הצעת חוק: קרובי הרוגים ופצועים יקבלו חצי שעת שקט תקשורתי

כלי התקשורת יחויבו לשמור מרחק של 200 מטר - וייאסר עליהם לפרסם תמונה או וידיאו ב-48 השעות הראשונות ■ העונש: 300 אלף שקל קנס או חודש מאסר ■ ח"כ שאמה: "אני שכן של משפחת רמון, והצילומים היו חודרניים ופוגעים"

"הסולידריות והעניין הציבורי בגורל נפגעי אירוע אסון המוני, בשלומם של חיילי צה"ל שנפגעו במהלך מילוי תפקידם ובנפגעי איבה הביאה עימה תופעה לוואי קשה - והיא פרסום שמותיהם ותמונותיהם של בני משפחות נפגעים ברגע קבלת הבשורה על היות קרוב המשפחה נפגע באירוע. לעתים ההגעה של כלי תקשורת לסביבתם של בני המשפחה מקדימה אף את קבלת הבשורה הרשמית" - כך נכתב בהצעת חוק פרטית שהניחו אתמול (ב') על שולחן הכנסת חברי הכנסת שי חרמש (קדימה) וכרמל שאמה (ליכוד).

מהצעת החוק עולה כי נציגי כלי התקשורת - האלקטרונית כמו גם המודפסת - לא יוכלו ליצור קשר עם "מקבל בשורת האיוב" אלא לאחר חצי שעה מרגע קבלת הבשורה. בנוסף יהיה על אמצעי התקשורת לשמור על מרחק של 200 מטר מתחומו.

עוד עולה מהצעת החוק כי חובת כלי התקשורת תהיה לוודא כי למשפחה אכן נמסרה הודעה בנושא. "כלי התקשורת לא יפרסם תמונה או סרט וידיאו של מקבל 'בשורת האיוב' ב-48 השעות הראשונות לאחר קבלת הבשורה, אלא אם כן ניתן לו אישור לכך, בכתב, ממקבל 'בשורת האיוב'".

על-פי הצעת החוק, כל העובר על החוק ייקנס בסכום של 300 אלף שקל או חודש מאסר, ואכיפת החוק תהיה של שר התקשורת.

"פרסום שכזה מהווה חוסר ההתחשבות בוטה ברגשותיהם של אלה החווים חוויה קשה, ויש בו כדי לגרום להם לפגיעה נפשית קשה ביותר. אין ספק כי הפגיעה בחופש העיתונות בכך שמעוכבים פרסום פרטי מקבלי בשורת האיוב היא פגיעה מידתית, ראויה, מוסרית ומוצדקת, בהתחשב ברגשות המשפחות השכולות", מציינים השניים בהודעתם.

חבר הכנסת שאמה אמר ל"גלובס": "הצעת חוק זו נולדה בעקבות חוסר הרגישות שגילו כלי התקשורת והפגיעה המיותרת ברגישות בני משפחת רמון ברגעים הקשים ביותר בחייהם. כולנו ניצבים המומים, חסרי מילים ובעיקר חסרי יכולת לנחש באמת את תגובתם של משפחות המקבלות את הבשורה הקשה מכל, אך ביכולתנו למנוע פגיעות מיותרות על-ידי הגבלה מזערית, מידתית, ראויה ובעיקר מוסרית וצודקת במרחב הפעולה של כלי התקשורת בסיקור האירועים הנ"ל".

"כשכן של משפחת רמון", הוסיף, "אני יכול להעיד באופן אישי כי התכונה סביב בית המשפחה והצילומים החודרניים היו מיותרים ופוגעים מאוד, גם אם לא נעשתה כוונה זו".

כאמור, באחרונה עלתה לכותרות ביקורת רבה על כך שדבר מותו של אסף רמון, בנו של אילן רמון, נודע לתקשורת שנהרה לבית המנוח עוד בטרם נמסרה הבשורה למשפחתו. עוד ביקורת עלתה בדבר התאבדותו של דודו טופז, כשלטענת המשפחה נודע לה על הדבר מאמצעי התקשורת.