם ויש מי שיעדיפו את המסגרת המחייבת שתכריח אותם להצדיק כל שקל שהוצא מכיסם. ומאחורי הביטוי "כל שקל" מסתתרים למעשה אלפי שקלים - מ-1,590 שקל לחומרי לימוד במחשבות ועד כ-6,000 שקל לשיעורים פרטיים עם עורך דין ב"המתמחה". בתווך, כמובן, יש מגוון קורסים בהיקף משתנה עם מגוון עזרים וחומרי למידה: ממאגרי בחינות דרך תרגול מקוון ועד ליועץ טלפוני צמוד.

השוואת החבילות עשויה להיות מבלבלת, וכדאי להתרשם מיחידות הלימוד לדוגמה שמוצעות בדרך כלל באתרי החברות - וגם מהתרשמויות של לקוחות-עבר ועורכי דין בהווה, עדיף ממקור ראשון. שיעור לדוגמה הוא אפשרות מקובלת שניתן לבקש.

גם המחיר אינו מוחלט וסופי - והתארגנות של כמה מתמחים, מאותו המשרד למשל, עשויה לשפר את התנאים המוצעים. גם במקרים אישיים שבהם הנטל כבד מדי, מדגישים בחברות, יש בהחלט מקום להתגמשות.

או כך, אלה שבוחרים בדרך הזו צריכים להירשם כבר בימים אלה לקורסים המיועדים לבחינות הלשכה של מאי 2010; חלקם כבר התחילו (הצטרפות מאוחרת אפשרית , ואחרים יוצאים לדרך בינואר ובפברואר

למי שמחפש סיוע והכוונה בלימוד, אך אינו מעוניין בהתחייבות לקורס ארוך - קיימת אפשרות נוספת: באתר Glima.co.il מציעים מערכת לימוד ותרגול מקוונת, הכוללת לימוד של החקיקה המומלצת באמצעות קבצי חקיקה המחולקים על-פי פרקי הלימוד, תרגול מקוון של שאלות אמריקאיות והרצאות און ליין המשודרות באינטרנט וזמינות לצפייה מסביב לשעון. מחיר מנוי עומד על כ-700 שקל, עד 3 תשלומים, והתנסות ראשונית להתרשמות מהמערכת מוצעת חינם באתר.

פרקטיס (www.practice.co.il)

בחברת פרקטיס, הפועלת בתל-אביב, בר-אילן, ירושלים, באר-שבע, חיפה וראשון-לציון, מציעים 3 מסלולים באינטנסיביות שונה. המקיף שבהם הוא המסלול הבטוח, שמתחיל 4 חודשים לפני הבחינה - כשהתקופה מתחלקת לשניים: חודשיים ללימוד מקדים, המתקיים במקביל להתמחות וכולל לימוד עצמי בספרי הלימוד ("כשעה ביום") לצד סדנאות הכנה בנות מפגש שבועי. הלימוד האינטנסיבי בחודשיים שאחר כך, עם תום ההתמחות, כולל לימוד עצמי מקדים של 6 שעות מדי יום, על-פי מערכת קבועה מראש שמציבה החברה, לצד ההשתתפות בסדנה השבועית.

מחיר החבילה: 3,500 שקל בתשלום אחד או 3,550 שקל ב-5 תשלומים. לזה ניתן להוסיף תגבור "פרקטיס אישי" הכולל מפגש שבועי לסיכום החומר שנלמד במהלך השבוע בכיתה קטנה במיוחד (עד 10 תלמידים), וכן ליווי אישי של עורך דין הכולל פגישת היכרות ותיאום ציפיות, אבחון נקודות הכשל של התלמיד באמצעות מעקב ועצות אישיות בהתאם - לעתים בליווי חוברות תרגול ותגבור מיוחדות בנושאים בהם הוא מתקשה. מחיר התוספת: 990 שקל.

המסלול המשולב של פרקטיס משלב לימוד עצמי לבחינה יחד עם סדנאות הכנה שבועיות - אך מתפרש על חודשיים בלבד לפני הבחינה. גם כאן מקבלים הנרשמים ערכת הכנה, מערכת לימודים מפורטת, מפגש פתיחה ו-8 סדנאות, תמיכה וליווי בלימוד העצמי, ימי מרתון ומפגש הכנה מסכם. המחיר: 2,500 שקל בתשלום אחד או 2,550 שקל ב-5 תשלומים.

