"הסכם האשלג בין BPC לסין - חדשות רעות לכי"ל בכל מובן"

כך עפ"י אבירן רביבו מכלל פיננסים ■ ההערכות: המו"מ בין תאגיד האשלג הבלרוסי לסין צפוי להסתיים בהסכם חלש: ירכשו רק 1 מיליון טון לפי מחיר כולל הובלה של 350 דולר לטון

מניית כי"ל שפתחה את יום המסחר בת"א בעליות עברה בשעה האחרונה לירידה לאחר שנפוצו שמועות כי תאגיד האשלג הבלרוסי BPC חתם על הסכם עם הסינים למכירה של מיליון טון אשלג בלבד במחיר הכולל עלויות הובלה של 350 דולר לטון בלבד, בניטרול עלויות ההובלה מדובר על מחיר נמוך מאד יחסית של 310 דולר לטון.

"אומנם מקור השמועה הוא במגזין ה-Fertilizer Week, הנחשב למקור אמין ביותר, אולם חשוב לסייג כי הידיעה מצטטת מקורות סיניים מקומיים ואין אישור רשמי מצידה של BPC לעניין. עם זאת, אנו מאמינים כי טווח מחירים זה הוא הגיוני ביותר לאור העובדה ש-BPC החלה למכור אשלג בברזיל בשבועות האחרונים ב-400 דולר לטון CFR" אמר היום האנליסט אבירן רביבו מכלל פיננסים ברוקראז'.

ההערכה היא כי סין תצרוך 8-9 מיליון טון אשלג בשנה הבאה, כאשר היא תייצר בעצמה 4-5 מיליון טון ואת השאר תייבא. הודו מייבאת 5.3 מיליון טון אשלג בשנה, כאשר השנה הלקוח המרכזי בהודו קנה מכי"ל כ-750 אלף טון עם אופציה ל-250 אלף טון נוספים.

על רקע המחיר הנמוך והכמויות הנמוכות שמתכוונים לסגור הסינים מול הבלרוסים, הופכת הודו לייבואנית האשלג הגדולה בעולם. נזכיר כי לפני מספר חודשים חתמה כי"ל חוזה עם ההודים למכירת האשלג לפי מחיר כולל הובלה של 460 דולר לטון. במסגרת ההסכם שתקף עד אפריל, ישנה להודים אופציה לרכוש כמות נוספת שמצויה כעת בסיכון.

רביבו אמר כי "אלו חדשות רעות לכי"ל בכל מובן מאחר והעסקה מדגישה את חולשת היצרניות אל מול הלקוחות". "ההתמקדות כמובן תהיה במחיר החוזה, אשר מגלם ירידה של 25% בהשוואה לחוזה שהשיגה תעשיית האשלג מול הודו לפני מספר חודשים ויפעיל לחץ מחירים נוסף בדרום אמריקה. נזכיר כי החברה הציגה מחיר מכירה ממוצע של 460 דולר ברבעון האחרון בזכות מכירות גבוהות בשוקי הספוט היקרים של דרום אמריקה. אולם אם הדיווח נכון גם מבחינת הכמויות, הרי שמדובר בחדשה רעה אף יותר. לפי הדיווח נסגר החוזה על מיליון טונות בלבד, נמוך משמעותית מכמויות המכירה ההיסטוריות של BPC לסין. רביבו העריך כי קטן הסיכוי שהאופציה בחוזה של כי"ל עם ההודים תמומש, ובמידה ותמומש צפויים ההודים לדרוש הפחתה של המחיר.

בהתייחסו למחירה של כי"ל אמר רביבו "כי"ל מניה יקרה". והוסיף "אנו סבורים כי איך שלא תסתכלו על זה, כי"ל עדיין יקרה. אנו מניחים שנשמע כיום תגובות אוהדות מתעשיית האשלג לחוזה, אם אכן תאושר החתימה. ידברו על ההתעוררות החזקה הצפויה בביקושים לאור "חזרת הוודאות" לשוק וקביעת מחיר רצפה. בוודאי נחזה בהורדת שיעור ההיוון בהערכות השווי לאור חזרתה של אותה וודאות. אולם גם אם נניח שכיל תחזור למכור 5.5 מ' טונות אשלג ב-2010 (והיא לא) במחיר האשלג הנוכחי היא נסחרת בטווח מכפילים של 17-20 על 2010. לטעמנו, מדובר בתמחור גבוה לפעילות שהתבררה כתנודתית מאוד ובעלת חסינות נמוכה מזו שחשבו בעבר. חשוב לזכור כי ב-2010 השוק עדיין יתאפיין בעודף היצע לאור רמות המלאים הגבוהות של היצרנים ועודף כושר הייצור הקיים בתעשייה".

גם אמיר אדר מנהל סייל סייד מגדל שוקי הון אמר היום כי "במידה ואכן הידיעות על המחיר נכונות הרי שאנו לקראת עדכון מחירים בהודו כבר בינואר בנוגע לכמות האופציונאלית. כאשר עת תתבהר התמונה בנוגע לכמויות הסופיות של כלל החוזה, נראה האם צפויה התאמת מחירים נוספת בדרום מזרח אסיה ובברזיל".

נציין כי הסינים הולכים ומגבירים לאחרונה את יכולת הייצור העצמית של האשלג, החשש הוא כי הביקושים של הסינים לאשלג מתוצרתן של היצרניות המובילות בעולם, בשוק אותו מובילה חברת פוטאש הקנדית ילך וירד, מה שיגביר את הלחץ על מחירי האשלג.

"יש התאוששות בענף הדשנים, אבל לא נראה התאוששות חזקה במיוחד", מעריך האנליסט יונה וייס מ-HSBC שהוריד את המלצתו לכי"ל ל"תשואת חסר" בטענה כי "קונצנזוס התחזיות להכנסות ולרווחי כי"ל גבוה מדי". נציין כי להערכתו "מחיר האשלג בשנים הקרובות יישאר ברמה של 400 דולר לטון, אלא אם נראה עלייה חדה במחירי הסחורות", כך שהמחיר לפיו תימחר האנליסט את כי"ל הוא גבוה יותר ממחיר החוזה של הרוסים והסינים.

האנליסט הוסיף כי "בהחלט ייתכן שהחוזים בסין ובהודו יביאו לעדכון נוסף של המחירים כלפי מטה. כמו כן, ישנם לא מעט פרויקטים להרחבת כושר הייצור של האשלג שיסתיימו בשנתיים הקרובות, ועשויים להגדיל את ההיצע בענף".

לעומת היחס הפושר לכי"ל, העריכו אתמול כלכלני גולדמן זאקס ביחס למתחרותיה כי "זה הזמן לקנות מניות פוטאש ומוזאיק " ועדכנו מעלה ההמלצות למניות. "הערכתנו לגבי התאוששות הביקושים לדשנים ב-2010 לא השתנתה, ואנו מאמינים כי תרחיש הרע מכל כבר נלקח בחשבון ואינו משפיע על מחירי המניות".