המכינות הקדם-אקדמיות הופרטו - ויהיו לעשירים בלבד?

מינואר הקרוב תנהל את המכינות הקדם-אקדמיות חברה פרטית בשם "מרמנת", שהרקע הפדגוגי שלה מוטל בספק ■ ח"כ זבולון אורלב, יו"ר ועדת החינוך של הכנסת: "לגוף מסחרי אין מוטיבציה חינוכית"

"הבגרויות עוד לא הופרטו, אבל זה השלב הבא. זה ברור לי כשמש" - כך מזהיר פרופ' שי אהרון, סגן רקטור אוניברסיטת ת"א, בתגובה לתוצאות מכרז משרד החינוך להפעלת המכינות הקדם-אקדמיות.

במכרז התמודדו האגודה לקידום החינוך (שהפעילה את מערך המכינות הקד"א מזה 40 שנה) וחברת "מרמנת" (המתמחה בניהול פרויקטים בתחומי הלוגיסטיקה והתפעול). נראה כי זכיית החברה העסקית "מרמנת" במכרז, מהווה התנערות המדינה מהתחייבותה - "לאפשר לצעירים שלא עמדו בכמה ממבחני הבגרות, או קיבלו ציונים נמוכים מדי, לשפר את הישגיהם ולהתקבל ללימודים אקדמיים" (דו"ח מבקר המדינה 50ב, 1999).

ח"כ זבולון אורלב, יו"ר ועדת החינוך של הכנסת, מודאג מאוד מהצעדים האחרונים של משרד החינוך וקובע: "כשרואים את התמונה כולה מתברר שיש פה מדיניות מאורגנת ומתוכננת שמשמעותה הפרטה למטרות רווח של פרויקטים חינוכיים מובהקים. לא פעולות עסקיות ולא פעולות כלכליות אלא גופים שלב ליבת פעילותם היא פעילות חינוכית מובהקת".

כמי שהיה מנכ"ל משרד החינוך (1990-1993) הוא קובע: "פעילות חינוכית מובהקת היא חובתה של המדינה. לגוף מסחרי אין מוטיבציה חינוכית. ההצלחה שלו נמדדת בהשגת רווח שזה דבר הסותר לחלוטין את כל המהות של חובת המדינה בתחום החינוך".

חברת מרמנת מתמחה, כאמור, בניהול פרויקטים בתחומי הלוגיסטיקה והתפעול, ההכשרות וההדרכות, הטמעת מערכות, ניהול בחינות ומאגרי מידע. החברה מתמחה יותר מעשור בארגון ובניהול פרויקטים בשיטת מיקור חוץ, בתחומים לוגיסטיים ותפעוליים, תוך הסתמכות על מערך סניפים וצוות עובדים מקצועי בפריסה ארצית. הפרויקטים הם מתחומי תוכן מגוונים, כש"מרמנת" מהווה את הגורם הביצועי שמספק את כלל השירותים הנדרשים לשם תפעול לוגיסטי ומנהלתי של הפעילויות.

חזון החברה: "להיות גוף מוביל בארץ ובחו"ל ביצירה ובמימוש של פתרונות מיקור חוץ משולבי טכנולוגיות בתחומי ההתמחות של כל חברה, לספק מענה איכותי, מקצועי, אמין וברמת שירות גבוהה, תוך יצירת ערך מוסף תחרותי ללקוחותיה".

דיאנה דניאל-שרם שניהלה את מכינת הבוגרים באוניברסיטה העברית וכיום אחראית עליה מתוקף תפקידה כמנהלת היחידה למעורבות חברתית, הייתה בין הראשונים להרים קול בישיבה כנגד העברת המכינות לידי חברה פרטית. דניאל-שרם: "ממה שאני מצליחה להבין, חברת מרמנת מעולם לא עסקה בחינוך. היא עוסקת בתחומי ניהול בענייני לוגיסטיקה ואינטרנט. היא לא גוף חינוכי ולא עוסקת בחינוך".

- אבל היא יודעת לנהל וביעילות.

