האוצר מלחיץ את מקורות: הכתיב מחיר נמוך למים המותפלים

מחיר המים במתקן ההתפלה באשדוד שאותו היא אמורה להקים יעמוד על 2.36 שקלים למ"ק מים במונחים ריאליים ■ נשקלת האפשרות לבטל את הפרויקט אם מקורות לא תעמוד במחיר שנקבע

משרד האוצר הודיע הבוקר לחברת מקורות ייזום כי מחיר המים במתקן ההתפלה באשדוד שאותו היא אמורה להקים יעמוד על 2.36 שקלים למ"ק מים במונחים ריאליים. לחברה הוקצבו 11 יום לתקן את הצעתה בהתאם למחיר החדש. מדובר במחיר נמוך משמעותית מזה שלו ציפו במקורות ייזום והוא נקבע לאחר שבשבוע שעבר הושג מחיר נמוך מאד של 2.09 שקלים למ"ק במכרז להקמת מתקן התפלה בשורק.

מקורות ייזום היא חברת בת של מקורות הממשלתית שזכתה בפרוייקט להקמת מתקן ההתפלה באשדוד ללא מכרז. לפי ההערכות החברה תתקשה לעמוד במחיר שקבע האוצר. במקרה כזה עלולה מקורות ייזום לאבד את הזכות להקים את מתקן ההתפלה. ל"גלובס" נודע כי במקרה כזה מתכוון האוצר לבטל את ההתקשרות עם מקורות ייזום. גורמים באוצר סרבו הבוקר להתייחס לכך ואמרו כי הם משוכנעים שמקורות תעמוד בתנאים שנקבעו.

על-פי הודעת משרד האוצר מהבוקר הודיעה ועדת המכרזים הבין-משרדית להתפלת מי-ים ל-'מקורות פיתוח וייזום' את מחיר הרכישה של מי הים המותפלים ממתקן ההתפלה באשדוד. המחיר יעמוד על 2.36 שקלים למ"ק מים במונחים ריאליים, כאשר המחיר צמוד באופן מלא לסל מדדים שנקבע בהליך.

החלטת הממשלה קבעה כי ועדת המכרזים הבין-משרדית להתפלת מי-ים תשקול את האפשרות להתקשר, בפטור ממכרז ובכפוף לתקנות חובת המכרזים, עם חברה ייעודית שתהיה חברת בת של מקורות פיתוח וייזום, לשם תכנון, מימון, הקמה ותפעול של מתקן ההתפלה באשדוד בהיקף של 100 מלמ"ק בשנה. בהתאם להחלטת הממשלה האמורה, קיבלה ועדת המכרזים החלטה להתקשר עם חברת 'מקורות פיתוח וייזום' בפטור ממכרז לצורך הקמת מתקן ההתפלה באשדוד, בכפוף לעמידתה בשורה של תנאים ובהם לוחות הזמנים ומחיר תחרותי.

על-פי החלטת הממשלה, ועדת המכרזים קבעה את מחיר רכישת המים המותפלים באשדוד על בסיס המחיר שנקבע במכרז ההתפלה בשורק, בשינויים המחויבים. לאור זאת, קבעה הועדה כי המחיר למ"ק יעמוד על 2.36 שקלים למ"ק במונחים ריאליים. החלטה זו התקבלה לאחר שהועדה קיימה מספר דיונים ובחנה ביסודיות את מחיר המים שייקבע למתקן ההתפלה באשדוד, תוך בחינת חוות דעת הנדסיות ופיננסיות.

כזכור כבר היום קיימים בישראל שלושה מתקני התפלה, באשקלון (מתקן המייצר 120 מלמ"ק), בפלמחים (מתקן המייצר 45 מלמ"ק) והמתקן בחדרה (ייצר 127 מלמ"ק) אשר עתיד להתחיל לספק מים בשבועות הקרובים. בנוסף, מתקן ההתפלה רביעי המתוכנן בשורק, צפוי להיות מהגדולים מסוגו בעולם ויספק 150 מיליון קוב בשנה לקראת שנת 2013. יחד תוצרת מתקני ההתפלה תהווה כ-80% מסך צריכת המים הביתית בישראל והם צפויים לספק כ- 550 מלמ"ק החל משנת 2013.