המסלול המהיר של פרקטיס כולל את המעטפת של קודמו, ללא הסדנאות עצמן - לימוד עצמי בעזרת הערכה שמציעה החברה בליווי מספר מוגבל של מפגשים. המחיר: 1,600 שקל בתשלום אחד או 1,650 שקל ב-5 תשלומים. ניתן לרכוש ערכה מוקלטת ב-99 שקל; הסדרי הרשמה מיוחדים קיימים עבור בוגרי אוניברסיטאות תל-אביב ובר-אילן.

מחשבות (www.machshavot.co.il)

בחברת מחשבות, העומדת מאחורי אוגדני החקיקה הידועים, ושמשווקת גם ערכות לימוד מלאות לסטודנטים במהלך שנות הלימוד - מציעים למתמחים על סף בחינת הלשכה את המסלול המלא: קורס הכנה של 17 מפגשים בני 5 שעות (על פני 3.5 חודשים), גישה לאתר התרגול באינטרנט, ליווי אישי וערכת הכנה - במחיר 4,250 שקל ב-5 תשלומים או 4,100 שקל במזומן. הקורס מסתיים זמן ממושך לפני הבחינה כדי לאפשר לימוד עצמי.

הקורס המהיר שמציעה החברה כולל 8 מפגשים בני 3 שעות, עם כל התוספות מסביב (ערכה, ספרים, תרגול מקוון), במחיר 2,990 שקל או 2,890 שקל במזומן. אפשרות נוספת היא רכישה של ערכת ההכנה המקיפה, הכוללת את חומרי הלימוד ללא הקורס בתוספת הנחיה אישית בשעת הצורך וכן שני ימי עיון. המחיר, במקרה הזה, הוא 1,890 שקל או 1,790 במזומן. לבסוף קיימת החבילה הבסיסית, הכוללת אך ורק ספרי לימוד - במחיר 200 שקל פחות מהקורס המהיר.

המתמחה (www.lawpubshop.co.il)

חברת הבת של ההוצאה לאור של לשכת עורכי הדין "מנפנפת" בפני המתעניינים בקשר הזה, שכמובן אינו עוזר לכוון לתכני המבחן עצמו - שנכתב על-ידי ועדת מומחים מיוחדת וחיצונית. הקורסים מוצעים בתל-אביב, ירושלים, חיפה, ראשון-לציון, פתח-תקווה, נצרת, באר-שבע והרצליה.

המסלול הבסיסי של המתמחה, בעלות של 1,590 שקל, מציע את ערכת הספרים המלאה - 16 במספר - הכוללים חקיקה, לימוד, תרגול ועזרי לימוד שונים.זאת לצד גישה לתרגול באתר האינטרנט , מפגשי פתיחה וסיום, מוקד תמיכה מקוון למענה (תוך 24 שעות) על-ידי עורך דין מלווה, וכן מנוי למאגר החקיקה פדאור באינטרנט.

המסלול השלם של החברה כולל, נוסף לכל אלה, שני קורסים משלימים - קורס מכינה (לקראת סיום ההתמחות) וקורס ליווי (בתום ההתמחות) - על פני 5 חודשים ומעל ל-130 שעות אקדמיות, 2 ספרי קורס, הנחיה אישית של המרצים גם מחוץ לשעות הכיתה ועזרי לימוד נוספים. המחיר: 3,190 שקל.

בתווך נמצאים מסלול המכינה, הכולל 18 מפגשי לימוד במהלך ההתמחות לצד חומרי התרגול (ספר קורס ועזרים נוספים) וליווי אישי, במחיר 2,790 שקל; ומסלול הליווי המציע קורס ליווי בתום ההתמחות לצד חומרי הסיוע האחרים שפורטו לעיל.

ובנוסף שני מסלולים מיוחדים: שיעורים פרטיים אישיים או בקבוצות קטנות (על-ידי עורך דין מלווה, ההשיעורים מתומחרים אישית, לפי ההרכב, הכמות והצרכים, וההערכה הכוללת למחיר הסופי נעה בין 5,500 ל-6,000 שקל למפגשי אחד על אחד וסביב ה-4,500 שקל לשיעורים בקבוצות קטנות. .

מסלול ליווי טלפוני מציע קשר טלפוני עם עורך דין מלווה לכל אורך תקופת הלימוד בתום אבחון אישי ותוך מעקב של אחת בשבוע לפחות. גם כאן התמחור נעשה באופן אישי בהתאם לצרכים.

22