"המכינות היו מפעל שבא לתת הזדמנות נוספת לחיילים משוחררים, ולאנשים שהתעשתו ורוצים ללמוד. וזה דורש הרבה עבודה - להרגיל אותם חזרה לעולם הלימודים, להסביר להם מה זה לימודים בכלל, למה זה מחייב אותם. הם מגיעים בלי הרגלי לימוד וזה תהליך שדורש את הזמן וההשקעה שלו.

"ככל שהאוכלוסייה מגיעה מחוסר גדול יותר, ככה העבודה החינוכית שנדרשת מורכבת ותובענית הרבה יותר. ולשום חברה כלכלית שמסתכלת דרך הרווח שלה בסוף החודש, לא תהיה סבלנות לתהליכים האלו. מדובר בתהליכים אנושיים ששמים את האדם במרכז, ולא את הרווח הכלכלי".

- אבל היא בעצם תפקח ואתם תמשיכו לעשות את העבודה בשטח, אז איפה הבעיה?

"מאיפה הם ירוויחו? הם עושים את זה לשם שמים? באמת איכפת להם מחינוך? הם כמו כל חברה עסקית שמתקיימת לצורך הצלחה כלכלית והם צריכים לחשוב על הרווח שלהם. אז ככל הנראה הצלחתה הכלכלית של החברה תגיע משני מקומות. האחד - הם עלולים לצמצם מאוד את עבודתם של המפקחים שנותנים לנו קו ואורך נשימה ומאפשרים לנו את ההנחיה המקצועית. ובעיה חמורה יותר שאנחנו מזהים, היא שהרווח של החברה עלול שלא להיות מצמצום העובדים, אלא מהטלת קנסות על המכינות; על כך שיותר מדי תלמידים נושרים או שיותר מדי לא מגישים בזמן דוחות מסוימים".

במילים אחרות: ככל שינשרו יותר תלמידים ככה הרווח שלהם יגדל.

חברת-הכנסת פרופ' יולי תמיר, שרת החינוך לשעבר מספרת שההפרטות האלו היו על שולחנה והיא מנעה אותן. תמיר: "צריך להבין איזה סוג של הפרטה עומדת על השולחן. זה לא שמפריטים קניית גירים או מחברות שזה בסדר - זה מוצר. פה מפריטים שירות שדורש מיומנות חינוכית. מה שקורה הוא שבמכרז זוכים תמיד אנשים שאין להם את המיומנויות ולא את המסירות, וגם לא את היכולת לגייס כספים. הם עוברים את המכרז כי הם נותנים שירותים מאוד זולים, והמכרז בנוי כך לפי ההוראות של החשב הכללי שאין בו בעצם אפשרות לשכלל את השירות של המיומנות".

תגובות

משרד החינוך: "ממשרד החינוך נמסר בתגובה, כי במשך שנים מתפרסמים מכרזים להסדרת הנושאים הניהוליים וביניהם גם מכרז להפעלת המכינות הקדם-אקדמיות. יודגש, כי במכרז האחרון זכתה הצעת חברת 'מרמנת' - לאחר שהצעתה נבדקה ונמצא כי עמדה בכל תנאי המכרז ואף קיבלה את הציון המשוקלל הגבוה ביותר.

"באשר לטענה כי לחברת 'מרמנת' אין רקע בתחום החינוך, יצוין, כי מדובר במכרז ניהולי ולא במכרז פדגוגי. האגף לחינוך מבוגרים שבמשרד החינוך אמון על קביעת המדיניות והפדגוגיה. המכרז נועד לקבלת שירותים ספציפיים שיסייעו ליחידה לבצע את תפקידה החינוכי ומכאן שאין הכרח, לאור תנאי המכרז, שרק גוף חינוכי יבצע זאת.

"יצוין, כי ההרכב של נציגים בוועדת מכרזים היה על-פי הקבוע בתקנות חובת המכרזים. באשר להוספת נציגים חיצוניים בוועדה - הדבר דורש החלטה ואישור מפורש של הוועדה ובעניין זה לא עלה הצורך.

מחברת מרמנת נמסר: "אנחנו לא מוכנים להתראיין".

מועצת הסטודנטים במכללת ספיר שבדרום הודיעה שמחר יושבתו הלימודים לשעתיים במחאה על הפרטת המכינות.